Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politi fra alle distrikt, ransake overalt?


Anbefalte innlegg

Hvis man er bosatt i for eksempel Stavanger-området. Kan politifolk som er ansatt ved f.eks. Oslo politidistrikt eller i Sør-Trøndelag komme og ransake eiendommer i Stavanger?

 

Eller må de samarbeide med politiet som faktisk arbeider i Stavanger / eller overlate ALT dette arbeidet til det politidistriktet hvor en person faktisk er bosatt?

 

Anonymous poster hash: 25e78...5cf

 

Anonymous poster hash: 25e78...5cf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at påtalemyndigheten er stedsmessig begrenset, slik at det kun er Riksadvokaten og de nasjonale statsadvokatene som har hele landet som myndighetsområde, jf. påtaleinstruksen § 1-3. Statsadvokatene og politiet er begrenset til sitt embetsdistrikt. Påtalemyndigheten i Oslo må be påtalemyndigheten i Sør-Vest politidistrikt om å beslutte ransaking av eiendom i Stavanger.

 

Hvem som rent faktisk skal foreta ransakingen er ikke tilsvarende begrenset. Påtalemyndigheten i Stavanger kan beslutte at ransakingen skal gjennomføres av personell fra Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norske Politifolk har full Politimyndighet over hele landet 24/7. Altså selv når de ikke er på jobb. La oss si at Politiet fra Oslo forfølger en mistenkt helt til Stavanger og der går inn i vedkommendes leilighet på "skjellig grunn", så kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for det. Men jeg vil tro at de i så fall skal varsle det lokale Politidistriktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norske Politifolk har full Politimyndighet over hele landet 24/7. Altså selv når de ikke er på jobb. La oss si at Politiet fra Oslo forfølger en mistenkt helt til Stavanger og der går inn i vedkommendes leilighet på "skjellig grunn", så kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for det. Men jeg vil tro at de i så fall skal varsle det lokale Politidistriktet.

 

Les innlegget til "krikkert" legre oppe, han "tror" ikke, han vet.

Lenke til kommentar

 

Norske Politifolk har full Politimyndighet over hele landet 24/7. Altså selv når de ikke er på jobb. La oss si at Politiet fra Oslo forfølger en mistenkt helt til Stavanger og der går inn i vedkommendes leilighet på "skjellig grunn", så kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for det. Men jeg vil tro at de i så fall skal varsle det lokale Politidistriktet.

Les innlegget til "krikkert" legre oppe, han "tror" ikke, han vet.

Beklager, svarte litt fort uten å lese skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...