Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S8 Vi har prøvd Samsung Galaxy S8


Anbefalte innlegg

Ser mange previews har klaget over plassering av fingeravtrykk sensoren, forstår ikke hva de tenker på. Den står altfor høyt, og samtidig virker den ikke akkurat enkel å bruke for venstrehendte. 

Har man ikke R&D folk hos Samsung? Virker jo helt håpløs den fingeravvtrykk scanneren. Plasseringen til scanneren på fks huawei og google pixel virker å være mye bedre.

 

Stusset på det samme. Uten å ha testet noe annet foretrekker jeg å ha den foran, da jeg ofte har mobilen liggende bordet eller kontorpulten. Greit å kunne låse opp uten å løfte mobilen opp fra flata den ligger. Bruk av flip cover ville gjort det enda mer tungvint antar jeg.

 

Som venstrehendt er jeg helt vant til å diskriminert mot. Til og med i eget barndomshjem vokste jeg opp med sakser for høyrehendte, kopper med motivet på feil side, boksåpnere designet for å torturere meg. Utover dette kan det nevnes permer og andre gjenstander laget for høyrehendte, penner som drar blekket utover mens man skriver, penner festet i kjeder på feil side i f.eks banker, kortspill osv. Uttrykket venstrehåndsarbeid. Djevelen er som oftest avbildet som venstrehendt. Og at man swiper til venstre for å avvise noen i Tinder. But I digress. #LeftLivesMatter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkameraet (bak) på Galaxy S7 og S7 Edge er jo av de beste på markedet, får litt trekk for temmelig dårlig LED-lys.  Så blir litt spesielt å kritisere dette. Frontkameraet derimot er jo veldig frem og tilbake. Kvaliteten er god, men det faktum at det nærmest er vidvinkel skaper noe veldig uheldige effekter som mange ikke liker spesielt godt.

 

Et gjengånde "problem" for Androidtelefoner generelt er jo at kamerakvaliteten blir merkbart redusert når man bruker Snapchat, noe som er ekstremt populært hos de fleste og antagelig det stedet mange bruker kameraet mest. Da hjelper det jo ikke at bildene blir knallbra via Samsung sin kamera-app, når kvaliteten blir kraftig redusert når de bruker Snapchat. LED-lyset på kameraet bak på Galaxy S7 og S7 Edge er jo tilnærmet ubrukelig om du tar bilde av noe som ikke er flere meter unna kameraet.

 

Har vel til gode å se et eneste Snapchatbilde tatt via min søster og min kompis sin Galaxy S7 og S7 Edge som blir bedre enn det som blir tatt via min iPhone 7 Plus, samboer sin iPhone 7 eller min mor sin iPhone 6S eller min lillebror sin iPhone 6. Og spesielt sammenlignet med min bror sin iPhone 6 så skal jo kameraet på Galaxy S7 og S7 Edge helt utvilsomt være bedre med resultatene indikerer noe helt annet så det er tydelig at Snapchat sin optimalisering mot kameramoduler er mye svakere i Android sammenlignet med iOS. Og det er jo synd, når Snapchat trossalt er såpass populært som det er.

Du kan ikke skylde på Android for det. Snapchat tar et screenshot(!) av skjermen. Det er det SC anser som å ta bilde. Så komprimerer de bildet massevis og sender det. Og så blir det horribelt. Problemet er at mobilen din aldri tok noe bildet. Så om den faktisk tar et bildet i iOS så kan en jo ikke akkurat bruke SC som sammenligning da. Ikke akkurat overraskende at kvaliteten på "bildet" blir dårlig om du aldri tok det. Så hva de folka hos SC driver med vet ikke jeg. Veldig gjennomtenkt tror jeg ikke det er. Spesielt hvis det fungerer mye bedre i iOS, altså at de muligens faktisk tar et bildet før de komprimerer det til noe horribelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å velge S8 forutenom utseende og litt kraftigere system som sluker mer strøm, mens batteriet er forsatt 3000mah. Verd prisen? Nei. Gå for S7 eller edge, fantastiske telefoner til halve prisen. Etter de lanserte Nougat, så har de gått fra veldig bra til enda bedre.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om den kompenserer med dårlig kvalitet i lav belysning for at den i det hele tatt skal kunne få med seg det som er i veldig mørke. Det er ikke så bra. Men S7 slår alle HTCs kameraer i de fleste videotester jeg har sett. De kan nesten ikke sammenlignes en gang. Da snakker jeg om i normal belysning altså. Så det er store forskjeller mellom svak belysning og god belysning. Men jeg vet ikke om noen andre telefoner som gjør det spesielt mye bedre.

Ja, S7 er regnet for å ha et av de beste kameraene på markedet (hvis ikke det beste). Derfor er jeg så skuffet over akkurat dette.

 

Men for nysgjerrighetens skyld, hvilken mobiltelefon opplever du som best på foto/video?

Jeg aner ikke. Jeg trodde S7 var et sikkert kort. Men jeg fant ut at frontkameraet er en tryneforvrenger, og standardkameraet lager videogrøt når man ikke har studiobelysning :(

 

Så jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Liker at det er mere skjerm som dekker mobilen nå en før men det blir litt for mye med den edge skjermen. Passer liksom ikke helt inn.

LG G6 er vel mere mobilen for meg dette året.

Blir spennende å se om flere går over til denne trenden.

 

Enig med du! Jeg synes ærlig talt at den Edgen er en meningsløs gimmick som for meg er kun i veien. "Men det ser jo kuult ut da" sier akkurat de samme som disser iPhonebrukere fordi de er opptatt av designet.

Lenke til kommentar

Klart det er relevant når nettopp Snapchat er så latterlig populært som det er så mye av den opplevde kamerakvaliteten står og faller på hva som leveres i Snapchat. Det er da også helt naturlig å sammenligne de mest populære appene på tvers av plattformene.

Jeg mener du kan ikke bruke SC til å sammenligne hvilken telefon som tar best bilder. Fordi til Android hvertfall er det ikke en app som tar bilder. Du kan jo selvfølgelig si noe om hvilken telefon som "tar" best bilder derimot. Selv om det ikke akkurat er rettferdig da, men sånn er det jo.

 

Og ellers så synes jeg det blir feil når noen sier at X modell er dårlig til SC. Mobilene er ikke dårlig til SC, SC er dårlig til mobilene. (Sier ikke du har sagt dette altså).

 

Lurer på hva som er problemet til SC devsene egentlig. De er jo ganske uttalte fiender av Windows også. Og jeg tror ikke de hadde laget Android appen slik om de selv brukte den. Om det var dårlig kodet var det en ting, men det de gjør er jo bare idiotisk måte å gjøre det på.

 

Men ja, det at iPhone er bedre enn Android telefoner i SC kan være med i en anmeldelse f.eks siden det er så populært som du sier. Hvertfall i Norge. Akkurat som det alltid var med i Windows Phone reviews. Jeg bare mente at du (åpenbart) ikke kan ta 10 snapper og si at den telefonen som har best snapper har det beste kameraet.

 

Ser ingen grunn til å velge S8 forutenom utseende og litt kraftigere system som sluker mer strøm, mens batteriet er forsatt 3000mah. Verd prisen? Nei. Gå for S7 eller edge, fantastiske telefoner til halve prisen. Etter de lanserte Nougat, så har de gått fra veldig bra til enda bedre.

Kraftigere, men sluker ikke mer strøm. Sluker mindre strøm :)

 

Jeg har gjerne telefonen min i 3 år, så sier ikke at den er verdt å kjøpe eller noe, synes ingen produsenter har så store forskjeller år etter år at det er verdt å kjøpe ny tlf hvert år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Har nettopp fått konstatert at kameraet på S8 er det samme som sitter i S7. Det er greit nok. Men en del software-finesser skal gjøre at dette kameraet likevel tar bedre bilder.

 

Hva er sjansen for at Samsung lar oss med S7 få de samme software-finessene?

 

Tanker?

Lenke til kommentar

Synes det er veldig få som klarer å lage en perfekt telefon om dagen. S8 så tilnærmet perfekt ut, men de bomma med fingeravtrykk leseren og for ikke å snakke om Bixby knappen. LG er i mine øyne det nærmeste pr. dags dato. Spent på å se hva Oneplus og HTC kommer med fremover.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått konstatert at kameraet på S8 er det samme som sitter i S7. Det er greit nok. Men en del software-finesser skal gjøre at dette kameraet likevel tar bedre bilder.

 

Hva er sjansen for at Samsung lar oss med S7 få de samme software-finessene?

 

Tanker?

Både Snapdragon og Exynos vil få ny ISP (Image Signal Processing). Den nye kameraappen vil nok skrives spesifikt for disse to nye ISPene og utnytte den bedre bildeprosesseringen de tilbyr. Så siden en del av dette altså er fysisk, selv om kamera er likt, så vil du ikke kunne få samme nivå på S7 som S8, gikk at de nye ISPene faktisk er bedre da.

 

Samsung gir SW finesser fra nyere modeller til eldre. Oppdaterer TW til å se likt ut som en nyere modell, men de pleier å vente til de har solgt en del av den nyere modellen først. F.eks så oppdaterte de litt hvordan Air command (hvis det heter det) virker og ser ut i Note 5 fra Note 4. Og det kom og til Note 4, men ikke med en gang. Rimelig sikkert det er pga salg, slik at det skal være mer forskjell på telefonene. Sånn at de kan overbevise folk om å bytte sin S7 i en S8 f.eks.

 

Verdt å huske at om du tar bilder på fult manuelt og du kan noe om å ta bilder(ikke som meg altså :p) vil du få bedre bilder, og forskjellen mellom S7 og S8 da burde være nesten 0.

Lenke til kommentar

 

Ser mange previews har klaget over plassering av fingeravtrykk sensoren, forstår ikke hva de tenker på. Den står altfor høyt, og samtidig virker den ikke akkurat enkel å bruke for venstrehendte. 

Har man ikke R&D folk hos Samsung? Virker jo helt håpløs den fingeravvtrykk scanneren. Plasseringen til scanneren på fks huawei og google pixel virker å være mye bedre.

 

Stusset på det samme. Uten å ha testet noe annet foretrekker jeg å ha den foran, da jeg ofte har mobilen liggende bordet eller kontorpulten. Greit å kunne låse opp uten å løfte mobilen opp fra flata den ligger. Bruk av flip cover ville gjort det enda mer tungvint antar jeg.

 

Som venstrehendt er jeg helt vant til å diskriminert mot. Til og med i eget barndomshjem vokste jeg opp med sakser for høyrehendte, kopper med motivet på feil side, boksåpnere designet for å torturere meg. Utover dette kan det nevnes permer og andre gjenstander laget for høyrehendte, penner som drar blekket utover mens man skriver, penner festet i kjeder på feil side i f.eks banker, kortspill osv. Uttrykket venstrehåndsarbeid. Djevelen er som oftest avbildet som venstrehendt. Og at man swiper til venstre for å avvise noen i Tinder. But I digress. #LeftLivesMatter.

 

 

 

Synes det er veldig få som klarer å lage en perfekt telefon om dagen. S8 så tilnærmet perfekt ut, men de bomma med fingeravtrykk leseren og for ikke å snakke om Bixby knappen. LG er i mine øyne det nærmeste pr. dags dato. Spent på å se hva Oneplus og HTC kommer med fremover.

 

Samsung jobbet visstnok med en fingeravtrykksleser i skjermen. De fikk ikke på plass dette og endte opp med å slenge den på baksiden der den står på grunn av tidsmangel.

Lenke til kommentar

"... men telefonene holder seg kompakte"

 

Jeg har visst vondt for å se hva som er kompakt med en 15cm stor fjøl i lomma.

Velger å tro at du gjør deg dummere til enn du er. 

 

Du forstår hva som er spesielt med denne tlf ikkje sant?

 

 

Angående sensorens plassering så ser eg ikkje problemet. enda, ihvertfall. 

Hvis det viser seg at den står for nærmt kameraet så er eg enig. 

 

ellers har eg hatt sensor bak på min nexus 6p og det fungerer helt greit.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Blir det ikke dumt med fingerleser på baksiden når 9 av 10 bruker skal på sine telefoner? Greit med åpning for den men ser at det blir litt vanskelig. Ellers en pen telefon å se på.

Fingeravtrykksensor på baksiden fungerer helt fint til vanlig. Her har bare Samsung kjørt en nødløsning og plassert den horribelt. Slik som den er på Nexus 6P og flere andre telefoner er det perfekt. Jeg føler at 9/10 ganger så er det en bedre plassering. De eneste gangene er hvis den ligger på bordet og må låses opp. Da må du løfte den eller bruke koden. Men oftest så er jo telefonen i lomma.

 

Løsningen på S8 ser skikkelig dårlig ut. Må ha blitt en siste-liten plassering siden de ikke har fått til fingeravtrykksensor på selve skjermglasset enda.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...