Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S8 Vi har prøvd Samsung Galaxy S8


Anbefalte innlegg

Ja morsomt med SD 835 cpu, skjermen ser bra ut og kameraet har f1.7. Alt vel men egentlig litt kjedelig. Dette er akkurat som forventet og er bare en kjedelig evolusjon. Samsung presenterer ikke noe som vekker kjøpelysten denne gang. Kanskje med Note 8?

 

Det som kan tenkes å være irriterende for venstrehendte er at sensoren er plassert på høyre side av kameraet på baksiden. Dermed er den best egnet for høyrehendte, som slipper å strekke fingeren over kameralinsen. Vi snakker altså antakelig om bittelitt design over funksjon her fra Samsungs side. I løpet av testperioden skal flere venstrehendte få si sin mening om hvordan dette fungerer

 

Kvalvik har du dårlige motoriske evner eller sier du at venstrehendte generelt har dårlige motoriske evner?

 

Med mindre en har en lyte eller feks gikt-fingre så vil vel de fleste helt fint klare å strekke fingeren på andre siden av kameraet - kan virkelig ikke se at det skal være et problem verdt å nevne. Forsøk selv på din(e) telefoner. Uansett hvilken hånd du holder telefonen i skulle det ikke være særlig pes å strekke ut fingeren?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje med Note 8?

Det er lov å håpe, men jeg ville ikke satset penger på det. Det var vel med Note 7 Samsung endret Note-serien fra å være topptelefoner til å være kopi av S-serien med penn.

 

Ukvalifisert gjetning fra min side er at Note 8 vil også få en ubrukelig fingeravtrykksensor, en ekstra knapp på siden vi ikke har bruk for i Norge og en gammel versjon av Android.

 

Lurer på om jeg ikke skal kjøpe en til S7 for å ha i bakhånd i tilfelle den jeg har i dag går i stykker.

Lenke til kommentar

"Vesentlig mer skjermareal" (enn tidligere) som artikkelen snakker om er vel en kraftig overdrivelse.

 

Vel er diagonalen en del lengre men med min erindring av Pythagoras burde arealet bare bli om lag 2% større enn en 5,5-tommer i 16:9.

 

Og hvis vi sammenlikner med S7 Edge blir vel det reelle arealet kjapt mindre også, hvis vi tar kurvene med i betraktningen?

Lenke til kommentar

Spent på hvordan dette med skjermtastene viser seg å fungerer i praksis. Det bilde hvor vi ser bilderedigeringsprogrammet så ser skjermtastene ut til å være fremme til tross for at man er inne i appen og styrer på? På denne måten så virker det nesten som man har mindre skjerm enn hva som var tilfellet med S7 Edge? Ser også veldig snålt ut når det ikke lenger er symmetri.

 

Forstår hvorfor Samsung har valgt å "strekke" skjermen, de forsøker vel å beholde samme fysiske størrelse men tilby større skjerm da de bruker arealet med effektivt. Samtidig så er de tingene jeg ofte bruker i "fullskjerm" ting som da ofte er 16:9 og da enten må bli strukket eller croppet for å passe det ekstra brede formatet. Det er ikke ideelt, og vi har fremdeles den utfordingen som kurvet skjerm gir iform av at når du ser en video i landskapsmodus så blir toppen og bunnen av bilde "borte" i kanten. Det innholdet som havner i selve kanten og kantovergangen blir distorted og egentlig meningsløst.

 

 

Jeg mente jeg har lest at "logikken" bak den ekstra bedre aspect ratio'en var at når skjermtastene er oppe, så er den delen som er igjen 16:9. Men det gir jo ikke så veldig mye mening, for innhold i apper osv spiller det jo liten rolle om er 16:9 eller ikke da det ofte vektorbasert og skalerer seg selv. Det er jo video og bildeinnhold som man gjerne vil ha i fullskjerm, og det må enten strekkes eller croppes for å fylle hele skjermen. Her hadde det vel gitt mer mening å sørget for at skjermformatet fremdeles forble 16:9. Det hele er jo også litt ironisk i all den tid Samsung tidligere mobbet Apple i sin overgang fra iPhone 4/4S til iPhone 5/5S da de gjorde sitt skjermformat høyere i forhold til bredden.

 

 

Foruten at telefonen ser langt mer sexy ut sammenlignet med tidligere på grunn av at fronten er nesten utelukkende skjerm så er det jo som alt annet i dag en temmelig kjedelig lansering, Marginale forbedringer på kameraet, marginale forbedring av SoC osv osv.. De forsøkte å hause dette opp som en slags revolusjon og den største forandringen av smarttelefonen på mange år, men det er det jo strengt tatt ikke.

 

 

 

Når det er sagt så ser jo telefonen utvilsomt veldig lekker ut. Når jeg ser på min iPhone 7 Plus nå så er det jo nesten som den har utviklet en slags svulst over og under skjermen.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er mulig å skjule skjermtastene dersom man ønsker det. Alle de andre telefonene som har on screen buttons har vel en knapp for å enten vise knapper hele tiden, eller skjule dem automatisk ved "inaktivitet"? Helt hull i hodet om knappene skal være der ved filmtitting o.l. Det kan jo bare ikke stemme. 

Lenke til kommentar

 

Styrer uansett unna alt fra Samsung. Foretrekker ting som holder ei stund.

 

Har en s4 som forsatt fungerer uten problemer, så dette er nok individbasert hva som har skjedd.

Har den aller første Galaxy'en som bortsett fra noen riper fungerer enda. Ikke i daglig bruk, men den fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke denne fetisjen alle mobilselskap har for å lage mobilene av glattest tilgjengelig materiale. Kombinert med kurvet skjerm selv på "flate" telefoner gjør at det blir meget dyrt å reparere en knust Samsung, som vil skje stadig hyppigere med runde glatte kanter overalt. Det at skjemen nå går helt ut i kanten kan jeg umulig tenke meg gjør den mer herdet for fall i bakken.

 

Folk som ser at det koster f eks 3500kr å bytte skjermen når den knuser på denne modellen kommer nå til å revurdere hvilke telefon de skal kjøpe i stedet for å reparere.

 

Tror min Galaxy S5 med friksjonsrik plastikk og gummi overalt skal få leve minst en generasjon til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke denne fetisjen alle mobilselskap har for å lage mobilene av glattest tilgjengelig materiale. Kombinert med kurvet skjerm selv på "flate" telefoner gjør at det blir meget dyrt å reparere en knust Samsung, som vil skje stadig hyppigere med runde glatte kanter overalt. Det at skjemen nå går helt ut i kanten kan jeg umulig tenke meg gjør den mer herdet for fall i bakken.

 

Folk som ser at det koster f eks 3500kr å bytte skjermen når den knuser på denne modellen kommer nå til å revurdere hvilke telefon de skal kjøpe i stedet for å reparere.

 

Tror min Galaxy S5 med friksjonsrik plastikk og gummi overalt skal få leve minst en generasjon til :)

 

Jeg har intryk av at deter så mange som ønsker seg nettop det du misliker her.

Det er jo så fancy når telfonen ser ut som lakert eller oljet glass

 

at det også påviker prisen bryr de seg neppe så mye om  siden det finnes forsikringer

 

nei, moteguruer , designerer og folk med for mye penger de må bruke har for mye makt her

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er mulig å skjule skjermtastene dersom man ønsker det. Alle de andre telefonene som har on screen buttons har vel en knapp for å enten vise knapper hele tiden, eller skjule dem automatisk ved "inaktivitet"? Helt hull i hodet om knappene skal være der ved filmtitting o.l. Det kan jo bare ikke stemme. 

uhm ja knappene skjules når apper aktiverer fullskjerm modus ja. Hvorfor er det flere som lurer på hvordan dette fungerer, er jo lenge siden dette kom til android og har blitt produsert hundrevis (eller hvertfall dusinvis?) av mobiler med kun kapasative knapper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...