Gå til innhold

Ny iOS-oppdatering gir Telia-kunder WiFi-tale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg leser et sted at noen telefoner hopper fra mobilnett med lav feltstyrke til wifi nett med høy feltstyrke og lav båndbredde. Resultatet skal være dårligere lydkvalitet. Har noen opplevd dette?

Lenke til kommentar

Jeg leser et sted at noen telefoner hopper fra mobilnett med lav feltstyrke til wifi nett med høy feltstyrke og lav båndbredde. Resultatet skal være dårligere lydkvalitet. Har noen opplevd dette?

 

Det stemmer, den sjekker nok ikke båndbredden på det trådløse nettverket men kun styrken på trådløsdekningen. Opplevde dette hos mine foreldre for en tid tilbake, de hadde feil på bredbåndsnettet som ga hastighet ned på rundt 0,2 mbit og ut på rundt 0,1 mbit og da slo iPhone 7 Plus'en min over på Wifi-tale pga svak 4G-dekning. Fikk så en samtale og det var ikke tilnærmet ikke mulig å føre denne pga den lave hastigheten på Wifi og mobilen slo ikke over til 4G av seg selv.

Lenke til kommentar

Bwah.. når skal Telia gidde å implementere VoLTE? Tale over WiFi er jo bare tøv for folk flest da de ringer gratis allerede, og dekning er sjeldent problemet innendørs.. Men men.. for all del.. Hurra..

 

De har allerede VoLTE på følgende modeller:

 

  • Sony Xperia XZ, X Performance, X, X Compact, Z5, Xperia Z5 Compact og Xperia Z5 Premium
  • Apple iPhone SE, 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7 og 7 Plus
  • Samsung Galaxy S6 og S6 Edge
  • Huawei P10 og P10 Lite

Det er også på vei til Samsung S7 og S7 Edge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bwah.. når skal Telia gidde å implementere VoLTE? Tale over WiFi er jo bare tøv for folk flest da de ringer gratis allerede, og dekning er sjeldent problemet innendørs.. Men men.. for all del.. Hurra..

 

Hvorfor er det så få mennesker som forstår dekning er individuelt? Selv om du har bod dekning hjemme hos deg, er det ikke automatisk sagt det samme gjelder hos meg. Man skulle trodd dette var nokså opplagt, men ser stadig kommentarer som dette. 

 

Hos foreldrene mine har jeg god 4G dekning ellers i huset, men nokså dårlig på 'det gamle gutterommet'. Da er det en fordel med WiFi tale at jeg fremdeles kan ringe uten å bli avbrutt. Hos foreldrene til samboeren eksisterer ikke 4G i det hele tatt (forsåvidt ingenting annet heller), men fiberbredbånd har de. Da ble det plutselig mulig å ringe der også. 

 

For folk flest vil nok dette ikke være noen nyhet, men for noen av oss er det veldig hendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man bruke denne funksjonen til å ringe gratis hjem fra utlandet (utenfor EU)? Og virker den selv om du har null mobildekning/datatilkobling?

 

Edit: Fant svaret selv.

 

Trafikken belastes på samme måte som den som originerer i mobilnettet. Tjenesten fungerer foreløpig ikke i utlandet.
Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bwah.. når skal Telia gidde å implementere VoLTE? Tale over WiFi er jo bare tøv for folk flest da de ringer gratis allerede, og dekning er sjeldent problemet innendørs.. Men men.. for all del.. Hurra..

 

Tviler på at du sitter på tall for hvor stort problem mobildekning er for folk. Der jeg bor, sier alle dekningskart at det skal være utmerket 3G- og 4G-dekning, men siden jeg bor litt over kanten på en ås har jeg elending mobildekning, og har fått brutt mang en samtale pga dette. Så for meg som bor på sentrale Østlandet er dette ikke bare tøv, men veldig nyttig.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...