Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til sørlandet


Anbefalte innlegg

Vi er en familie på tre som tenker å flytte til sørlandet til neste år. 

Så lurer på hvor det kan være best å bo? 

Jeg skal studere på uia og ønsker å jobbe som lærervikar på si. 

Samboer ønsker å jobbe i apotekbransjen eller i barnehage. 

Venter barn til sommern så må være barnevennlig, helst med litt natur og greie boligpriser. 

Har tenkt på Arendal, for å så pendle til universitetet. 

Men har dere flere innspill på hvor det er best å bo på sørlandet?  

Har bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UiA Grimstad eller UiA Kristiansand? Å pendle mellom UiA Kristiansand og Arendal.. Det er fullt mulig, men det er jo 40-50 minutter hver vei med bil (avhengig av hvor i Arendal du bosetter deg).

 

Jeg er oppvokst i Arendal og har bodd og jobbet flere år i Grimstad, så jeg kan evt. hjelpe deg med spørsmål du måtte ha :)

Lenke til kommentar

Kan prøve å ta noen kjappe punkter for deg;

 

Kristiansand: Mye mer som skjer, mer å velge i, flere og større utsteder med mer variasjon, nærme universitetet, antagelig lettere å få jobb. Det er også flere områder litt utenfor byen som er nært naturen/ikke midt i sentrum. Hellemyr, Tinnheia, Vågsbygd, Søm, Hamre osv. :) Evt. også Vennesla, Nodeland og andre steder litt lenger unna.

 

Grimstad: Liten og koselig by, med flere områder som matcher deres krav. Du finner det meste av handel, eventuelt er du nært både Stoa i Arendal og Sørlandsparken m/Sørlandssenteret. Områder å se på; Prestegårdsskogen, Roresand, Vik, Østerhus/Holviga, Støle, Homborsund (billig og landlig men litt "øde"). F.eks Støle har de siste åra vært under massiv utbygging. Mange helt nye og likevel ganske rimelige leiligheter og hus, uten at det er langt unna byen/andre ting.

 

Arendal: Noe midt i mellom. Mer som skjer enn Grimstad, men vesentlig mindre enn i Kristiansand. I Arendal ville jeg sett på områder som Hisøya, Tromøya, Torsbuåsen, Birkenlund, Myra, Nedenes. Jeg, personlig, ville unngått å dra så langt øst som Eydehavn og Saltrød. Deler av Nyli har også blitt et område jeg ville unngått.

 

Lillesand: Koselig liten by som flere og flere velger å flytte til, særlig de som jobber i Kristiansand. Det er kort vei inn til Kristiansand, og du har alt du trenger av handel på Tingsaker ("kjøpesenter"/samling av butikker og næring). Her kjenner jeg dårlig til de forskjellige områdene.

 

 

Ellers ville jeg unngått en del av områdene mellom Grimstad og Arendal. Mange belasta områder med mye tull som skjer. Unngå Rykene, Bjorbekk og deler av Fevik.

 

Godt mulig jeg har glemt noen områder i de forskjellige byene.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Det ryker mye tid til pendling om du bor i Arendal og skal studere i Krsand, det er vel strengt tatt ikke ønskelig når du har barn hjemme? Jeg ville valgt Kristiansand, der er det jo også langt flere apotek, hun kan søke jobb i Søgne, Kristiansand og Lillesand uten å være mer enn 20min hjemmefra.

Skal dere leie eller eie, og hva er budsjettet? Om dere ønsker å bo nogenlunde sentrumsnært men i familievennlig område med gode tilbud og aktiviteter for familie/barn, hadde jeg valgt sentralt i vågsbygd. Vågsbygd er Krsands største bydel, og du har egentlig alt du trenger der - det er også minst 2 apotek og flere barnehager, store og små.

 

Personlig hadde jeg fokusert på dette området:

sdiewGs.png

Lenke til kommentar

Syns du har fått mange gode svar. Har selv bodd i Lillesand i snart 25 år og gjør det fortsatt. Skal du på UiA i Kr.sand ville jeg satset på å bo der. Vil gjøre det meste lettere er min mening, både for din samboer, din studietid (lettere å komme seg rundt osv). 

Kr.sand har et bra tilbud og mye å finne på. Vil du ut å ta en pils en fredagskveld med noen kompiser er egentlig Kr.sand eneste valget i mine øyne. 

I Arendal får du bare bank i fra en boler i fra Hisøya som alle vet, Grimstad har ingen utepils langs brygga og i Lillesand er det bare altfor lite folk utenom sommeren :p

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Kristiansand er så klart det greieste, spesielt om du skal gå på UiA Kristiansand.

Mye kø på morgen inn til byen både fra retning Sørlandsparken og retning Søgne, samt motsatt etter arbeidstid. Men type retning Vennesla er det så og si kø-fritt hele tiden  :w00t:

Vær forberedt på bompenger dog, om du ikke kjører elektrisk.

 

 

Og siden Fevik ble tatt opp:

:p

Endret av Evelen!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du skal gå på studie i Kristiansand vil jeg først anbefale Kristiansand å bo i. Sia (Studentskipnaden) Har familieboliger som det er fullt mulig å søke på. Prismessig er det også billigere med Sia bolig i Kristiansand enn i Grimstad. Uia har også barnehager i begge campuser rett ved Universitetet så alt blir svært godt knyttet opp mot hverandre. Jeg vet ikke hva som skal til for å søke jobb på Hokus Pokus men jeg vil da anta at om du får universitetet, bolig, barnehage og jobb innen 5 minutters gåtur (om ikke mindre) så burde jo det være en liten drøm - studiemessig og for familielivet? ? Bor selv i Grimstad og der har de et stillebygg som passer for familie, eksempelvis. Jeg ville ikke anbefale deg å bo i Arendal for greit nok er det 1 time til Kristiansand med bil, men den dagen du er uten tar det minste 1 time og 40 min med buss. Da snakker man ikke om det skulle være kø eller dårlig vær, men mninimum tiden sånn cirka. Viktigste er å ha en plass hvor dere får alle aspekter til å fungere antageligvis, så vil jeg gjerne si lykke til! Og sjekk gjerne om det finnes stillebygg evt i Kristiansand hvis noe slikt skulle passe dere, akkurat der vet jeg ikke selv ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...