Gå til innhold

Framvekst av konservativ/radikal religion


Anbefalte innlegg

Mye tyder på at konservative/radikale krefter for mer og mer makt i flere store nasjoner.
Vi ser jo feks i USA, flere i Trump administrasjonen har jo ganske konservativt syn. 
Er vel ett par som er kreasjonister også. Ser jo kvinners rettigheter osv blir innskrenket.
 
Leste også denne saken i Aftenposten i dag, Verdens mest folkerike muslimske land har sluppet unna radikal islam. Inntil nå.

 

Som handler om at konservative krefter får mer makt i Indonesia. Der en provins har innført  sharia-regler, hvor de praktiserer offentlig pisking av alt fra å ha sex utenfor ekteskapet, gambling osv.

 

Russland er jo ett annet eksempel, Putins tette bånd mot den Russisk-ortodokse kirken.

 

Nå er vi jo i 2017, vi har kommet oss relativt lagt når det kommer til forskning osv men så skal man ta ett massivt skritt tilbake og la "eventyrhistorier" diktere hvordan man skal leve?
Jeg klarer ikke helt skjønne hvorfor dette skjer?

 

Noen som har teorier på det som skjer rundt dette? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har teorier på det som skjer rundt dette? 

Forholdene i USA, Russland og Indonesia er for forskjellige til å gi én passende paraplyforklaring, men i en hyper-globalisert verden hvor stor migrasjon og teknologisk utvikling endrer arbeidsmarkedet og de sosiale sfærene på rekordtid vil deler av befolkingen nok alltid ønske å vende tilbake til gamle tider.

 

Disse menneskene er neppe blitt personlige religiøse alle mann, men religion blir da et viktig kulturell holdepunkt som markerer avstand og motstand mot den superraske utviklingen de betvinger og ikke klarer å henge med i. 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Teorien min rundt fenomenet er ganske enkelt at det er delte meninger om samfunnet er bedre eller verre enn før eller hvordan det kunne vært hvis det ble styrt annerledes. Og på tross av alle fantastisk teknologi og tilgjengelig kunnskap er vi mennesker like enkle i hue som da vi bodde i huler, så derfor fungerer også det enkle bedre eller like godt som det avanserte

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Noen som har teorier på det som skjer rundt dette? 

For vestlige land som USA er det nok en motreaksjon mot den retningen vi har gått i siden 60-tallet hvor familieverdier, strenge abortlover og det som fungerte ble skrotet til fordel for frislipp av alt. Hva som er årsaken i Russland og Indonesia har jeg ikke nok kjennskap til å uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...