Gå til innhold

Evrys milliardavtale kan gå i vasken etter kontrakt-blunder: – Jeg har aldri vært borti lignende


Anbefalte innlegg

 

 

 

Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no og hadde en i5 som såvidt klarte å spille av en YouTube film i 1080p. Hvis jeg spiller av en YouTube film mens jeg går inn på diskusjon.no så begynner det å hakke noe vilt mens diskusjon.no lastes. Og alle mine kollegaer fikk samme type. Forrige PC var en katastrofe i forhold. Det tok 146 sekunder fra jeg tastet passordet på PCen til jeg kunne åpne Word, Excel etc.

 

Jeg har en firekjernet Pentium (N3540) Laptop, hvor jeg har satt inn Samsung EVO 850 SSD og 8 Gig RAM. Den spillet fint av den youtube-størrelsen som du nevner selv med 4 Gig RAM.

 

Kan det være noe med bredbåndet der du arbeider? Jeg har Altibox 40/40 og er strålende fornøyd med det.

 

 

 

Nope. Er laptopen som er treg. Alle har hver sin 100/100 linje hos oss.

 

Ved avspilling peaker CPU på 100% eller nær 100% hele tiden. Bruker integrert grafikk, så det er nok det som er problemet.

Vil tippe din laptop har en bedre GPU :)

 

Nei, dere har ikke 100/100 til hver og en av dere.

 

Det du snakker om er hastigheten mot nærmeste switch. Internettkapasiteten og kapasiteten ellers i nettverket deler dere alle på.

 

 

Jobber som tekniker for en fiberleverandør, og vi har alle sammen 100mbps hver til switchen. Switchen er koblet til en MAP via fiber med 1000/1000mbps kapasitet. Vi er 7 mennesker som deler på dette. Som en internettleverandør innen fiber så har vi ganske greit med kapasitet.

 

Men du vet vel bedre enn meg du...

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har 5 års erfaring som bruker der Evry administrerer systemene, og jeg syntes det er helt forferdelig. PC-ene de velger er svindyre og trege, og supporten er outsourcet til Hellas, India med mer.
 
Sist gang jeg fikk ny PC var det en laptop uten noe tilbehør (docking etc). Den kostet 12000kr på Komplett.no.

Every kjøper ikke fra komplett. De kjøper fra Dell/HP ol. Prisen er mye mye lavere. Å kjøpe bedrifts-PCer privat er dårlig da prisene er helt latterlige.

 

Sannsynligvis ble ytelsen din påvirket av et eller annet program de har lagt inn for at det skal bli bedre for deg på en eller annen måte. Som selvfølgelig ikke gjør noe annet enn å ødelegge.

 

 

Jeg vet veldig godt at de ikke handler fra Komplett. Det var bare for priseksempelet sin del :)

Prisene for hver PC er mye høyere når Evry handler dem, det sier seg selv når alt skal settes opp med BitLocker, registreres, skreddersys etter strenge sikkerhetsrutiner etc. Jobbet tidligere som innkjøper for Statens Vegvesen, og kan bekrefte med førstehånds erfaring at PC-utstyr til stpre bedrifter nesten alltid koster mer enn om man handler privat. Evry skal jo tross alt tjene penger på utstyret de setter opp og skreddersyr, mens Komplett selger med noen bittesmå prosenter i avanse.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange suksesshistorier finnes det der egenutviklede kommunale løsninger er bedre og billigere enn hyllevare?

 

La oss vri på spørsmålet til: Hvor mange europeiske softwareutviklersamarbeid finnes, som likner litt på det jeg skisserte?

 

For du stiller en enslig stakkars bykommune på hoggestabben der!

 

Linux er jo et eksempel på kompleks programvare, der det faktisk er blitt mulig å lage et helt OS med tilhørende moduler oppå. Bransjene lever jo av Linux også, det er miljøer der som tjener penger, på tross av at det er åpen kildekode mye av det de leverer til fellesskapet og selger til kunder.

De tjener penger på support og supportavtaler. Skal kommunene tjene penger på å drive support på egenutviklet programvare? Tvert imot så blir den delen en stor utgiftspost

Lenke til kommentar

En ting er jo at disse store IT-selskapene krangler om bagateller, men disse prisene er jo helt hårreisende.

 

Stockholm by har altså 15000 datamaskiner med 23000 brukere som skal administreres, og dette skal Evry ha nesten 300 millioner kroner i året for, altså 20 000,- per datamaskin, årlig, kun for "administrering" !

 

 

 

Jeg reagerte på hvor mange brukere og maskiner det er snakk om her for en kommune/by på størrelse med Stockholm.

Får ikke tallene til å stemme, kanskje de er feil? Grunnen til dette er at jeg selv har jobbet med IT infrastruktur i Norges nest største kommune(folketallsmessig), og de hadde flere brukere og flere maskiner.

Lenke til kommentar

Jobber som tekniker for en fiberleverandør, og vi har alle sammen 100mbps hver til switchen. Switchen er koblet til en MAP via fiber med 1000/1000mbps kapasitet. Vi er 7 mennesker som deler på dette. Som en internettleverandør innen fiber så har vi ganske greit med kapasitet.

 

Men du vet vel bedre enn meg du...

Ok - så traff eg en av de svært, SVÆRT få som faktisk har dette da :p Endret av nomore
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En ting er jo at disse store IT-selskapene krangler om bagateller, men disse prisene er jo helt hårreisende.

 

Stockholm by har altså 15000 datamaskiner med 23000 brukere som skal administreres, og dette skal Evry ha nesten 300 millioner kroner i året for, altså 20 000,- per datamaskin, årlig, kun for "administrering" !

 

 

Jeg reagerte på hvor mange brukere og maskiner det er snakk om her for en kommune/by på størrelse med Stockholm.

Får ikke tallene til å stemme, kanskje de er feil? Grunnen til dette er at jeg selv har jobbet med IT infrastruktur i Norges nest største kommune(folketallsmessig), og de hadde flere brukere og flere maskiner.

 

 

Jeg regner med du snakker om Bergen Kommune?

I så fall kan man vel finne en del på kommunens nettsider, det dreier seg totalt om

 

Ca 20 000 registrerte brukere i administrativt nett
Ca 30 000 registrerte brukere i grunnskolen
Ca 21 700 PCer med driftstjenester
Ca 155 000 henvendelser til Helpdesk
Ca 160 lokasjoner med trådløse nettverk (wlan) og gjestenett med totalt 1 900 aksesspunkt
Sentrale print-tjenester for ca 1750 Xerox multifunksjonsskrivere
Bistand til drift for over 200 telefonsentraler samt Alcatel IP-telefoni
Ca 750 servere i drift
Lagring 380 TB data SAN
450 TB data backup
Ca 310 databaser (110 Oracle og 200 MS SQL)

 

Dette bruker vel Bergen rundt 100 millioner kroner i året på, samt i underkant av 80 årsverk i egen IT-avdeling?

 

Denne avtalen på 300 millioner kroner mellom Evry og Stockholm Stad gjelder altså kun støtte for administrasjonen.

Jeg mener Stockholm har delt dette opp i tre, slik at pedagogisk, altså alt av skolenett og den slags, er i en egen avtale med Fujitsu, og Fujitsu har vel også minst en annen avtale med bydelen.

 

Nå er også Stockholm noe spesiell, de la ned hele sin IT-avdeling å valgte i stedet å sette ut alt for noen år siden, samtidig som de satte seg noen hårete mål om at innbyggernes interaksjon med kommunen skulle være digitale, på høyde med Netflix og Amazon.

I samme periode har man fått utviklet de merkeligste apper, alt fra egne parkeringsapper, til søplekasser med sensorer som gir beskjed til søplebilen når de er fulle, og slikt koster selvfølgelig også penger, men er altså heller ikke en del av den avtalen man nå inngår med Evry, som kun inkluderer 15 000 maskiner i administrasjonen.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet veldig godt at de ikke handler fra Komplett. Det var bare for priseksempelet sin del :)

Prisene for hver PC er mye høyere når Evry handler dem, det sier seg selv når alt skal settes opp med BitLocker, registreres, skreddersys etter strenge sikkerhetsrutiner etc. Jobbet tidligere som innkjøper for Statens Vegvesen, og kan bekrefte med førstehånds erfaring at PC-utstyr til stpre bedrifter nesten alltid koster mer enn om man handler privat. Evry skal jo tross alt tjene penger på utstyret de setter opp og skreddersyr, mens Komplett selger med noen bittesmå prosenter i avanse.

 

Jeg vet at du vet at de ikke kjøper dem på komplett og :p

 

Dette er basert på prisene diverse fylker tilbyr på PC til vgs. Alle fylker har jo forskjellige ordninger ville jeg tro, men likevel.

Se på denne:

https://www.multicom.no/hp-elitebook-745-g3-baerbar/cat-p/c/p8332865

Og så prisen fra fylkeskommunen:

http://rfk.nordialog.no/butikk/hp-elitebook-745-14/

 

Så kan du si at det er fordi fylkeskommunen sponser (noe de gjør), men se på Mac:

https://eplehuset.no/webshop/macbook-air/

https://eplehuset.no/gruppe/elevmac-rogaland-fylkeskommune/

 

Der er det altså 2500 kr av prisen. På HPen er det 6000 kr pluss en 128 GB SSD oppgradering. 

 

Om Evry da tar 2000-3000 for å sette den opp f.eks så kan jeg være enig at den kan bli dyrere sånn sett, men selve maskinen er fortsatt billigere enn det å kjøpe den som privatperson.

 

Når det er sagt så synes jeg disse HP PCene er for dyre uansett. Om de faktisk var "elite" er en ting, men de er jo ikke det. De selger elendige PCer som "elite" til "elite" priser. Apple har muligens høye priser, men maskinene er hvertfall gode. Selv til 7000 kr burde de fått til Intel i5/i7 og 1080p skjerm. 

 

Min forrige HP PC var og rent fysisk designet av en idiot. De tenkte at hva hvis vi lager bunnen av plast som leder varme dårlig, og så trekker inn luft et tilfeldig sted midt under PCen med RAMen, og så suger luften bort til GPUen som har en heatpipe som går videre til CPUen som har en vifte som pusher varmen ut. HDDen sin varme gikk også over CPUen. Spille spill var umulig da den bare overopphetet. Pcen min nå er "svakere", men siden den ikke ble designet av en idiot så gjør den det bedre i spill. Og som du sier så var PCen din utrolig treg. Så enig med deg i at når du leier noen inn til å velge, så bør de velge noe som faktisk er bra. De kunne f.eks prøvd disse maskinene. Fordi jeg føler at det ofte bare blir lagt ut et anbud om specs, og så lager bare HP noe som følger det og selger PCen, men design osv utover specsene er ikke gjennomtenkt i det hele tatt. Om de som kjøper ikke bryr seg heller derimot, så hvorfor ikke? 

Lenke til kommentar

Poenget er vel snarere hvordan disse offentlige innkjøperne kan få til god pris og gode løsninger samtidig. Er det å la IT-bransjen få frotse / neddopes med penger en smart løsning?

Hvordan tror du det hadde gått med prisene om fylker/kommuner/stat skulle tatt over og hatt alle IT ansatte ansatt lokalt? Det hadde åpenbart blitt dyrere. Den norske stat kan ikke akkurat opprette IT hjelp kontorer i India. De kan heller ikke f.eks opprette et kontor i Irland og få nordmenn til å jobbe der for irske lønninger. For det gjør de andre IT selskapene. Om det ikke er India så er det landene med lavest lønninger og arbeidsrettigheter i Europa. Og de ansetter folk uten noen utdanning innen IT hjelp. Det er jobber hvor det kommer mye nye folk, og folk slutter raskt igjen. Så når folk blir gode, så slutter de :)

 

Så staten kan gjøre det bedre, men det blir dyrere. Selvfølgelig hadde folk som faktisk trenger IT hjelpen spart tid da. Så ja, jeg tror ikke akkurat det er sånn at de fråtser i penger. Det er jo konkurranse om å outsource og få ned kostnad(og kvalitet :p) så mye som mulig. Det er en grunn til at IT hjelp ofte er så dårlig. 

Lenke til kommentar

Hvordan tror du det hadde gått med prisene om fylker/kommuner/stat skulle tatt over og hatt alle IT ansatte ansatt lokalt? Det hadde åpenbart blitt dyrere. Den norske stat kan ikke akkurat opprette IT hjelp kontorer i India. De kan heller ikke f.eks opprette et kontor i Irland og få nordmenn til å jobbe der for irske lønninger. For det gjør de andre IT selskapene. 

 

Men disse IT-selskapene fakturer vel full pris og vel så det til den norske stat, selv om de ansatte er i lavkostland?

 

Det er nok ikke for ingenting at Evry går med en halv milliard i overskudd hvert år, de skriver regning med gaffel til Staten, å betaler peanøtter til de ansatte, og som kjent, betaler man peanøtter, så får man apekatter.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I samme periode har man fått utviklet de merkeligste apper, alt fra egne parkeringsapper, til søplekasser med sensorer som gir beskjed til søplebilen når de er fulle, og slikt koster selvfølgelig også penger, men er altså heller ikke en del av den avtalen man nå inngår med Evry, som kun inkluderer 15 000 maskiner i administrasjonen.

 

Feil. Ut fra hva IDG i Sverige skrev når kontrakten ble inngått gjelder avtalen.

"Totalt omfattar upphandlingen it-arbetsplatser, server- och applikationsdrift av lokala system och support åt 18 fackförvaltningar, 14 stadsdelsförvaltningar, 17 bolag och en stiftelse som tillsammans har över 22 000 medarbetare."

 

Så den gjelder langt mer enn drift og support av 15 000 maskiner. Her er det nok server og applikasjonsdrift som drar unna.

 

Og hadde dine antagelser hvert korrekte, ja da hadde en aktør garantert levert et rimeligere anbud. Det er nemlig ikke slik at samtlige aktører - og her var det faktisk en del - overpriser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I samme periode har man fått utviklet de merkeligste apper, alt fra egne parkeringsapper, til søplekasser med sensorer som gir beskjed til søplebilen når de er fulle, og slikt koster selvfølgelig også penger, men er altså heller ikke en del av den avtalen man nå inngår med Evry, som kun inkluderer 15 000 maskiner i administrasjonen.

Feil. Ut fra hva IDG i Sverige skrev når kontrakten ble inngått gjelder avtalen.

"Totalt omfattar upphandlingen it-arbetsplatser, server- och applikationsdrift av lokala system och support åt 18 fackförvaltningar, 14 stadsdelsförvaltningar, 17 bolag och en stiftelse som tillsammans har över 22 000 medarbetare."

 

Så den gjelder langt mer enn drift og support av 15 000 maskiner. Her er det nok server og applikasjonsdrift som drar unna.

 

Avtalen gjelder for Stockholm Stads "gemensama" administrasjon, altså inkludert administrasjonen i de 14 bydelsforvaltningene, 18 avdelingene og 17 kommunale selskapene som utgjør Stockholm Stad, som totalt utgjør 23 000 brukere og 15 000 maskiner.

 

Lokal server- og applikasjonsdrift for administrasjonen hører med i avtalen.

 

Det var fire aktører som la inn tilbud, Evry CGI, HCL (Volvo) og Tieto, sistnevnte har altså klaget på Evrys tilbud.

 

Utvikling av applikasjoner, som er det jeg nevner ovenfor som du altså svarer på, er selvfølgelig ikke en del av tilbudet, slik utvikling av spesielle applikasjoner og systemer for Stockholm Stad legges ut i egne anbud.

 

Når det gjelder alt som anses som "pedagogisk", så ble det tildelt Fujitsu på slutten av fjoråret, i tillegg til at Stockholm Stad på nytt valgte blant andre Atea og Dustin på leveringen av maskiner, nettbrett, telefoner og annen hardware til forvaltningen, skolene og annen virksomhet

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

.....snip

Ja, nå bekrefter jo du at det faktisk gjelder mer enn administrering av 15 000 "brukermaskiner" som du så hardnakket har påstått og kommet med.

 

Drift av servere/applikasjoner er som de fleste vet noe helt annet enn å drifte PC-er. Særlig når vi ikke har anelse om antall servere og applikasjoner, og hva som er med i applikasjonsdrift. Og det vil ikke forundre meg om vi snakker om 100+ applikasjoner, hvorav en del av de er "svært" tunge. 

 

Og jeg har på ingen måte påstått at det her ligger utvikling. Ikke et eneste sted. Det jeg sier du har feil på er påstanden "kun inkluderer 15 000 maskiner i administrasjonen". Min påstand er at drift og support av de 15 000 brukermaskinene er bare en del av avtalen, trolig under 50 % av omfanget i avtalen - og at minst 50 % er server- og applikasjonsdrift (og support knyttet til dette).

 

Det var langt flere enn 4 som la inn tilbud, de 4 som du referer var de 4 som var med i finalen. Så vidt jeg vet var det minst 2 aktører til med tidligere i prosessen.

 

Og når Evry faktisk ligger så langt under konkurrentene, så tyder det ikke på overprising - heller det motsatte.

 

20 000 er ellers betydelig mindre en kostnadene for lokaler for de 23 000 ansatte, og neppe mer enn 2 - 3 % av lønnskostnadene til administrasjonen. 

 

PS! Jeg sjekket for moro skyld hva driftskostnadene eksklusive hardware var pr PC i mitt firma. Vi bruker da bare SAAS på programvaresida. Årskostnaden pr PC var faktisk på mellom 10 og 13 000 kr (CRM, prosjektverktøy, regnskap, epost, office, datalinjer, serviceavtale, utvidet garanti, skylagring osv). 

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller et desperat arbeidsmarked hjemme i Norge etter oljeskvisen som Statoil har laget for oss, uten skruppler. Når selv regnskapsmedarbeidere må legge inn årer, så tegner jo det et sørgelig bilde av Stavanger-regionen hvor Statoil-hovedkvarteret holder til. Pessimismen har hatt store ringvirkninger til næringslivet ellers.

 

Men, håper jo at det kan bli litt friskmelding etterhvert å se også her på vestlandet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan noen fra bransjen fortelle hva dette budsjettet innebærer? 

 

Skal (Evry) legge ut for lisenser? Skal de legge ut for oppgraderinger, og eventuelt nye datamaskiner? Eller er det utelukkende snakk om support og bruk av programvare som Evry tilbyr? 

 

20000 kr pr. maskin høres ekstremt mye, med tanke på hvor mye som kan automatiseres (lisenskontroll, oppgraderinger, installasjoner). I min bransje betaler du minimum 1000 kr / timer for at en tekniker fysisk skal komme ned å se på maskinen, utføre diagnostikk, og eventuelle reparasjoner og oppgraderinger. Med budsjett på 20000 kr, så kan du holde en tekniker opptatt halve uken.  

 

Dersom 250 datamaskiner har trøbbel med lisens, så er det jo ikke slik at du sender en teknikker til å se på hver og en av de maskinene. Du finner jo ut om det er feil med license manager, for så og kjører scripter som fikser problemet. Slik at problemer med software skalerer helt annerledes enn problemer med f. eks fysiske maskiner. 

 

For 250-300 millioner kr, så har du budsjett til å ansette en hel avdelinger med folk. Teknikere, utviklere, ledere, osv. Du vil fortsatt ha penger nok til å betale for utstyr og verktøy / lisenser, kanskje til og med jobblokale. Alt lokalisert her i Nord. 

 

For Evry sin del, så er sikkert mange (av de som jobber der) lokalisert i Asia? 

 

Høres ut som en ekstremt lukrativ bransje. 

Lenke til kommentar

Ja, nå bekrefter jo du at det faktisk gjelder mer enn administrering av 15 000 "brukermaskiner" som du så hardnakket har påstått og kommet med.

 

Drift av servere/applikasjoner er som de fleste vet noe helt annet enn å drifte PC-er. Særlig når vi ikke har anelse om antall servere og applikasjoner, og hva som er med i applikasjonsdrift. Og det vil ikke forundre meg om vi snakker om 100+ applikasjoner, hvorav en del av de er "svært" tunge.

Det kan da umulig være vanskelig å finne ut hva som inngår i anbudet, de av oss som er oppegående nok til å bruke Google har for lengst bladd igjennom det

 

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Stadsledningskontoret/Vagen-till-nasta-generation-it-service/Upphandlingsunderlag-GSIT/Upphandling-av-it-service-for-administrativa-verksamheter/

 

Det dreier seg altså som nevnt om 15000 maskiner og 23000 brukere.

Så sier det seg vel selv at en del av dette krever lagringssystemer, samt at det kreves applikasjoner og den slags for å bruke systemet.

Akkurat hva og hvor mye er opp til hvert enkelt selskap å foreslå, kravet er så vidt jeg kan forstå at det fungerer som spesifisert, ikke at x antall servere skal driftes.

 

Det jeg sier du har feil på er påstanden "kun inkluderer 15 000 maskiner i administrasjonen". Min påstand er at drift og support av de 15 000 brukermaskinene er bare en del av avtalen, trolig under 50 % av omfanget i avtalen - og at minst 50 % er server- og applikasjonsdrift (og support knyttet til dette).

Drift og support av disse 15 000 maskinene er nettopp det anbudet går ut på.

Lisenser og programvare har Stockholm i stor grad selv på Citrix, Microsoft og den slags, som Stockholm Stad betaler.

Andre lisenser som kreves for at det systemet tilbyderen foreslår skal kunne brukes, må tilbyderen stå for.

Videre er det jo et vanlig krav at en del programmer kjører sentralt, og at det benyttes klienter, enten "tynne", eller i form av software, hos brukerne.

 

At dette koster mindre enn lønnsutgiftene, eller selv husleieutgiftene til Stockholm Stad, er revnende likegyldig, det ville vel vært enda mer hårreisende om en kommune brukte mer penger på IT enn lønn.

 

Det er også helt irrelevant at 3 andre tilbydere leverte høyere tilbud, det betyr ikke nødvendigvis at Evry, som har årsresultater de fleste bare kan drømme om, er underpriset, tvert i mot betyr det at bransjen er helt i Disneyland når det kommer til prising av IT-tjenester og tilhørende produkter, å tjener uhorvelig mye penger på dette.

Penger som igjen faktisk er dine og mine skattepenger, eller i dette tilfellet svenskenes skattepenger, noe som skulle gi de fleste et incentiv til å stille spørsmål ved slike ågerpriser. Med mindre man jobber i bransjen selvfølgelig, da kan jeg forstå at man forsøker hardt å forsvare et IT-budsjett på 300 millioner kroner i året for 23 000 brukere.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...