Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har store problemer problemer med min stasjonære pc.

 

Specs:

Intel Core i7-6700K Skylake prosessor

ASUS Z170 PRO gaming, Socket-1151

HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB

HyperX Fury 120 GB 2.5" SSD (jeg har noen andre SSD og HHD i tillegg)

 

Win10 er installert 

 

De tre siste ukene har jeg hatt problemer med å boote pc'n min. Den gir meg enten en svart skjerm eller så prøver den å starte reparasjon (dette klarer den ikke). Jeg må da ty til "svenske knappen". 

 

En og annen gang klarer den å boote som den skal. Hvis den klarer dette vil INGEN av win10 appene fungere. Task manager, this pc etc gir meg en blank hvit fane hvor det lyser "not responding".

Jeg har prøvd å reinstallere win10 via settings - update & security - Recovery,reset this pc. Når jeg trykker på get started får jeg opp en fane hvor det står "please wait", og der blir den stående.

 

Jeg har nå vært igjennom det meste av artiklene Google har å by på, men nesten alle løsningene jeg kan se bruker enten en form for windows aplikasjon (som da ikke jeg kan bruke).

 

Er det noe mer info jeg kan gi dere som kan hjelpe??

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen av delene brukte fra før av, eller er alt nytt? hvor gammel er PCen? Slik jeg ser det, kan det være SSD med Windows som tuller. kan hende du bør prøve å formatere disken, og reinstallere Windows via en minnepinne..

Alt som er skrevet over er nytt. Jeg har noen eldre SSD og HDD disker, men win10 er installert på den nye Hyperx disken. Jeg har prøvd å boote win10 installasjonsfila fra ekstern harddisk, men det ville ikke bios la meg gjøre (kan hende jeg ikke gjør alt riktig. Jeg har eid og bygd pc selv i mange år, men har mye å lære).

Lenke til kommentar

 

Er noen av delene brukte fra før av, eller er alt nytt? hvor gammel er PCen? Slik jeg ser det, kan det være SSD med Windows som tuller. kan hende du bør prøve å formatere disken, og reinstallere Windows via en minnepinne..

Alt som er skrevet over er nytt. Jeg har noen eldre SSD og HDD disker, men win10 er installert på den nye Hyperx disken. Jeg har prøvd å boote win10 installasjonsfila fra ekstern harddisk, men det ville ikke bios la meg gjøre (kan hende jeg ikke gjør alt riktig. Jeg har eid og bygd pc selv i mange år, men har mye å lære).

 

Har du sjekket i BIOS at USB kommer opp som et av de forskjellige boot alternativene? Det som kan vere problemet, er at du har SSDen som boot priority 1, og da vil maskinen alltid sjekke den FØRST om der er oppstartbart medie.

Lenke til kommentar

 

Det hovedkortet skal tiltale å kjøre en win 10 boot disk så frem du har den på en usb pinne og har tilgang til bios (og ikke en ekstern harddsik.)

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Du klonet tilfeldigvis ikke OS til den nye SSD'en din?  

Litt usikker på hva du mener med klonet, men win10 ble lastet ned og installert fra den linken du postet.

 

 

Da har du nok ikke gjort det ;) 

 

Fungerer den nå eller fremdeles ustabil?

Lenke til kommentar

 

 

Det hovedkortet skal tiltale å kjøre en win 10 boot disk så frem du har den på en usb pinne og har tilgang til bios (og ikke en ekstern harddsik.)

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Du klonet tilfeldigvis ikke OS til den nye SSD'en din?  

Litt usikker på hva du mener med klonet, men win10 ble lastet ned og installert fra den linken du postet.

 

 

Da har du nok ikke gjort det ;)

 

Fungerer den nå eller fremdeles ustabil?

 

Det ble et sent svar her nå, men har vært bortreist. Dette er nå status. Rett før jeg skulle til å re-installere dro jeg ut alle SATA ledningene og satte de inn igjen. Når jeg da startet pc'n igjen fungerte alt som det skulle. Kan hele problemet kun ha vært en dårlig kobling? Det er vel en kjerneregel om å teste hardware for software, men det falt meg ikke inn denne gangen. Jeg syns det er litt rart hvis det er det siden det fungerte å boote noen ganger, men at WIN appene ikke fungerte.

 

Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...