Gå til innhold

3G-stenges ned i 2019


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3G i 2019 og GSM i 2025. Jeg ser på fremtiden med spenning.

 

Nesten så tiden er inne for mimring. Jeg husker da jeg hadde en Ericsson GF388 med antenne som kunne dras ut av festet og lett erstattes med noe annet. Batterier som var fra "slim" til feite pølser. Og så viftet man med telefonen oppi vinduet om man ventet en SMS eller skulle sende en, fordi dekningen var omtrent fraværende der jeg bodde. :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest Slettet-376f9

Dilemmaet for operatørene er at når de setter opp en ny 4G-site, må de ha en fallback (reserveløsning) for dem med telefoner som ikke støtter 4G-tale. Jeg tror at når kombinerte 2G/3G-siter blir utvidet 4G, så plukker de ned 3G-utstyret og bruker det som fallback i nye siter. Fordelen med det er at 3G-utstyret kan ombrukes, ulempen er at levetiden på 3G-forlenges.

Lenke til kommentar

Det er jo uansett billigere å ha en midlertidig 3G løsning på ny site der de har plukket resservedeler fra annen site enn å kjøpe nytt. Jeg tror ikke flytting av slikt utsthr direkte bremser utviklingen vi nå ser, men heller tilpasses brukerne i aktuelle områder. Min teori iallfall.

 

3G er uansett en "saga blått" om 2-3 år. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I mine ører høres det litt feil ut og fjerne 3G allerede neste år når de fleste telefoner som selges ikke engang støtter tale over 4G eller VoWIFI i dag. Det vil bli en masse kunder med tilnærmet nye mobiltelefoner som ikke får brukt dem.

 

Man skal heller ikke langt utenfor byene før 4G-dekningen er fraværende i dag, så at det plutselig skjer en revolusjon neste år har jeg ingen tro på.

Ikke noe er feil med å ha visjoner, men en viss rot i virkeligheten bør uttalelser fra øvrefolket tross alt ha.

Vil 4G-tale føre til HD voice mellom Telenor-Telia på sikt? Jeg bare spør, for samtalekvaliteten er under enhver kritikk i disse såkalte superdupre nettene. Selv kan jeg fint leve med hastigheten 3G tilbyr men kvaliteten på samtaler er dårlig om man ringer på kryss av nettene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sånn som jeg tolker dataene fra finnsenderen.no, vil 99,9 % av siter med 4G ha fallback til 2G og/eller 3G for tale. 3G blir så vidt jeg kan se, ikke fjernet før 4G er på plass. De eneste som kan få problemer er de med telefoner uten 4G, og som henger på en sender uten 3G.

 

BTW: jeg testet nettopp oppkoplingstid for VOLTE. Telia til Telia går på ca. 2 sekunder, Telia til Telenor tar ca 3 sekunder. 

Lenke til kommentar

 

Vil 4G-tale føre til HD voice mellom Telenor-Telia på sikt? Jeg bare spør, for samtalekvaliteten er under enhver kritikk i disse såkalte superdupre nettene. Selv kan jeg fint leve med hastigheten 3G tilbyr men kvaliteten på samtaler er dårlig om man ringer på kryss av nettene.

 

Helt enig, samtalekvaliteten er lavmål når man er blitt vant til hvor god samtalelyden er mellom Telenor til Telenor eller Telia til Telia. Håper de får orden på dette en dag og gir et kvalitetsløft for oss som fortsatt bruker mobilen til samtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-376f9
Det mest konkrete jeg har hørt, er at Telenor for ca. 3 år siden antydet at 3G ville bli stengt ned i 2019/2020. Dette er en sannhet med modifikasjoner, fordi jeg ser at det kommer opp nye suter med 3G. Jeg tror følgende regler gjelder:

 

  • Eksisterende stasjoner med 2G oppgraderes til 2G/4G
  • Eksisterende stasjoner med 3G oppgraderes til 3G/4G
  • Eksisterende stasjoner med 2G/3G oppgraderes enten til 2G/3G/4G, eller til 2G/4G ved at 3G-utstyret tas ut og brukes i nye stasjoner som reserveløsning.
  • Alle nye stasjoner får 4G, men får normalt 2G eller 3G (se forrige prikkpunkt) som reserveløsning for de som ikke har 4G-telefoner/har 4G-telefoner som ikke støtter VOLTE.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...