Gå til innhold

[Løst] Valg av filsystem Ubuntu server


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal sette opp en ubuntu server hjemme og lurer litt på hvilket filsystem som passer seg best.

 

Hardware:
MSI p965 neo-f v2

core 2 duo cpu 1.8ghz

8 gb minne

SSD HyperX 120GB SATA3.0
Seagate Ironwolf 3TB NAS

Tenker å bruke SSD disken til ubuntu og NAS disken til lagring.

 

Blir det korrekt å benytte EXT3 filsystem på SSD og XFS for lagring på seagate disken?

 

Skal kjøre plex media server, print server og ownCloud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic men  men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv

Takk for tilbakemelding!

 

Nå er det nesten 15 år siden jeg holdt på med linux og servere ;) Hovedkortet har en socket LGA775, hvilken CPU vil passe best til dette? Er det Xeon som gjelder? Eller burde jeg skrote hele driten og kjøpe nytt hovedkort og CPU?

Lenke til kommentar

ext4 er helt kurant. Stabilt og bra. Trenger du imidlertid ting som snapshots, filsystemkompresjon, osv, så kan ZFS være verdt å vurdere.

 

Edit: Men ext4 på SSDen ihvertfall. Når det gjelder snurredisken vil XFS og ext4 være omtrent likeverdig, du vil neppe merke noe som helst forskjell i hverken ytelse eller features.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt off topic men  men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv

Takk for tilbakemelding!

 

Nå er det nesten 15 år siden jeg holdt på med linux og servere ;) Hovedkortet har en socket LGA775, hvilken CPU vil passe best til dette? Er det Xeon som gjelder? Eller burde jeg skrote hele driten og kjøpe nytt hovedkort og CPU?

 

Jeg kjørte min med q6600 i noen mnd, er "grei" men har nå byttet til i7 990x. 

 

Har enda den q6600 i boden. 

 

Når det kommer til enda kraftigere må du se an brukes og itpassse deretter, sjekk cpu på passmark og regn der etter.

 

Les mer her

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind-of-CPU-do-I-need-for-my-Server-

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Bare manglende Raid 5-6 synes jeg ikke er en god nok grunn til å skrote BTRFS helt og holdent som OS på hoveddisk for OS.

Men skal du ha lagring med Raid 5 og 6 så ruller du ZFS On Linux, det er det beste alternativet og kommer nok til å være det, til og med når BTRFS kommer seg.

Lenke til kommentar

Raid 1 eller 10 har vel faktisk vist seg å være ganske så stabilt. Missforstå meg rett, for systemer med tunge databaselaster eller andre "sære" bruksområder så bør man vurdere aktiv stresstesting før man tar noe i bruk uansett, men for for en hjemmeserver, arbeidsstasjon eller lignende vil jeg påstå det er uproblematisk. 

 

Selv har jeg brukt det som systemdisk på hovedmaskinen min i årevis og på hjemmeserveren både i RAID 1 og 5 uten problemer. Nå anbefaler jeg riktignok ingen å gå for RAID 5/6 sånn som ting er i dag, men enn så lenge så putrer og går alt bra, og jeg har backup av det jeg trenger. Ideelt sett skulle jeg selvfølgelig gått tilbake til RAID 1, men ekstra disker har ikke prioritet i studenttilværelsen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Litt off topic men  men den CPUen kommer til å slite med Plex, og som andre sier ext4 funker knall bruker det selv

 

Nja, det stemmer ikke helt. 

 

Kommer helt an på hvilke filstørelser og oppløsning det er snakk om. 

 

Kjører selv Plex helt fint opptil 720p på en Vostro 200. Har i utgangspunktet ikke behov for større oppløsning da TVen jeg har her ikke er av nyere stort, men en TV vi kjøpte tilbake i 2006 eller noe, så bare 1080p. 

 

 

 

 

Kjører du med eller uten GNOME (terminal eller brukergrensesnitt)? 

 

Vil anbefale å kjøre servere uten GNOME, da det sparer mye av prossesoren/ramen. 

 

 

btrfs. mer moderne, like raskt som ext4 og med innebygd komprimering... stabilt er det også

 
Kan man kjøre windows-shares med et slikt filsystem? Akkurat når det kommer til filsystemer sliter jeg litt da jeg ikke har peiling. :p
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...