Gå til innhold

Vaksiner - opplever at færre tar dem


Anbefalte innlegg

Jeg opplever mer og mer at flere foreldre velger å ikke vaksinere barna sine. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan en forelder som ikke har grunnleggende kunnskap om biologi og vaksine kan påstå at det er bedre for barnet å ikke ta vaksinen. Tuberkulose, difteri, kusma, poliomyelitt og rubella er blant de man vaksineres mot. Dette er sykdommer enhver forelder hadde blitt skrekkslagen av om barna dems faktisk fikk det.

 

Hadde mine foreldre valgt at jeg ikke skulle vaksineres, må jeg innrømme jeg hadde blitt lettere (!!!) skuffet dersom jeg hadde fått en av disse sykdommene, og ihvertfall om jeg fikk varig mén. Nå har jeg vært så heldig at jeg har fått alle vaksinene, og jammen er jeg frisk som en fisk.

 

Argumentene folk kommer med for å ikke vaksinere seg er på et så lavt nivå at jeg ikke en gang kan bruke en vitenskapelig forklaring på hvorfor man bør vaksinere seg. Det er begrunnelser som "det er mange bivirkninger, barn kan få autisme, vaksiner er full av kvikksølv, man blir sykere av vaksiner, barnet bør bli syk naturlig, man har godt av å bli syk" osv. Hadde jeg selv vært en uviten forelder, hadde jeg lyttet til en fagperson (lege, biolog, bioingeniør, biokjemiker, sykepleier etc.) og fått en forklaring på hvordan dette faktisk virker, og heller vurdert derifra om dette er en vaksine jeg burde ta, ev. lese fagstoff (eks. felleskatalogen) om vaksinen. Dette mener jeg er sunn skepsis - fornuftig skepsis.

 

Vaksiner er noe av det mest fantastiske medisinen har funnet opp, man blir immun mot sykdom, man trenger ikke en gang å behandle dem.

 

Hvordan skal man imøtekomme en vaksinemotstander, når de ikke vil høre den vitenskapelige sannhet?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke at man blir tilbudt vaksiner som egentlig ikke er nødvendige - som feks mot omgangssyke(norovirus?) som babyer får. Akkurat denne vaksinen er KUN økonomisk motivert.

 

*rotavirus

 

Det er en hensikt bak å tilby vaksinen, og året forslaget om rotavirus-vaksine ble lagt frem var det omtrent 1000 tilfeller hvor innleggelse var nødvendig grunnet infeksjon blant barn. Samtidig kan det bidra til å redusere sykefraværet blant foreldre som må være hjemme med syke barn, og for ikke å snakke om hvor ubehagelig og smittsomt viruset er for barn.

 

Det eksisterer ikke en vaksine som anvendes i det norske helsevesenet som er "kun økonomisk motivert". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det hjelper ikke at man blir tilbudt vaksiner som egentlig ikke er nødvendige - som feks mot omgangssyke(norovirus?) som babyer får. Akkurat denne vaksinen er KUN økonomisk motivert.

 

*rotavirus

 

Det er en hensikt bak å tilby vaksinen, og året forslaget om rotavirus-vaksine ble lagt frem var det omtrent 1000 tilfeller hvor innleggelse var nødvendig grunnet infeksjon blant barn. Samtidig kan det bidra til å redusere sykefraværet blant foreldre som må være hjemme med syke barn, og for ikke å snakke om hvor ubehagelig og smittsomt viruset er for barn.

 

Det eksisterer ikke en vaksine som anvendes i det norske helsevesenet som er "kun økonomisk motivert". 

 

 

Om en baby får omgangssyke så har de veldig lett for å bli dehydrert - og det fører ofte til innleggelse når de først blir syke, men sykdommen er ikke alvorlig i seg selv. Sykehusopphold er såklart dyrt, det er det å ha foreldre hjemme med syke barn også.

Hvis man skal vaksinere mot alt som er ubehagelig så blir lista lang...

I beste fall kan jeg gå med på at den i "stor grad er økonomisk motivert" istedet.

 

Jeg er i aller høyeste grad FOR vaksiner, men jeg mener at slike "tullevaksiner" svekker troverdigheten til resten.

Lenke til kommentar

http://www.bbc.com/news/world-australia-39251585

 

Politikere i Australia foreslår å nekte uvaksinerte barn adgang til barnehager og førskoler.

 

"If a parent says, 'I'm not going to vaccinate my child,' they are not simply putting their child at risk, they are putting everybody else's children at risk too."

Vaccinating children is not a legal requirement in Australia, but failing to do so makes parents ineligible for childcare rebates."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle vaksiner er jo i bunn og grunn økonomisk motivert. At f.eks 5% av befolkningen dør før de er 20 om ingen vaksinerer seg fordi sykehuset ikke klarer å redde de etter langvarig og dyr behandling er ikke økonomisk forsvarlig.

Selv om alle overlever er det jo ikke økonomisk forsvarlig å ikke gi vaksiner, ettersom vaksiner er veldig billig og behandlig fort veldig, veldig dyr.

 

Men ja, vaksiner er på sett og vis økonomisk begrunnet alle sammen, det er billigere for Norge å ha en frisk befolkning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele greia er bare tragisk. Jeg har fulgt litt med på diverse vaksinefora på Facebook, og de mest innbarka vaksinemotstanderne tror jeg ikke det er mulig å snu. De tror på absolutt hva som helst av nettsider, så lenge det som står er mot vaksiner. Disse folka eier ikke evne til kildekritikk.

 

Jeg har sett kompetente folk forklare, forklare og forklare igjen, men det blir bare møtt med "jammen autisme" og "det er ikke det som står her <link til random bloggside>".

 

Så lenge debattantene ikke har inngående medisinsk kunnskap selv, så er det vanskelig for noen å avgjøre hva som er riktig og galt. Da har du noen som ender opp med å tro på diverse youtube-filmer og blogger - selv om det som blir hevdet er stikk i strid med hva "alle" helsemyndigheter og helsepersonell sier.

 

Denne lille dialogen fra FB sier i grunn alt (jeg har sladdet profilbilder og navn).

 

post-68669-0-89472500-1489397747_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en del av en delvis religiøs antivitenskapelig trend som strømmer gjennom europa og ikke minst USA. Man er skeptisk til legemiddelindustrien, men tror på alt alternativindustrien forteller. Man blir mer skeptisk til evolusjonsteorien og kommer med religiøse alternativer. Man er skeptisk til alt som er kunstig fremstilt, mens alt som er "naturlig" er ansett som sunt. Man er skeptisk til alle offisielle nyhetskanaler, men tror på alt de får servert av youtube videoer fra en tvilsom fyr som bor hjemme hos sin mor osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksiner er noe av det mest fantastiske medisinen har funnet opp, man blir immun mot sykdom, man trenger ikke en gang å behandle dem.

Det var jo en mild og fin måte å si det på. En annen måte å si det på er at man får immunitet mot noen helt for-jævlige sykdommer man ikke engang ønsker på sine verste fiender.

 

Uansett hva argumentasjonen er, og ofte er den basert på skrekkpropaganda, så er den risikoen og eventuelle bivirkningen av vaksiner langt mindre farlig enn sykdommene det vaksineres mot. Det virker som en del folk glemmer å måle risiko mot verdi når det gjelder vaksiner.

 

Men vaksiner som f.eks influensavaksine er helt verdiløst og er en altfor stor risiko i forhold til verdien.

 

Sykdommer vi vaksinerer barn mot (i Norge):

https://no.wikipedia.org/wiki/Sykdommer_vi_vaksinerer_barn_mot

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvorfor noen ikke ønsker å vaksinere seg mot polio. Da har de nok ikke mål risiko mot nytteverdi grundig nok:

 

post-180111-0-31755400-1489402922_thumb.jpg

post-180111-0-08973200-1489402931_thumb.jpg

 

Jeg er usikker på hvilket grunnlag trådstarter tror færre i Norge vaksinerer seg nå enn for noen år siden. Jeg er klar over vaksinemotstanden i USA, men jeg trodde dette var en ikke-sak i Norge.

 

 

Ps. Til alle rundt 30. Ikke glem å få vaksinepåfyll!

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

En del av problemet er nok at mange av disse sykdommene er (tilnærmet?) utryddet i den vestlige verden og er derfor ett "ikke-problem" (for vaksine motstanderne). Er ganske sikker på at pipen får en annen lyd hvis disse sykdommene får fotfeste igjen og spesielt når noen i familien eller omgangskretsen blir rammet, slik at de får "nærkontakt" med det de tilsynelatende tror ikke finnes eller er en fare. Men vi andre ønsker ikke å komme dit, og da forblir dette ett "ikke-problem" for denne gruppen så lenge disse sykdommene forblir utryddet.

 

Noe av løsningen er tidlig opplæring i kritisk tenkning og kildekritikk.

Lenke til kommentar

Hvor mange færre er det som tar vaksiner nå i forhold til før? Hvis det er tilfelle da.

For å svare på spørsmålet ditt, tar jeg utgangspunkt i vaksinedekning for barn - dekningsstatistikk for 16. åringer. Vaksinedekningen er et gjennomsnitt av dekningsprosenten til vaksine mot difteri, stivkrampe, meslinger, kusma, røde hunder, poliomyelitt:

 

2011: 16. åringer født 1995: 92-94%

2015: 16. åringer født 1999: 90-91%

 

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/sysvak/barnevaksinasjon---statistikk/

"Vaksinemotstanden" startet lenge før 2011, det var i 2009 en rekke debatter om hvorvidt folk skulle vaksineres mot svineinfluensa, men her sammenliknes ihvertfall tall med 4 års mellomrom, hvor det er en relativt stor andel som i 2015 ikke var vaksinerte.

 

10% av 1999-kullet er ikke vaksinert, og er derfor utsatt for å få samtlige av de ovennevnte sykdommer. De resterende 90% som vaksinerer seg, og de resterende i samfunnet, er årsaken til at de ikke blir syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er usikker på hvilket grunnlag trådstarter tror færre i Norge vaksinerer seg nå enn for noen år siden. Jeg er klar over vaksinemotstanden i USA, men jeg trodde dette var en ikke-sak i Norge.

 

 

Vaksinemotstanden ligger litt etter USA, men er dessverre voksende. Den er gjerne knyttet til mer alternative miljøer i enkelte områder. Det er blant annet et større miljø rundt steinerskolen på Nesodden utenfor Oslo der vaksinemotstanden er stor. Det er vel bare rundt 80% som har vaksinert seg på Nesodden.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/fire-av-ti-steinerskolebarn-pa-nesodden-mangler-vaksiner/60837433

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

snip

Nå synes jeg det var et ganske smalt tidsvindu å se gjennom, og utviklingen var heller ikke særlig betydelig. Litt kjapp excel-knoting viser at vaksinasjonen av 16-åringer drar snittet ned, mens 6-9-vaksinasjonene og toåringene er vanskelig å si noe om. I tillegg går dette veldig opp og ned. Kanskje er det noe med vaksinasjonstilbudet til 16-åringer som har påvirket snittet, det er for eksempel blitt introdusert nye vaksiner og liknende. Jeg tror ikke helt det er mulig å fastslå at dette er tegn på en "vaksinemotstandseffekt".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...