Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljepumpe problem på vag med BMP motor?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Heisann, en kjenning av meg med passat havarerte nylig en motor og ble da gjort oppmerksom på at dette var ett relativt kjent problem. Nå vet jeg ikke hans motorkode men i vår 08 passat 2.0 8v Common rail heter den BMP og runder snart 250.000km. Har ingen ulyder, vil gjerne unngå å få dem også. Har lest noe på engelske forum at noen har en kjede som kan ryke, andre nevner en liten aksel som er 6-kantig og andre nevner modifisering av oljepumpa mens den enda er god. Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMP er ikke common rail, men en pumpedyse motor. 

 

balanseakslene i 2,0 tdi kan være kjededrevet eller girdrevet.

de kjededrevne er kjent for havari... hvis bilen din er 2008 mod så er den nok girdrevet. 

akslingen til oljepumpa er 77mm, vag gikk etterhvert over til 100mm aksling (usikker på årstall)

for å bytte til lang aksling, må du også bytte balanseakslene.

 

de kjededrevne kan bygges om til gir, eller (billigere) fjerne hele balanseakselmodulen og sette inn oljepumpe fra en 1,9 tdi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Da har jeg snakket med vw, dem sier at delenr på oljapumpa er 03G 115 105H og at det tilsynelatende er en 100mm blyant til som driver denne men dem kunne ikke si det sikkert da endel av disse var bygget om. Men slik jeg skjønner det på deg så er ombyggingene fra 77mm til 100mm og ikke andre veien?

Lenke til kommentar

de tidligere motorene kan være ombygd fra kjede til tannhjulsdrift og forsatt ha 77mm aksling. (før 100mm ble tilgjengelig)

din er jo tannhjulsdrevet, med 100mm? aksling... 

ombygging fra 100mm til 77mm er mulig... men jeg kan ikke tenke meg at noen har gjort det.

 

vag sluttet med kjededrift i slutten av 2005. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fant du ut av dette Almar84?

Jeg har nemlig akkurat samme bilen med 2.0 TDI 8V BMP motor og lurer veldig på om jeg bør gjøre noe med dette snarest. Bilen har gått 170.000 og motoren fungerer utmerket uten ulyder. 

Allikevel klarer jeg ikke å slå meg til ro med at den ikke lider av dette problemet.

Setter stor pris på alle slags svar!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

finnes kit med ny aksling og ny "blyant" i et herdet materiale. Er denne blyanten og hullet som blir runde over tid, som gjør at pumpa stopper opp, som gir fall av oljetrykk, og havari.. Mye som kan gå åt skogen hvis den " blyanten" ryker.

For en bekjent av meg så endte det med kun delebytte og turbobytte, Dersom kammer med lagre, og veiv med lagre osv hadde fått for mye slitasje så hadde det nok blitt et motorbytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...