Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrepermisjon (pappaperm) og ferieavvikling


jonlem

Anbefalte innlegg

Noen der ute med oversikt over regler for dette?

Usikker på om denne hører inn under "juss" eller "foreldre og barn" .. 

 

Skal ha pappaperm fra påske til slutten av Juni, fra og med uke 16 til og med uke 25 (17.4-23.6). Dette er godkjent av NAV og NAV skal utbetale foreldrepenger for perioden. 

Deretter er planen å fortsette direkte etter permisjonen med fire uker ferie, dvs uke 26-29, (26.6-23.7). Full jobb igjen fra og med uke 30, altså siste uka i Juli. 

 

I et "normalår" får vi feriepenger utbetalt i Juni, og ingen lønn i Juni. Deretter avvikles ferie i løpet av året med full lønn, vanligvis i Juli. Dette forstår jeg at er vanlig, og ok. 

 

I dette "spesialåret" mener nå arbeidsgiver at pga permisjonen min og at jeg da i teorien får "dobbelt opp" i Juni (3 uker foreldrepenger pluss feriepenger som vanlig) så vil de påfølgende fire ukene med ferie være uten lønn. 

Dette gir meg en svært dårlig utbetaling i Juli (kun en ukes lønn, fordi jeg da er tilbake på jobb siste uka i Juli), og jeg sliter litt med å godta det. Kan det virkelig stemme? 

 

Det er ellers snakk om full jobb, fast stilling, fast lønn som utbetales for inneværende måned og fullt opptjent ferie.

 

Anyone? 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen der ute med oversikt over regler for dette?

Usikker på om denne hører inn under "juss" eller "foreldre og barn" .. 

 

Skal ha pappaperm fra påske til slutten av Juni, fra og med uke 16 til og med uke 25 (17.4-23.6). Dette er godkjent av NAV og NAV skal utbetale foreldrepenger for perioden. 

Deretter er planen å fortsette direkte etter permisjonen med fire uker ferie, dvs uke 26-29, (26.6-23.7). Full jobb igjen fra og med uke 30, altså siste uka i Juli. 

 

I et "normalår" får vi feriepenger utbetalt i Juni, og ingen lønn i Juni. Deretter avvikles ferie i løpet av året med full lønn. Dette forstår jeg at er vanlig, og ok. 

 

I dette "spesialåret" mener nå arbeidsgiver at pga permisjonen min og at jeg da i teorien får "dobbelt opp" i Juni (3 uker foreldrepenger pluss feriepenger som vanlig) så vil de påfølgende fire ukene med ferie være uten lønn. 

Dette gir meg en svært dårlig utbetaling i Juli (kun en ukes lønn, fordi jeg da er tilbake på jobb siste uka i Juli), og jeg sliter litt med å godta det. Kan det virkelig stemme? 

 

Det er ellers snakk om full jobb, fast stilling, fast lønn som utbetales for inneværende måned og fullt opptjent ferie.

 

Anyone? 

Ta ut ferien din først, kreve utbetaling av feriepengene (De skal du jo uansett ha) Så tar du heller ut perimisjonen din når du skal ha ferie.. 

 

Edit: Men det stemmer som arbeidsgiver sier.. Du vil jo få dobbelt opp med penger om du får Feriepenger og Foreldrepenger i samme månde.. Men det er jo bare og bytte om på, om du synest det er ubehagelig å få ekstra mye penger den ene månden og bare en uke lønn den andre..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Men det stemmer som arbeidsgiver sier.. Du vil jo få dobbelt opp med penger om du får Feriepenger og Foreldrepenger i samme månde.. Men det er jo bare og bytte om på, om du synest det er ubehagelig å få ekstra mye penger den ene månden og bare en uke lønn den andre..

 

 

 

Tja, det er på en måte her jeg faller av lasset. Fordi jeg har permisjon (med lønn fra NAV) deler av en måned jeg vanligvis ville jobbet fulltid, så skal ferien senere på året være ulønnet? 

Foreldrepermisjonen er jo ei tid som ellers ville vært arbeidstid, og skulle ikke påvirket ferien senere på året. Si at jeg går rett i jobb etter endt permisjon i Juni, og ikke tar ut ferien før i August (det skjer enkelte år), ville også denne ferien vært ulønnet? 

Lenke til kommentar

All ferie er ulønnet.

Ja, og derfor får vi ingen lønn i juni, kun feriepenger - uavhengig av om vi tar ferie i juni eller ikke. Deretter full lønn når ferien avvikles. På hvilken måte/hvorfor endres dette prinsippet av at jeg får foreldrepenger tre fjerdedeler av den måneden feriepengene utbetales? Det arbeidsgiver antydet idag var at pga disse tre ukene i juni så blir all ferien min utover i 2017 ulønnet, og det regnestykket får jeg ikke til å gå opp..

 

Jeg kan selvfølgelig ta feil her, trenger bare den forståelige forklaringa ;)

 

For ordens skyld får jeg ikke full lønn fra NAV heller, da jeg tjener mer enn 6G som er grensen for foreldrepenger...

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

All ferie er ulønnet.

Ja, og derfor får vi ingen lønn i juni, kun feriepenger - uavhengig av om vi tar ferie i juni eller ikke. Deretter full lønn når ferien avvikles. På hvilken måte/hvorfor endres dette prinsippet av at jeg får foreldrepenger tre fjerdedeler av den måneden feriepengene utbetales? Det arbeidsgiver antydet idag var at pga disse tre ukene i juni så blir all ferien min utover i 2017 ulønnet, og det regnestykket får jeg ikke til å gå opp..

 

Jeg kan selvfølgelig ta feil her, trenger bare den forståelige forklaringa ;)

 

For ordens skyld får jeg ikke full lønn fra NAV heller, da jeg tjener mer enn 6G som er grensen for foreldrepenger...

 

Du får jo ikke lønn når du har ferie..  Du får derimot en prosentandel av hva du tjente i fjordåret..  Som regel utgjær det ca 12% av lønnen du hadde i fjor..  Om du får foreldrepenger samtidig som du får feriepenger er det jo opp til deg å legge unna noen kroner så du har penger i den ulønnet ferien din... Arbeidsgiver gir jo deg ikke penger for å være på ferie... Om du tjener mer en hva som er grensen for foreldrepenger og synest pengene er viktigst, er det jo bare å velge å ikke ta ut foreldrepenger og heller jobbe i perioden...

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at ferie i utgangspunktet er ulønnet. Det er altså derfor arbeidsgiver for enkelhets skyld trekker alle for ferie i juni og utbetaler kun feriepenger da. Istedenfor lønn for arbeid i juni får vi da heller lønn når vi tar ferie. På den måten slipper man å dille med trekk nå og da når folk tar ferie.

Spørsmålet mitt, og der jeg tydeligvis er litt smådum, er på hvilken måte en permisjon som for arbeidsgivers del er ulønnet (NAV dekker det), endrer på denne praksisen?

Lenke til kommentar

Vanlige scenarioet: Vanligvis ville du faktisk jobbet i juni og dermed skulle du hatt lønn for dette arbeidet, dette får du ikke fordi du heller får lønn når du faktisk har ferie.

 

Permisjon scenario: Du jobber ikke og dermed gir ikke arbeidsgiver noe lønn (lønn/foreldrepenger får du fra NAV) og da kan de jo heller ikke trekke deg noen lønn (da måtte du jo betalt til bedriften) og derfor trekker de lønnen når du faktisk har ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
..............

 

I et "normalår" får vi feriepenger utbetalt i Juni, og ingen lønn i Juni. Deretter avvikles ferie i løpet av året med full lønn, vanligvis i Juli. Dette forstår jeg at er vanlig, og ok. 

 

I dette "spesialåret" mener nå arbeidsgiver at pga permisjonen min og at jeg da i teorien får "dobbelt opp" i Juni (3 uker foreldrepenger pluss feriepenger som vanlig) så vil de påfølgende fire ukene med ferie være uten lønn. 

Dette gir meg en svært dårlig utbetaling i Juli (kun en ukes lønn, fordi jeg da er tilbake på jobb siste uka i Juli), og jeg sliter litt med å godta det. Kan det virkelig stemme? 

 

................

 

Anyone? 

Jeg får feriepenger i juni (12,5% eller hva det nå er), så får jeg vanlig lønn minus lønn for fem uker. Med andre ord får jeg minus 20% i lønn i juni. Jeg kan ikke se at det er spesielt annerledes for deg bortsett fra at du får trekket i juli. 

Lenke til kommentar

Vanlige scenarioet: Vanligvis ville du faktisk jobbet i juni og dermed skulle du hatt lønn for dette arbeidet, dette får du ikke fordi du heller får lønn når du faktisk har ferie.

 

Permisjon scenario: Du jobber ikke og dermed gir ikke arbeidsgiver noe lønn (lønn/foreldrepenger får du fra NAV) og da kan de jo heller ikke trekke deg noen lønn (da måtte du jo betalt til bedriften) og derfor trekker de lønnen når du faktisk har ferie.

Ja, nå begynner det å demre for meg. Det er jo en viss logikk i dette.

Det blir litt finregning da siden jeg kun har permisjon 3 av 4 uker i juni, men greit nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fader altså. Jeg er ingeniør og konsulent og mener jeg klarer meg bra i jobben, men når det kommer til de greiene her er jeg altså helt fortapt :p

 

Men da er forsåvidt juni ok, kan man jo si. Da er det tre uker ferie i juli og ei uke i jobb. Det må jo bety at fastlønna i juli blir på ca 1/4 av normalt.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst: Sjekk med NAV at det ikke er et problem at du får utbetalt feriepenger samtidig som du får foreldrepenger. Dette er jo i strid med ferielovens system, og det er mulig NAV vil gjøre noen form for trekk på grunn av det. I så fall må du kreve at arbeidsgiver faktisk følger reglene, så ikke du lider noe tap på grunn av deres (riktignok ganske uskyldige) regelbrudd.

 

Hvis dette er OK for NAV, så får du vel alle pengene du skal ha? Du får permisjon når du har permisjon, du får alle feriepengene dine utbetalt, og du får lønn når du jobber og du får ikke lønn når du ikke jobber. Sett opp utbetalingene du kommer til å få i en tabell, og utbetalingene du mener du skal ha i den andre. Se om du finner noen forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke et problem for NAV at du får utbetalt feriepenger og foreldrepenger i juni. Det er avviklingen av ferie som forskyver foreldrepermisjon (og da skal du søke utsettelse på rett skjema). Utbetaling av feriepenger og avvikling av ferie er to forskjellige ting.

 

Det er ikke i strid med ferielovens system å utbetale alle feriepenger i juni og trekke all ferie i lønn i juni, se ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd annet punktum som innebærer at så lenge vanlig lønn utbetales også i ferien kan det gjennomføres et samlet oppgjør i juni.

 

 

Problemstillingen for arbeidsgiver i din sak er at du har ingen junilønn å trekke i. Du er i foreldrepermisjon, og får antagelig foreldrepenger direkte utbetalt fra NAV slik du beskriver det. Din junilønn blir da på én uke. Hvis du har fem uker ferie må arbeidsgiver trekke ytterligere fire uker for at all ferien skal være trukket i lønn. Fra arbeidsgivers perspektiv er alternativet at du får foreldrepenger i juni, du får fulle feriepenger i juni, du blir trukket én ukes lønn i juni, og du får fire uker ferie med vanlig lønn. Da får du lønn og feriepenger.

 

Arbeidsgiver kan selvfølgelig gjennomføre junitrekk likevel, gjennom trekk i feriepenger i stedet for i lønn. Arbeidsgiver trekker deg fem ukers beregnet lønn i juni og utbetaler differansen mellom fem ukers lønn og opptjente feriepenger.

 

Her har arbeidsgiver et poeng. Om arbeidsgivers fremgangsmåte er rettmessig (lovlig) er en annen - det kreves eksplisitt samtykke for å trekke i lønn, og det vanlige junioppgjøret har man vanligvis samtykket til i arbeidsavtalen (eller tariff), men å utvide junioppgjøret til juli vil antagelig kreve et eksplisitt samtykke. Alternativet, hvis arbeidstaker ikke samtykker, er å konvertere ferieuker med lønn til ferieuker uten lønn (og trekke arbeidstaker i lønn når ferien tas ut).

Lenke til kommentar

Det er ikke et problem for NAV at du får utbetalt feriepenger og foreldrepenger i juni. Det er avviklingen av ferie som forskyver foreldrepermisjon (og da skal du søke utsettelse på rett skjema). Utbetaling av feriepenger og avvikling av ferie er to forskjellige ting.

 

Det er ikke i strid med ferielovens system å utbetale alle feriepenger i juni og trekke all ferie i lønn i juni, se ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd annet punktum som innebærer at så lenge vanlig lønn utbetales også i ferien kan det gjennomføres et samlet oppgjør i juni.

§ 11 nr. 1 annet ledd annet punktum omhandler så vidt jeg kan se bare den del av feriepengene som overstiger lønnen. Hvordan gir dette rett til å trekke lønn når en ikke tar ferie?
Lenke til kommentar

Hvordan kommer man frem til "den del av feriepengene som overstiger lønnen"? Man legger til brutto feriepenger, og trekker fra lønn for vanlig arbeidstid i ferien.

 

Adgangen til å gjennomføre ferieoppgjør i juni når man ikke tar ferie i juni vil følge av arbeidsavtale eller tariffavtale, jf. hhv. arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd bokstav c (merk tredje ledd som begrensningsfaktor) og ferieloven § 11 nr. 9.

Lenke til kommentar

OK, så det er altså § 11 nr. 9 som gir grunnlag for å utbetale feriepenger og gjøre trekk i juni, og ikke § 11 annet ledd alene.

 

Det trengs vel vanligvis ikke eksplisitt samtykke for å trekke i lønn når man ikke jobber? Med andre ord kan arbeidsgiver, hvis han utbetaler feriepenger i juni og ikke har noe å trekke i, lovlig trekke TS i lønn når TS faktisk tar ut ferie?

Lenke til kommentar

Det er avviklingen av ferie som forskyver foreldrepermisjon (og da skal du søke utsettelse på rett skjema).

 

(Kan snart gjøre det digitalt på NAV.no i fra samme søknadsdialogen der man søker om foreldrepenger. Man bare velger "endring eller utsettelse" på førstesiden og så blir man guidet igjennom)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...