Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaske vegg før maling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om murveggen er malt med latex eller acrylmaling kan det være nødvendig å pusse over den ned, ellers kan malingen fort skrelle av igjen.. Ellers bør det holde med enkel vask med grønnsåpevann ja.. Grønnsåpa er jo temmelig kraftig, så skal ikke undervurdere den :)

Bare husk å la iallefall sponveggen tørke i minst 4-5 timer før du begynner å male...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Om murveggen er malt med latex eller acrylmaling kan det være nødvendig å pusse over den ned, ellers kan malingen fort skrelle av igjen.. 

 

Vet ikke hva nye leiligheter er malt med nå til dags. 

 

Bare å kjøpe en pussekloss og fint sandpapir?

Lenke til kommentar

Grønnsåpe må du ikke finne på å bruke. Den inneholder nemlig fett. Hele poenget regner jeg med er å fjerne fett.

 

Bruk litt salmiakk og lunkent vann, gjerne mikrofiberklut. Sørg for god ventilasjon.

 

Disclaimer: jeg kan lite om maling, men kan litt om såpe. ;)

 

Denne må vel funke? http://www.clasohlson.com/no/Malervask/40-9015

 

Skal jeg vaske først eller pusse med fint sandpapir først? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Den burde funke, den er lagd for akkurat det. Men selv ville jeg brukt salmiakk. Den etterlater absolutt ingen rester, alt tørker opp. Ifølge et internett-søk inneholder "sugar soap" diverse stoffer som ikke fordamper.

 

Dette med pussing er jeg ikke helt overbevist om at er nødvendig. Hør med butikken om de har noen maling som kan brukes direkte oppå. Hvis du pusser, er det heller ikke sikkert at det er nødvendig med såpevask vasking. Kanskje rent vann for å få bort støvet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Som sagt må du ikke bruke grønnsåpe men noe som er salmiakkbassert som fjerner alt fett og ikke legger igjen noen form for hinne på flaten. 

du skal kunne bruke lateks- og akryl-maling om hverandre så det trenger du ikke tenke på. Problemer kan oppstå hvis det er brukt oljebasert maling fra før (noe jeg ikke regner med det er) og bruker vannbasert på toppen.

Lenke til kommentar

Vask med en salmiakk blanding, utvendig husvask (må gå over veggen med en klut og rent vann etterpå), interiør vask eller den som er linket over her. La det tørke legg så på 2 fyldige strøk med maling. For penest resultat puss veggen mellom strøkene. (Papir på 120 og oppover)

Mvh En Maler

Lenke til kommentar

Vask med en salmiakk blanding, utvendig husvask (må gå over veggen med en klut og rent vann etterpå), interiør vask eller den som er linket over her. La det tørke legg så på 2 fyldige strøk med maling. For penest resultat puss veggen mellom strøkene. (Papir på 120 og oppover)

Mvh En Maler

 

Da hører jeg på deg, Maler!

 

Så jeg trenger ikke pusse veggen før første strøk? 

 

Og hvor lenge må man som regel vente før man kan pusse og male etter første strøk?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Alltid lurt å pusse Før første strøk. Er det en god temperatur og god tørk der inne så kan man pusse og male etter ca 2 timer.

Du kjenner om den Ikkje er helt tørket når du pusser.

 

Pusse, vaske, tørke, male, vente 2 timer, pusse for å så male siste strøk. Er rekkefølgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...