Gå til innhold

Hvilke fond bør jeg spare i?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vil ha en indeksfond (10-20 års) og flere høy risikofond (min 3-5 år). På nordnet har jeg sett flere fond som ga 15 prosent avkastning i fjor, og jeg er gjerne ute etter et slikt fond (utelukker fond som har mer enn 1 % kjøpsgebyr og salgsgebyr + mer enn 2 % forvaltningskostnader).

 

Jeg kommet fram til disse:

 

Indeksfond: KLP AksjeVerden Indeks

 

Aktivfond: Handelsbanken i Latin-Amerika A1, Handelsbanken i Asia, Landsutbytte og Delphi Nordic.

 

Har dere noen forslag til forbedringer? 

Endret av Den Perfekte Jobben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På indeks ville jeg vurdert DnB Global Indeks som jeg nettopp selv opprettet spareavtale på (blir vel en pensjonssparing vil jeg tro). I tillegg ville jeg ha noe mer potensiale og tok med KLP fremvoksende markeder, også indeks.

 

Av aktive fond har jeg aldri vurdert Handelsbanken. Har i øyeblikket DnB Teknologi (opp 10,5% siste 5 mnder), Gambak (opp 4% ca samme tid) og DnB SMB (9%) for mindre bedrifter som jeg vil tro har mer potensiale. Alle disse har høy volatilitet, siden jeg liker å følge med relativt jevnlig.

 

Delphi ville jeg nok beholdt, de har ok siste år med bra rating hos Morningstar.

 

Om du er interessert i sektorer, kan energi være et bra område for året. Jeg hadde stor tro på sjømat også, og kjøpte Holberg Triton, men det har skuffet til nå. Ekstra skuffende blir det når de fortsetter med 2% forvaltning.

 

Markedet om dagen er spesielt vanskelig, og innskudd på spareavtale i indeksfond er antakelig beste alternativet. Resten har for høy lottofeeling nå.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Har tidligere hatt DNB Teknologi og solgte når jeg fikk 42,5 % på ett år :)

Det samme med Forte Trønder (her var jeg litt treg med å selge), så jeg fikk 45,8%.

 

Bortsett fra disse, er jeg spesielt ut etter indeks fond. DNB Global Indeks eller KLP Aksje Verdens Indeks?

Lenke til kommentar

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HEJ

 

Kan anbefale DNB Technology også. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=13

 

Men jeg kjøper kun fond kortsiktig og når det bikker 10% økning så selger jeg de.

 

Jeg ser Delphi Nordic, gjorde det dårlig i fjor i tillegg koster de 2% noe som er dyrt. Hvordan ser utsiktene for de neste årene tro? Etter hva jeg har hørt så klarer ikke de aktiv fondene å slå indeksen ofte.

Lenke til kommentar

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04HEJ

 

Kan anbefale DNB Technology også. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04NGU&tab=13

 

Men jeg kjøper kun fond kortsiktig og når det bikker 10% økning så selger jeg de.

 

Jeg ser Delphi Nordic, gjorde det dårlig i fjor i tillegg koster de 2% noe som er dyrt. Hvordan ser utsiktene for de neste årene tro? Etter hva jeg har hørt så klarer ikke de aktiv fondene å slå indeksen ofte.

 

 

Hvis en bare er med noen måneder så vet jeg ikke om de beregner seg noe forvaltningshonorar. Jeg får sluttsedler fra Skandiabanken, men det står ikke noe spesifisert gebyr på de.

Edit: Ja det var kleien greier i hele 2016 på Delphi Nordic, men nå etter årrskiftet går det rette veien :-)

 

post-431087-0-55399100-1489012418_thumb.png

Endret av Baardsen
Lenke til kommentar

KLP AksjeGlobal Indeks V er det globale indeksfondet med lavest forvaltningsavgift (0,2%). Av aktive fond er DNB Nordic Technology kanskje det beste man får i Norge.

 

Basert på va? At det har gjort det bra noen år er ingen garanti for at det kommer til å gå bra. Det kan være rene tilfeldigheter. Ingen aktive fond vil slå indeksfondene over tid, når man tar kostnadene med i betraktning. 

Lenke til kommentar

 

KLP AksjeGlobal Indeks V er det globale indeksfondet med lavest forvaltningsavgift (0,2%). Av aktive fond er DNB Nordic Technology kanskje det beste man får i Norge.

 

Denne vil jeg ikke anbefale. Den er jo på topp og faller

 

Fin teknisk analyse, du...

 

Hvis du mener aksjemarkedet skal falle, så bør du ikke kjøpe andre fond heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

KLP AksjeGlobal Indeks V er det globale indeksfondet med lavest forvaltningsavgift (0,2%). Av aktive fond er DNB Nordic Technology kanskje det beste man får i Norge.

 

Denne vil jeg ikke anbefale. Den er jo på topp og faller

 

Fin teknisk analyse, du...

 

Hvis du mener aksjemarkedet skal falle, så bør du ikke kjøpe andre fond heller.

 

 

Ja sorry jeg leste feil. De har denne fordelingen.

post-431087-0-40603600-1489079943_thumb.png

Lenke til kommentar

 

 

 

KLP AksjeGlobal Indeks V er det globale indeksfondet med lavest forvaltningsavgift (0,2%). Av aktive fond er DNB Nordic Technology kanskje det beste man får i Norge.

 

Denne vil jeg ikke anbefale. Den er jo på topp og faller

 

Fin teknisk analyse, du...

 

Hvis du mener aksjemarkedet skal falle, så bør du ikke kjøpe andre fond heller.

 

 

Ja sorry jeg leste feil. De har denne fordelingen.

 

 

Dette er KLP Aksje Global Indeks IV A Acc som er valutasikret og koster 0,3% årlig. Grunnen til at jeg anbefaler KLP AksjeGlobal Indeks V (ikke valutasikret, koster 0,2% årlig) er at innholdet er det samme som andre globale indeksfond, bare med lavere forvaltningsavgift. Over tid gir det meravkastning.

Endret av eddott
Lenke til kommentar

 

 

KLP AksjeGlobal Indeks V er det globale indeksfondet med lavest forvaltningsavgift (0,2%). Av aktive fond er DNB Nordic Technology kanskje det beste man får i Norge.

 

Denne vil jeg ikke anbefale. Den er jo på topp og faller

 

Fin teknisk analyse, du...

 

Hvis du mener aksjemarkedet skal falle, så bør du ikke kjøpe andre fond heller.

 

 

Mulig, men jeg ønsker å kjøpe på bunn og bli med på økningen. Man må gjøre det på den måten når en kjøper fond kortsiktig :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...