Gå til innhold

Sesjon 2 og FOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De sjekker opp alle resultatene fra sesjon, men Forsvaret vet godt at fysisk form kan forbedres (og dessuten skal formen re-testes på opptaket uansett). Dårlig score på allment evnenivå og medisinske tilstander er det nok verre med. De sjekker også karakterer fra VGS. Antar at hvorvidt du blir kalt inn er en kombinasjon av 1) helhetsvurdering av scorene dine og 2) avhengig av hvor mange andre kvalifiserte søkere det er i år.

Hva tenkte du å søke på?
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer til å bli tatt med i betraktningen, men det kommer ikke til å ha noen betydning om du ikke består de fysiske testene på FOS.  Forberedelser til disse er alfa og omega da det er det eneste du kan gjøre noe med i den perioden som gjenstår. Spiss treningen til de øvelsene det testes i.  Om du kan løpe 24 timer i strekk, hjelper ikke det om 3000m-tiden ikke er innenfor kravet.

Endret av Whist1er
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt en personavhengig greie (folk har forskjellig fysikk, rett og slett), men når det kommer til hang-ups synes jeg det er enklere trene for å få til 1 A enn å få til 8 B (som jeg tror er kvinnenes krav for befalskole nå om dagen). Men da skal man trene hangups såpass godt at du får til 1 uten problem på en dårlig dag også, ellers hjelper det ikke. Jeg trente eksentrisk 4 sett, 1 repetisjon. Jeg spredte settene ut gjennom økta mi, og hadde som mål å holde 20 sek på alle settene. Det gjør vondt og krever en del viljestyrke, men det funker. 4x1 er mer enn nok belastning for kroppen (vil ikke bedrive "idiottrening" heller), og når man klarer 20 sek på alle settene, klarer man sannsynligvis en hang-ups også. 

Vet ikke hvordan fysikken din er, men bestem deg for én ting - og gå all inn for det.
"Ikke tillat deg selv å lage unnskyldninger" :)

Endret av duckArmy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt en personavhengig greie (folk har forskjellig fysikk, rett og slett), men når det kommer til hang-ups synes jeg det er enklere trene for å få til 1 A enn å få til 8 B (som jeg tror er kvinnenes krav for befalskole nå om dagen). Men da skal man trene hangups såpass godt at du får til 1 uten problem på en dårlig dag også, ellers hjelper det ikke. Jeg trente eksentrisk 4 sett, 1 repetisjon. Jeg spredte settene ut gjennom økta mi, og hadde som mål å holde 20 sek på alle settene. Det gjør vondt og krever en del viljestyrke, men det funker. 4x1 er mer enn nok belastning for kroppen (vil ikke bedrive "idiottrening" heller), og når man klarer 20 sek på alle settene, klarer man sannsynligvis en hang-ups også. 

Vet ikke hvordan fysikken din er, men bestem deg for én ting - og gå all inn for det.

"Ikke tillat deg selv å lage unnskyldninger" :)

 

 

 

Høres veldig bra ut! Da skal jeg prøve det :) Du har ikke tilfeldigvis noen tips til å trene lengdehopp? Føler det er den øvelsen jeg sliter mest med.

Lenke til kommentar

Generell spenst-trening eller styrketrening på beina bør fungere godt. Eller motbakker: gående med sekk eller som løpsintervaller (dessuten bra trening til selve øvelsen under opptaket).
Motbakker eller trapper reduserer belastningen på kroppen ganske mye. Box jumps er også et alternativ.

Forsiktig med knærne når du trener spesifikt på lengdehoppet! :) Enkelte idrettsoffiserer går så langt som å si at man bør lande på tjukkas når man trener. Uansett er det viktig med godt underlag i all spenst-trening, samt å ikke overdrive hvor mye/ofte du faktisk hopper lengde. Annen beintrening har like god effekt, men mye mindre skadepotensiale :)

Lenke til kommentar

Generell spenst-trening eller styrketrening på beina bør fungere godt. Eller motbakker: gående med sekk eller som løpsintervaller (dessuten bra trening til selve øvelsen under opptaket).

Motbakker eller trapper reduserer belastningen på kroppen ganske mye. Box jumps er også et alternativ.

 

Forsiktig med knærne når du trener spesifikt på lengdehoppet! :) Enkelte idrettsoffiserer går så langt som å si at man bør lande på tjukkas når man trener. Uansett er det viktig med godt underlag i all spenst-trening, samt å ikke overdrive hvor mye/ofte du faktisk hopper lengde. Annen beintrening har like god effekt, men mye mindre skadepotensiale :)

Takk for gode råd! :-D

Endret av Bergerr
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...