Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bloduttredelser etter nålestikk


1Dr.E

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen sykepleiere eller noe sånt som vet om det er normalt at en arm ser slik ut etter at man har gitt blod?

 

Vurderer å ringe blodbanken og høre, men vil ikke være hypokonder og bry dem om dette er normalt.

 

Det er gått 6 dager, hematomet har økt i størrelse og farge jevnt og trutt. Har blitt øm i biceps.

 

post-41637-0-16215700-1488751994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har nok bare stikki litt feil. Jeg ville ikke bekymret meg. Om det bare blir verre og du får feber eller noe er det verd å få det sjekka opp da.

 

Edit: Jeg er ikke sykepleier, men tar blodprøver hver sjette til åttende uke. Det har hendt at jeg har fått blåmerker. Ikke like stort som ditt, men du blei jo tappa litt lenger og mer enn det jeg blir.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Noen får enklere blåmerker enn andre, og hvor ille det blir spørs også på hvor flink sykepleieren som tar blodet ditt er. Jeg får ikke enkelt blåmerker av nålstikk, men da jeg tok blodgass (må ta blod fra håndleddet ditt) så hadde jeg vondt i en time etterpå og sinnsyke store blåmerker som var blå, lilla og gult. Det ble verre før det ble bedre og bare forsvant.

Lenke til kommentar

Vurderer å ringe blodbanken og høre, men vil ikke være hypokonder og bry dem om dette er normalt.

 

Det er jo ikke hypokonder å ta seg en tur ned (eller ringe som du sier) for å spørre om det er normalt. Ganske vanlig å lure på om noe man ikke har sett før er normalt eller ei.

 

Vet det ikke er uvanlig at slik skjer, men 6 dager med konstant(?) forverring høres en aning drøyt ut. Jeg ville dratt ned en tur så de kunne ta en litt nærmere titt på det. Selv om det muligens ikke er noe farlig så vil du jo angre på at du ikke brukte noen minutter på å få det sjekket hvis det brått er noe farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.

 

Blodbanken sa i går at de helt sikkert har truffet en nerve.

De sa jeg skulle vente og se an litt til, og eventuelt kontakte fastlegen min.

 

I natt var det verre enn forrige natt, og i dag er armen vondere.

 

Ringte fastlegekontoret, som sa det ikke var stort å gjøre med uansett, og at jeg skulle vente til det ble bedre.

 

Fristende å begynne å google, man da kommer man alltid frem til at det er kreft bare man kikker lenge nok :p

Littegranne småbekymret for at det er har skjedd en eller annen slags skade som i verste fall kan gro til feil.

Bah.

 

Skal begynne å la dem tappe fra venstrearmen istedet fra nå av.

Lenke til kommentar

Går du på medisiner eller har du økt blødningstendens?

 

Dette ville jeg ikke vært særlig bekymret for. Hadde du hatt en lekk blodåre, ville du hatt en stor blodansamling under huden med utposning/kul (hematom). Det har du ikke, du har noe blod under huden som er kommet i forbindelse med blodtappingen, og mengdene er ikke store, det ser bare slik ut. Det er naturlig at fargen først blir rød --> blå --> mørk blå --> gulaktiv innimellom. Dette er fordi de røde blodcellene brytes ned, og da kommer disse fargeforandringene i tur og orden.

 

Er du bekymret, så ringer du enten blodbanken eller legevakten.

 

Hvis du går på blodfortynnende medisiner eller har en blødersykdom (noe jeg antar at du ikke har siden du har fått tappet blod), så skal terskelen være lav for å ringe. 

Lenke til kommentar

Det er neppe så mye man får gjort noe med så lenge det ikke er hevelser, store smerter, store indre eller ytre blødninger eller lignende som man faktisk kan behandle.

Det ser ut som bare ett kraftig blåmerke, noe kroppen må fikse selv :)

Jeg tok forresten blodprøve for 13 dager siden, det var så klart mye mindre blod enn du tar(4-5 glass), men jeg fikk ca halvparten så stor blåveis som fortsatt er godt synlig, men min har blitt gul og blir antagelig helt borte snart :)

 

Men det skader aldri å ringe legevakten på 116117 å snakke med de, de er stort sett alltid hyggelige alle sammen :)

Det er verdt det selv om det bare er for å dempe bekymringen din.

Lenke til kommentar

Jeg synes temaet er litt interessant. Det må jo være i blodbankens interesse å ha fornøyde givere. Jeg hadde latt være å kontakte legevakten (med unntak dersom dette skaper mye angst), og heller gitt blodbanken en bildeutskrift, eller ta med et nettbrett og vis bildet av det neste gang du gir blod.

 

Også de som arbeider der må jo lære å stikke bedre, så en slik tilbakemelding burde blodbanken bare ta med et vennlig smil. Det er vel lite forskjell på at studenter får tilgang til å øve seg på ekte pasienter enten det er en simpel blodprøvetakning eller blodtapping? Stikkingen har vel relativt like forutsetninger? Er det noe blodårevalg som kanskje er annerledes?

 

Som AnonymG er inne på, så vil hemoglobinet brytes ned til forskjellige molekylstrukturer inntil kroppen får gjort seg av med det. Da må det innom et helt fargespekter:

 

https://www.google.no/search?q=breakdown+of+hemoglobin

 

Om absolutt alle ledd i nedbryting er listet i følgende vedlagte lenke nedenfor, er jeg ikke kompetent til å svare på så det får bli med litt forsøks-googling:

 

bruise_changes.jpeg

 

https://www.futurederm.com/whats-in-a-bruise/

Endret av G
Lenke til kommentar

Enkelte pasienter er det vanskeligere å lokalisere blodårer på. Kjæresten min var syk, og behøvde å tappes en blodprøve på ved et feriebesøk. Legen som ikke var helt i form svettet noe voldsomt, og slet veldig med å finne noen blodårer som egnet seg.  (JA, det var en fullt utdannet mellomaldrig lege) Legen ga opp og videresendte oss med ambulanse til det nærmeste sykehus for videre undersøkelser, samt for å få tatt denne blodprøven. Hun hadde en heftig bronkitt, og neste steg er vel lungebetennelse om kroppen ikke klarer å holde ting i sjakk?

 

Med tanke på hvor mange blodårer det finnes i kroppen, så må det vel innen rimelighetens grenser la seg gjøre å finne en blodåre. Jeg husker en veterinær skulle ta blodprøve av et litt mindre verdt husdyr jeg hadde. Det ble gjort et "halvfullt kutt" på en synlig blodåre med skalpell som skaper en åpen blødning et sted under vingen på fuglen, satt på en dott bomull og slik papirteip. Tapping ned i et blodtappeglass med full åpning nedi. Ikke ideellt steril blodprøve mao., men det dugde vel til det formålet.

 

Så om man vil ha blod så finner man det jo.

 

Det er vel også på sin plass å gjøre oppmerksom på at det for lenge siden finnes framskritt på området:

 

https://www.cnet.com/news/near-infrared-makes-veins-easier-to-find/

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3013079/Hate-needles-LIGHT-make-giving-blood-easier-Device-helps-nurses-peer-skin-pinpoint-veins.html

 

EDIT:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vein+finder+device&*

 

2704245900000578-3013079-image-a-45_1427

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Enkelte pasienter er det vanskeligere å lokalisere blodårer på. Kjæresten min var syk, og behøvde å tappes en blodprøve på ved et feriebesøk. Legen som ikke var helt i form svettet noe voldsomt, og slet veldig med å finne noen blodårer som egnet seg.  (JA, det var en fullt utdannet mellomaldrig lege) Legen ga opp og videresendte oss med ambulanse til det nærmeste sykehus for videre undersøkelser, samt for å få tatt denne blodprøven. Hun hadde en heftig bronkitt, og neste steg er vel lungebetennelse om kroppen ikke klarer å holde ting i sjakk?

 

Med tanke på hvor mange blodårer det finnes i kroppen, så må det vel innen rimelighetens grenser la seg gjøre å finne en blodåre. Jeg husker en veterinær skulle ta blodprøve av et litt mindre verdt husdyr jeg hadde. Det ble gjort et "halvfullt kutt" på en synlig blodåre med skalpell som skaper en åpen blødning et sted under vingen på fuglen, satt på en dott bomull og slik papirteip. Tapping ned i et blodtappeglass med full åpning nedi. Ikke ideellt steril blodprøve mao., men det dugde vel til det formålet.

 

Så om man vil ha blod så finner man det jo.

 

Det er vel også på sin plass å gjøre oppmerksom på at det for lenge siden finnes framskritt på området:

 

https://www.cnet.com/news/near-infrared-makes-veins-easier-to-find/

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3013079/Hate-needles-LIGHT-make-giving-blood-easier-Device-helps-nurses-peer-skin-pinpoint-veins.html

 

EDIT:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vein+finder+device&*

 

2704245900000578-3013079-image-a-45_1427

 

 

Dette hjelpemiddelet har jeg selv brukt, det er helt fantastisk! Hjelpemiddelet skal dog brukes for å finne en vene, og den gjør nok ikke risiko for blødning noe mindre, den gjør at man får raskere tilgang til en vene uten å bomme for mye. Helsepersonellet har fint truffet vene til TS, men noen får bare mer blåmerker enn andre, dette er ikke uvanlig. For alt vi vet så er det en fersk fagarbeider som har gjort dette, og det er viktig at de selv prøver å feiler, ellers vil man aldri bli god. Dette er ikke farlig, det ser værre ut enn det er :) 

Lenke til kommentar

Høres bra ut :)
 

Har gjort dette i to år, og har aldri fått noen reaksjon av noe som helst slag før dette.

 

Har en søster som er bioingeniør og som har øvd seg og blitt øvd på å stikke, hun mener at dette kan skje med alle selv om de er erfarne.

 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Soseks skrev (På 6.3.2017 den 9.02):

 

Det er jo ikke hypokonder å ta seg en tur ned (eller ringe som du sier) for å spørre om det er normalt. Ganske vanlig å lure på om noe man ikke har sett før er normalt eller ei.

 

Vet det ikke er uvanlig at slik skjer, men 6 dager med konstant(?) forverring høres en aning drøyt ut. Jeg ville dratt ned en tur så de kunne ta en litt nærmere titt på det. Selv om det muligens ikke er noe farlig så vil du jo angre på at du ikke brukte noen minutter på å få det sjekket hvis det brått er noe farlig.

Jeg er veldig blå på hånden etter å hatt en nål inn der. Jeg skulle opereres og fikk veske inn i armen. Er fryktelig blå.  Sykepleieren måtte gjøre flere forsøk før hun fikk det til. Virket ikke som hun viste hva hun holdt med på. Hele håndbaken er blå og grønn. 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (7 timer siden):

Jeg er veldig blå på hånden etter å hatt en nål inn der. Jeg skulle opereres og fikk veske inn i armen. Er fryktelig blå.  Sykepleieren måtte gjøre flere forsøk før hun fikk det til. Virket ikke som hun viste hva hun holdt med på. Hele håndbaken er blå og grønn. 

er litt vanskeligere og feste venflo,og om det er sykesøster,eller de som tar blodprøver,så er ikke de like flinke som anestesilegene,ble operert selv i oktober,og etter at sykesøster hadde 3 forsøk med venflo,så ringte de etter anestesilege,klarte det på første forsøk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...