Gå til innhold

Nå er Bitcoin mer verdt enn gull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor en man villig til å betale for resultatene av bitcoin-mining ? Skjønner overflaten av dette og tildels teknikken, men hva er det egentlig som er verdifult med resultatene. Føler ingen så langt har gitt et fullgodt svar på det aspektet.

 

Hvorfor er du villig til å legge verdiene dine i Norske kroner? Hva er det som egentlig er verdifullt med norske kroner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er du villig til å legge verdiene dine i Norske kroner? Hva er det som egentlig er verdifullt med norske kroner?

Ser poenget ditt, men oppfatter bitcoin mer suspekt enn det igjen.

Hvis jeg skulle driste meg på en realverdi-vurdering av bitcoin måtte det isåfall være at det burde kalkulere noe av verdi, ikke bare forbruke resurser. Er jo nok av ting en kan bruke distribuert datakraft som dette til å løse. Føler at hele bildet ikke er kommet frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vidor: Mining er en nødvendig del av sikkerheten i transaksjonene. Det ganske vanskelig å tjene noe nevneverdig på mining, men dette er et marked med tilbud og etterspørsel. Vil man ha bitcoins raskt er et kjøp, akkurat som andre valutakjøp veien å gå. I likhet med andre valutaer kan kursen mot kroner variere. Bitcoins varierer en god del så du kan godt sammenligne det med å kjøpe en ganske variabel valuta.

 

Pengesedler har heller ikke noe særlig realverdi ut over den virtuelle verdien man tillegger de. Sedler er ikke gjenspeilet i gullmengde i en bank. (Gullstandarden ble avskaffet for ca 100 år siden). Sedler, dekorert papir, har en realverdi på nivå med annet dekorert papir. F.eks gavepapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følger logikken din. Har bare problemer med å se hvorfor man gjør noe så uproduktivt i disse tider. Det henger ikke helt på greip. At valutaen er knyttet til kriminalitet er jo hevet over enhver tvil, så det er jo litt rart av den blir tatt opp av banker. Eller er det egentlig det ?

Lenke til kommentar

Følger logikken din. Har bare problemer med å se hvorfor man gjør noe så uproduktivt i disse tider. Det henger ikke helt på greip. At valutaen er knyttet til kriminalitet er jo hevet over enhver tvil, så det er jo litt rart av den blir tatt opp av banker. Eller er det egentlig det ?

Tja, uproduktivt og uproduktivt. Gull har noen praktiske anvendelser ut over sin verdi som byttemiddel, men seddeltrykking er jo også temmelig uproduktivt sett fra et realverdi-perspektiv. Likevel er det mange som bruker mye tid på å skaffe seg sedler, eller ennå verre, et nummer på en lønnskonto. Penger som aldri blir tatt ut i form av sedler og mynter men likevel kan brukes som et elektronisk byttemiddel.

 

Sedler har tradisjonelt vært veldig knyttet til kriminalitet siden det potensielt kan brukes uten at hver enkelt transaksjon følges av skattemyndigheter. Sedler er anonyme byttemidler. Årsaken til at akkurat bitcoin knyttes til kriminalitet er den samme anonyme egenskapen. I den konteksten er den store forskjellen til sedler er at bitcoin er et virtuelt og digitalt byttemiddel. Det er altså ikke noen nevneverdig oppdagelsesfare i forbindelse med hverken besittelse av store beløp, transaksjoner eller transaksjoner over landegrenser. Bitcoin i seg selv er ikke kriminelt, men det tiltrekker kriminelle fordi det er lettvint og mindre risiko.

 

Sedler ble tatt opp av banker selv da det var foretrukket av kriminelle over for eksempel bankoverføringer. Sånn er der med bitcoin også, selv om det er mer foretrukket av kriminelle og bruksmessig antagelig lengre inn i en gråsone. Noen myndigheter har forsøkt å stanse bitcoin, men det lever nå videre fortsatt. Fremtiden for bitcoin er usikker, men selve teknologien bak er det flere som har fått øynene opp for. Teknologien er ganske genial. Jeg mener å ha lest at myndigheter i flere land og banker vurderer å lansere sine egne lignende valutaer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du villig til å legge verdiene dine i Norske kroner? Hva er det som egentlig er verdifullt med norske kroner?

Det er jo kjempelogisk all den tid de fleste av dine utgifter er i norske kroner.

 

 

Jeg tror nok du klarer deg kjempefint i Norge med Euro, eller US dollar. 

 

Uansett utenfor poenget. Og hva hvis de som har brød ikke vil ha de Norske kronene dine? Hva om et parti som ønsker å utrydde fattigdom uten å regulere skatter fordi de vet det vil gjøre det upopulære i valgfasen kommer til makten? De trykker opp så mye penger de klarer for å gi til alle verdens barn. 

 

Hva gjør du når alle gikk til banken for å ta ut pengene sine før deg og når du kom var det tomt?

 

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til. 

 

 

Hvorfor er du villig til å legge verdiene dine i Norske kroner? Hva er det som egentlig er verdifullt med norske kroner?

Ser poenget ditt, men oppfatter bitcoin mer suspekt enn det igjen.

Hvis jeg skulle driste meg på en realverdi-vurdering av bitcoin måtte det isåfall være at det burde kalkulere noe av verdi, ikke bare forbruke resurser. Er jo nok av ting en kan bruke distribuert datakraft som dette til å løse. Føler at hele bildet ikke er kommet frem.

 

Bitcoin er verdiløst, akkurat som Norske kroner, Euro, og Amerikanske dollar. 

 

Datakraften brukt i bitcoin sørger for at folk ikke jukser og at "pengene" overføres dit de skal overføres når de skal overføres og at ingen mister "pengene" sine. 

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du klarer deg kjempefint i Norge med Euro, eller US dollar.

Du vil få en ekstremt volatil kjøpekraft om du absolutt skal ha alle pengene dine i en annen valuta enn du kjøper. Inflasjonssvingninger på 3-4% hadde plutselig virket kjærkomment trygt.

 

Uansett utenfor poenget. Og hva hvis de som har brød ikke vil ha de Norske kronene dine? Hva om et parti som ønsker å utrydde fattigdom uten å regulere skatter fordi de vet det vil gjøre det upopulære i valgfasen kommer til makten? De trykker opp så mye penger de klarer for å gi til alle verdens barn. 

 

Hva gjør du når alle gikk til banken for å ta ut pengene sine før deg og når du kom var det tomt?

Hehe, ja, hva hvis Nord-Korea slipper en atombombe over Europa? I en post-apokalyptisk verden vil du gjerne slite litt, ja.

 

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til.

Det gi ingen økonomisk mening i det hele tatt å sammenligne på den måten der.

 

Bitcoin er verdiløst, akkurat som Norske kroner, Euro, og Amerikanske dollar.

Det var rart, jeg kjøpte meg nettopp en god frokost hvor jeg brukte euro til å betale. Jeg har gjort det samme med bitcoin og USD. For norske kroner har jeg kjøpt meg min egen bolig, mange flotte opplevelser, ting jeg trenger for å overleve, utdanning og mye mye mer. Veldig verdifullt for meg.
Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok du klarer deg kjempefint i Norge med Euro, eller US dollar.

Du vil få en ekstremt volatil kjøpekraft om du absolutt skal ha alle pengene dine i en annen valuta enn du kjøper. Inflasjonssvingninger på 3-4% hadde plutselig virket kjærkomment trygt.

 

Uansett utenfor poenget. Og hva hvis de som har brød ikke vil ha de Norske kronene dine? Hva om et parti som ønsker å utrydde fattigdom uten å regulere skatter fordi de vet det vil gjøre det upopulære i valgfasen kommer til makten? De trykker opp så mye penger de klarer for å gi til alle verdens barn. 

 

Hva gjør du når alle gikk til banken for å ta ut pengene sine før deg og når du kom var det tomt?

Hehe, ja, hva hvis Nord-Korea slipper en atombombe over Europa? I en post-apokalyptisk verden vil du gjerne slite litt, ja.

 

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til.

Det gi ingen økonomisk mening i det hele tatt å sammenligne på den måten der.

 

Bitcoin er verdiløst, akkurat som Norske kroner, Euro, og Amerikanske dollar.

Det var rart, jeg kjøpte meg nettopp en god frokost hvor jeg brukte euro til å betale. Jeg har gjort det samme med bitcoin og USD. For norske kroner har jeg kjøpt meg min egen bolig, mange flotte opplevelser, ting jeg trenger for å overleve, utdanning og mye mye mer. Veldig verdifullt for meg.

 

 

 

Vel du ser deg litt blind på valutaen NOK. Det de forsøker å forklare deg er at NOK i seg selv ikke er en verdi. Ja ikke mer enn bomullspapiret den er trykt på. Verdien av NOK avhenger av Norges Bank pengetrykking, samt spekulasjoner i NOK og NOK som safe haven når det stormer ellers finansmarkedet, i andre valutaer osv. 

 

Om du hadde betalt skolepenger i dollar, euro bitcoin eller kroner ville ikke vært av betydning for deg og heller ikke for mottaker. Samme når du kjøper bolig. Ja rent bortsett fra at du neppe eier din bolig, det er det sikkert banken som gjør. Du eier gjelden på boligen. 

 

Bit coin sies å være teoretisk en stabil valuta. Fordi de ikke sitter en sentralbank bak som kan lage mer bit coins. Feks har vi sett at enkelte krigsherrer i Afrikanske land har kjørt seddelpressen så hardt at valutaen deres blir mindre og mindre verdt. Og det blir som en spiraleffekt. Når seddelpressen løper for fort så går verdien av pengene ned så kjapt at feks penger på sparekonto eller i madrassen er meningsløst. Hyperinflasjon. Det er blant annet slikt bit coins ikke rammes av, fordi mengden bit coins er absolutt. Kun verdien av bit coins kan øke eller synke. Ikke selv antallet. Man kan altså ikke "trykke seg rik". 

 

Når det er sagt så er ikke bit coins uten risiko. Vi har sett svindel, underslag, etc. Evt. fremtidige forbud mot bit coins kan jo skje. Eller mange nok ønsker samtidig å sikre gevinst av oppgangen til bit coins, og dermed blir det veldig mange som selger samtidig. Verdien vil da falle. Men siden mengden av bit coins er absolutt, så kan ikke noen smartinger "trykke opp" flere bit coins for å demme opp for verdifall. Dette virker kanskje kontraintuitivt først, men om du tenker over det så vil du skjønne hvorfor en absolutt mengde bit coins er en god ting. Bit kan og vil svinge i verdi, og det kan komme skikkelig skrell som sender verdien i bunn. Men så lenge det er et marked som tror på bit coins eller sålenge myndighetene ikke lykkes med å forby bit coins så vil på sikt verdien gå opp igjen. 

 

Flere og flere aksepterer nå bit coins som betalingsmiddel. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok du klarer deg kjempefint i Norge med Euro, eller US dollar.

Du vil få en ekstremt volatil kjøpekraft om du absolutt skal ha alle pengene dine i en annen valuta enn du kjøper. Inflasjonssvingninger på 3-4% hadde plutselig virket kjærkomment trygt.

 

Uansett utenfor poenget. Og hva hvis de som har brød ikke vil ha de Norske kronene dine? Hva om et parti som ønsker å utrydde fattigdom uten å regulere skatter fordi de vet det vil gjøre det upopulære i valgfasen kommer til makten? De trykker opp så mye penger de klarer for å gi til alle verdens barn. 

 

Hva gjør du når alle gikk til banken for å ta ut pengene sine før deg og når du kom var det tomt?

Hehe, ja, hva hvis Nord-Korea slipper en atombombe over Europa? I en post-apokalyptisk verden vil du gjerne slite litt, ja.

 

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til.

Det gi ingen økonomisk mening i det hele tatt å sammenligne på den måten der.

 

Bitcoin er verdiløst, akkurat som Norske kroner, Euro, og Amerikanske dollar.

Det var rart, jeg kjøpte meg nettopp en god frokost hvor jeg brukte euro til å betale. Jeg har gjort det samme med bitcoin og USD. For norske kroner har jeg kjøpt meg min egen bolig, mange flotte opplevelser, ting jeg trenger for å overleve, utdanning og mye mye mer. Veldig verdifullt for meg.

 

 

Det første poenget ditt har faktisk overhode ingenting med argumentet å gjøre og er en helt meningsløs påstand som absolutt ikke påvirker min opprinnelig påstand. 

 

Okey? Hva har det med om valutaen vår faktisk har en verdi eller ei å gjøre?

 

Det er fakta og hvordan økonomien vår fungerer, og det har alt med hvordan økonomien vår fungere rå gjøre. 

 

Du kan kjøpe en god frokost med bitcoin. Du kan til og med få en fordi en liker der. Eller at du lover å betale etterpå, eller enda bedre lage en frokost for de. Gjør det ordet ditt til en valuta verdt noe? Utdanning kan du vel også få gratis, selv om du også selvsagt kan få den for Bitcoin, samme gjelder ferier og opplevelser. Og de andre argumentene holder faktisk vann her å. 

Lenke til kommentar

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til. 

 

Det er mulig det har gått deg hus forbi, men norske banker har et sikringsfond som dekker alle tap opp til to millioner kroner, slik at for de fleste av oss, så er banken temmelig sikker, selv om den skulle gå konkurs.

 

Verdien til norske kroner er riktignok markedsstyrt, men i stor grad styres inflasjonen og kroneverdien likevel av Norges Bank.

 

Ta med at Norge har et oljefond på 7 632 973 682 831 kroner, som altså ikke er pengesedler i en bankboks et sted, men består av alt fra eiendom over hele verden, til eierandeler i noen av verdens største selskaper, så er den norske kronen temmelig skuddsikker.

 

I motsetning har man Bitcoin, en valuta som virkelig er markedstyrt, med absolutt ingen bakenforliggende verdier eller garantier, noe som betyr at markedet kan gå rett i taket, eller rett i bunn, i løpet av natten.

 

Det er faktisk ikke noe i veien for at Bitcoin blir null verdt over natten, og det er ingen som garanterer at du får tilbake pengene dine, de er tapt.

 

Nå er det vel lite sannsynlig at noe slikt skjer, men si for eksempel at et eller annet selskap plutselig finner opp en asics prosessor som kan finne primtall tusenvis av ganger raskere enn det vi kan i dag. Det ville i så fall bety en revolusjon for mining av Bitcoin, og prisen ville falle drastisk.

 

Hva om det oppdages en kritisk feil som gjør blockchain sårbar for angrep? 

 

Det er særdeles mange ting som kan skje, som gjør at verdien på Bitcoin faller dramatisk, eller at pengene dine rett og slett blir borte, slik de gjorde for alle kundene til Mt. Gox eller en av de andre tjenestene som har blitt hacket.

 

Jeg har egentlig ingenting i mot Bitcoin, det er glimrende til sitt bruk, men når man tror at Bitcoin er sikrere enn norske kroner, så har man virkelig misforstått noe, enten det, eller så har jeg misforstått totalt hvordan Bitcoin fungerer? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...