Gå til innhold

TEST: AMD Ryzen 7 1800X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har testet ryzen på XP\windows vista\windows 7?

Og sett om det er heletatt mulig å installere det der, vil nok mangle drivere, men usikker på maskinen funger i installasjon.

 

For det kan være driverne funger hvis man har riktig 32\64 bits drivere. Men vil bare ikke garantere det funger.

 

Sies på linux må man ha kernel 4.9.10 om ryzen skal fungere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nix, AMD er fortsatt for dyr med 5400,- for 1800X. Hadde den derimot kostet under 4000,-. så vile den vært et interessant alternativ for flere med tanke på hva de fleste vil bruke den til, og det dreier seg om spill og kontorapplikasjoner, litt foto og film. 

Huh? asså du kan spille med den, du kan multitaske med den, du kan streame mens du spiller med den. Du kan redigere video med den osv osv osv... Hva mer forventer du egentlig? At den yter såvidt under 6900K i tillegg er prisen halvparten så klager du?? 

 

Ikke nok med det, om det dreier seg om litt spill og kontor applikasjoner så er nok ikke denne CPU den rette, ikke 6900K heller. !!!! Da ville du heller gå for en enda billigere CPU som burde klare det meste til en kontor PC. 

Endret av funkweb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, klarer ikke å bestemme meg for svarte, søren så irriterende.. :rofl:

Det er en massiv feilkobling vi har i hjernen som produsenter utnytter.

 

1700 prosessoren er knallgod men vi betaler gjerne 1500 for bittelitt bedre. En forskjell vi neppe kommer til å merke i bruk

 

Ser ut som 1700 med riktig kjøling kan bli et knallkjøp for de fleste. Men det krever også at man får en stabil overklokk uten å øke Vcore.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

" Ingen overklokk og ikke noe for spilleren "

 

Vel... en sannhet med modifikasjoner. Sant nok at man får litt mindre fps men til den prisen??? Jeg skal kvitte meg med mitt intel oppsett og kjøpe amd for å støtte de selv om jeg er intel fan. Men jeg kan ikke forsvare intel i den prisingen de har og har hatt de siste årene.

Tar glatt en 10-20 frames mindre for halve prisen :D da de frames jeg mister har ikke en pøkk med den totale spill opplevelsen.

Overasket så... Well done til AMD og min støtte skal de få for hva de leverer denne gangen til den prisen.

Tja, 7700K koster 3500, X1800 koster 5400. I følge testen yter disse CPU-ene likt i alle spill, om ikke bedre for 7700K.

Jo men så er ikke 1800X ment for spilleren heller.

Vent til de lanserer en 4core CPU da er ikke 7700K så aktuelt lenger.

 

Det er rimelig håpefult å tenke at Ryzen 5 skal konkurere med i-7, med tanke på at i-7 pr nå er like bra/bedre enn Ryzen 7 spill.

 

AMD har jo ingen interesse av å spise av sitt eget high-end marked, noe de vil om de lanserer en 4 kjerner som konkurerer med i-7.

 

Men asså med tanke på pris, så får du MYE cpu for penga. Det kan man ikke argumenteres mot.

 

Neida, jeg er enig i det, jeg bare sier at å håpe på at R5 skal konkurere med i-7 er litt meningsløst da det aldri har vært intensjonen. 

 

Skal oppgradere pcen i løpet av et års tid, og om R5 kommer godt ut i pris vs ytelse så tror jeg nok min i-5 4690 blir til mediapc. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja, klarer ikke å bestemme meg for svarte, søren så irriterende.. :rofl:

Det er en massiv feilkobling vi har i hjernen som produsenter utnytter.

 

1700 prosessoren er knallgod men vi betaler gjerne 1500 for bittelitt bedre. En forskjell vi neppe kommer til å merke i bruk

Ser ut som 1700 med riktig kjøling kan bli et knallkjøp for de fleste. Men det krever også at man får en stabil overklokk uten å øke Vcore.
Jeg tror at god kjøling er et stikkord på 1700x og 1800x. Da vil de klokke seg høyt og yte bra.

 

Har man bare moderat kjøling er 1700 bedre siden den genererer mindre varme til å begynne med. Ser for meg at den gjør det bra i små bygg

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt et godt alternativ, men jeg foretrekker nok litt raskere single core performance enn mange cpu kjerner då all tallknusing har blitt flytta over til GPUen i det siste.

Det stemmer vel ikke helt? Så vidt jeg forstår, er det mye som rett og slett ikke egner seg for GPU.

For at noe skal egne seg for GPU:

  • Det må kunne parallelliseres(dvs, en oppgave bør være ganske så uavhengig av andre operasjoner/prosesser)
  • Det må være lite branching(lite logikk av typen "Hvis blabla, så gjør blabla"), og mer ren tallknusing.

Med 1080p oppløsning på skjermen og GTX1080, hender det ikke rent sjelden at jeg blir CPU-bound i spill.

Men du har rett i at >4 kjerner(pluss HT), ikke hjelper spesielt mye mer.

Slik jeg har forstått er det pga at DirectX suger og ikke kan dra nytte av flere kjerner enn rundt 4/8 - men at det er litt bedre i siste versjon av DirectX. Utnyttelse av flere kjerner kommer.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Vi vet ikke om  Extended Frequency Range (EFR) hjelper noe særlig, kan være det blir bedre etterhvert?

 

XFR ikke EFR...

 

100 Mhz overclock som standard med XFR , 50Mhz uten.

Med god kjløling vil trolig resultatet bli bedre : http://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,4951-2.html

 

Godt kjøling? Hvis kun ekte vannkjøling gir XFR så er det bedre å kjøpe 1700 og overklokke selv.

 

Det jeg ikke klarer å forstå:

Kan det være verdt å få XFR til og bestefall gi 100 Mhz bedre ytelse for 700 kr ekstra?

Kjølerne er sikkert ikke noe skryte av uansett, men jeg mener man får bedre valuta for pengene for 1700.

Om man får 100\125 FPS i spill er vel ikke så kritisk.

Det som er litt vanskelig å forutse er hvis 4.1 Ghz er maks overklokking opp mot 1800X.

Hva er vits å betale ekstra?

 

Da uansett hvilken cpu man går for vil det garantert komme noe nytt neste år kanskje med 10-25% bedre ytelse.

Usikker på når amd klarer å utfordre i7-6950X.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke det jeg er mest ute etter, med 65 watt, kan man klare seg med noctua nh d14 eller phanteks ph-tc14pe med vifter satt til 500 RPM hvis man har åpen kabinett, selv om sommeren hvis romtempraturen er 30 grader merker man lite på et lite rom varmen?

 

Finnes det noe hovedkort som slår av viften når den ikke trengs? Eller er det kun skjermkort?

Selv med PWM vifter pleier de gå 860 RPM på lav hastighet. Få vifter som går under det som er billige, Noctua er vel bland de få som klarer lavere.

 

Finner: Scythe vifte, Slip Stream 120, SY1225SL12SL, 120x25

Men burde være 14 cm. Og tror man minst trenger 3 stk pc til overklokking.

 

Da burde tempraturen holdes mellom 50-60 grader maks på maks belasting?

 

Vil heller si 65\45 watt er for de som vil ha kald pc. Men bryr seg ikke om best mulig ytelse.

Skjermkortet vil nok trekke mere strøm, kanskje hvis man vil ha pcen på som server så kanskje den er fin cpu?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...