Gå til innhold

KOMMENTAR: Spill og agenda er ting som rett og slett lever side om side


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Og jeg ser også at du trekker fram Cindy fra Final Fantasy XV eller mangelen på klær på kvinnekropper i samtlige slåssespill og det kan faktisk være så enkelt at menn som kvinner liker å se på pene og attraktive karakterer innen fiksjon, det trenger ikke å være en agenda sammen med en stor kulminasjon av store politiske krefter som er ute etter å undertrykke kvinner. Og som tilleggs informasjon er det demografiske i favør for menn innen slåssespill, og menn liker som oftest å se på pene og pirrende kledde damer det er en vinn-vinn situasjon for både skaperne/selskapet og brukerbasen, hvorfor skal det alltid være en 'oss mot dem' mentalitet? 

 

 

Er ikke dette en stråmann? Hvem er det som sier at dette er en stor gjennomført agenda der man har som mål å undertrykke kvinner? (spillbransjen og politikere)

 

AtW

 

Det er det jeg tolket utifra denne her:

«Og om det skulle råde noen tvil om agendasetting rundt mekanikeren Cindys antrekk i det mannsdominerte Final Fantasy XV, eller mangelen på klær på kvinnekropper i samtlige slåssespill og utallige japanske bidrag - jeg ser på dere, Metal Gear Solid V og Yakuza 0 - da ber jeg deg tenke igjen. Du trenger ikke nødvendigvis være uenig i agendaen, men du kan ikke gjøre annet enn å i det minste anerkjenne at den er der.»

 

Hvilken agenda er det prat om? Mulig jeg tolker det feil, men når en skriver samtlige slåssespill og andre eksempler fra Japan får det meg til å høres ut som artikkelforfatter insinuerer at det er koordinert 'angrep' fra Østen. 

Mulig jeg ordla meg helt elendig, men hva annet enn undertrykkelse kan det være at Andreas hinter til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og jeg ser også at du trekker fram Cindy fra Final Fantasy XV eller mangelen på klær på kvinnekropper i samtlige slåssespill og det kan faktisk være så enkelt at menn som kvinner liker å se på pene og attraktive karakterer innen fiksjon, det trenger ikke å være en agenda sammen med en stor kulminasjon av store politiske krefter som er ute etter å undertrykke kvinner. Og som tilleggs informasjon er det demografiske i favør for menn innen slåssespill, og menn liker som oftest å se på pene og pirrende kledde damer det er en vinn-vinn situasjon for både skaperne/selskapet og brukerbasen, hvorfor skal det alltid være en 'oss mot dem' mentalitet? 

 

 

Er ikke dette en stråmann? Hvem er det som sier at dette er en stor gjennomført agenda der man har som mål å undertrykke kvinner? (spillbransjen og politikere)

 

AtW

 

Det er det jeg tolket utifra denne her:

«Og om det skulle råde noen tvil om agendasetting rundt mekanikeren Cindys antrekk i det mannsdominerte Final Fantasy XV, eller mangelen på klær på kvinnekropper i samtlige slåssespill og utallige japanske bidrag - jeg ser på dere, Metal Gear Solid V og Yakuza 0 - da ber jeg deg tenke igjen. Du trenger ikke nødvendigvis være uenig i agendaen, men du kan ikke gjøre annet enn å i det minste anerkjenne at den er der.»

 

Hvilken agenda er det prat om? Mulig jeg tolker det feil, men når en skriver samtlige slåssespill og andre eksempler fra Japan får det meg til å høres ut som artikkelforfatter insinuerer at det er koordinert 'angrep' fra Østen. 

Mulig jeg ordla meg helt elendig, men hva annet enn undertrykkelse kan det være at Andreas hinter til? 

 

 

Poenget mitt er at det er noe ganske annet med undertrykkelse, diskriminering, selv om det er systematisk, enn en koordinert plan for å undertrykke en gruppe. La oss feks ta svarte. Det er gjort mye forskning som viser at folk reagerer mindre godt på, og har mindre sympati med en annen rase enn en sin egen. Noe som antakelig er med på å føre til en institusjonell diskriminering mot svarte i større eller mindre grad. Det betyr ikke at samfunnsaktørene ønsker at dette skal skje, men det er en bieffekt av mer eller mindre velvalgte handlinger, som i utgangspunktet har andre mål enn å undertrykke svarte. Eller kvinner for den saks skyld. Jeg tror ikke det er særlig vanlig av spillutviklere å ha som hovedmål å undertrykke kvinner, og det tror jeg det er få som mener de har, men det betyr ikke at det de gjør er bra for kvinner allikevel.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg vil påstå de skader mer med identitetspolitikken ved å bringe inn stereotyper til å representere disse grupperinger. De bør heller gjør som busemansatan sier: Fokuser på å lage gode karakterer først, så får heller de mindre viktige karakteristikkene som hudfarge, livsyn og legning spille en mindre rolle til å fylle det store bildet.

 

Politisk korrekthet er blitt en boks der utvikler må tikke "gjort", for at spill skal kunne selge, sammen med ettertenkt multiplayer, dlc,

røntgen syn, progresjons, låst innhold etc.

 

 

Jeg kjenner meg i liten grad igjen, den massive majoriteten av spillfigurer er akkurat som den massive majoriteten av filmfiguerer, hvite, pene, og mest menn. Jeg ser liten påfallende "politisk korrekthet", er veldig sjelden framtredene i mine øyne. Jeg synes folk ofte reagerer uproposjonalt sterkt når ikke figurene er som 90% av andre figurer i spill.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjempe fin artikkel. Men synes desverre diskujonen som følger er mindre interesang...

 

Koker ned til at noen mener minoriteter i spill er politisk motivert og at man ikke klarer å identifisere seg med kvinner i spill.

 

I mange spill er ikke en gang "minoriteter" relevant, hva i huleste er en minoritet i star wars universet?

 

Spill med "agendaer", kjempe fint, hjernedød action spill fint. Vi har plass til alt.

 

Om spillets historie og setting er spennende, hva har det vell å si om det handler om en mann, kvinne, hetrofil, homofil osv?

 

Men jeg er enig i at vi som samfunn drukner i politisk korekthet, men det å ikke ta inn over seg at vår verden består av mangfold blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe merkelig å dra The Witcher med i selskapet med spill som er så fryktelig 'mannsdominerte'.

 

Serien har en rekke svært sterke kvinnelige karakterer og viser mannlig nakenhet omtrent like ofte som kvinnelig. Går en på bordell så finner en både mannlige og kvinnelige både prostituerte og kunder.

 

Ja, hovedpersonen og helten er mannlig og har dermed fokus, men det alene burde ikke være nok til å kaste det under bussen.

 

De fleste 'jomfruer i nød' som Geralt hjelper, viser seg forøvrig ofte ikke å være hverken uskyldige eller forsvarsløse...

 

Indeed, og for hver genuin damsel in distress har du også to til tre patetiske menn som trenger hjelp til noe de kunne gjort selv. Og angående raser så gjenspeiler IP'en på mange måter LOTR eller Warhammer IP i en medieval setting som forklarer homogeniteten i tettstedene samtidig som en har Merchants av forskjellige etnisiteter i de større byene som er det en kan kalle realistisk fantasi mens Dungeons & Dragons er mer contemporary mangfold for å gjenspeile spiller basen i en moderne storby og forklarer dette gjennom sin egen mer high fantasy verden IP. Det er ikke noe rasisme, likevel hyler venstresiden om at witcher 3 er rasistisk og enkelte også at det er mannssjåvinistisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig med radiohodet. Å skrive et forsvar for spill som kulturuttrykk med meningsfull samfunnskritikk og en politisk slagside er greit nok, men det er litt komisk at det gjøres av en journalist på en nettside der 95 prosent av artiklene IKKE handler om disse meningsfulle kulturuttrykkene, men snarere om meningsløse mainstream-spill og e-sport. Det blir platt å klage over anti-progressive, barnslige holdninger hos klientellet deres når det er åpenbart at det er de dere vil tiltrekke dere med stoffet dere produserer.

 

Ironisk at du svartmaler alt av AAA spill. Litt hipstertendens?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt er galt for en SJW, jeg er bare lei av nedlatende rasshøl som skal bestemme hva folk skal like.

 

Det skal jo ikke så mye til å forstå hva Andreas mener når setningen under et av bildene er

 

"Mektige kvinner gjør meg sur. Agendaaaaaaa!"

 

Vi kommer nok også til å få skylden hvis noe de liker selger dårlig, siden vi BØR jo kjøpe x fordi de sier det!

 

:|

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke så mange har noe imot at man skildrer forskjellige menneskers historier, slik Bjørnbekk fremstiller det. Jeg tror det for mange handler om at kravene om representasjon i mange tilfeller oppleves som urimelige og at en del ikke ønsker å se krampeaktige forsøk på å tilfredsstille de som skriker høyest, selv om det nok i en del tilfeller er dem selv. 

 

Har du noen eksempler på dette? Så er det litt lettere å ha grunnlag for å se om man er enig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ironisk artikkel når Andreas Bjørnbekk er på samme siden som hylekoret som skriker over at Witcher 3 er et rasistisk spill.

 

Husker et spill jeg digget når jeg var liten. Urban Chaos, i det spiller styrer du en svart politi dame som bekjemper mafia og demoner. Det var ingen som hylet over sterke damer på hverken godt eller ondt, det var et konge spill og det var det.

 

Du sier agenda hører hjemme i spill og så anklager de som ikke er enig i venstre SJW agendaen i å ta ting for politisk. Selv om jeg er enig i konklusjonen så er jeg uenig i hykleriet som da tilsier at hele din artikkel kan oppsummeres med "spill er nå postmoderne venstrevridd kunst, shut up and Accept it".

 

Du kan mene hva du vil, det dette vil lede til er to forskjellige markeder basert på politisk ideologi og forskjellige tilbydere vil tjene en og ikke den andre. Dette ser vi allerede i filmverden hvor Eastwood og Mel Gibson sine filmer tilfredsstiller etterspørselen til høyre siden og mainstream Hollywood lager filmer for venstresiden. Dette ser vi også i musikk bransjen hvor artiser går ut mot Trump og tar sin standpunkt på venstresiden mens andre som Joy Villa støtter trump og høyresiden kjøper hennes musikk så den blir mest kjøpte albumene på markedet.

 

Og dette er kanskje på tide, snart slipper vi forhåpentligvis å dele noe medium.

 

Jeg tror du overvurderer hvor viktig høyre og venstresiden er for folk i kultur, jeg tipper ganske få velger musikk på politisk plattform, og også film og spill er nok ganske sjelden.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er lei ID sofware's ekstreme anti demon  agenda/propagnda. Demoner har like mye  rett til å  leve som oss, men  viser ID software noen  gang de gode sidene av demoner, nei da,  de er alltid onde og man dreper og dreper de. Doom Marinen brude vært dømt for krigsforbrytelser med tanke på hva  han gjør mot demonene i spillene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er det mest reflekterte jeg har lest på noe spillnettsted i Norge. All honnør til forfatteren.

 

Jeg satte meg ned med Horizon i går og storkoste meg, og jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb for å se hvor Aloys reise leder.

 

Jeg synes at det er ironisk at spillentusiaster kritiserer at spillmediumet har blitt arena for politisk agenda. Både film og musikk har stått for noen av historiens sterkeste politiske budskap. At vi endelig begynner å nærme oss det samme innen spillindustrien er kjempeflott og et veldig godt tegn for spill som kreativt medium. Hurra for spillindustriens fremtid, hvor vi alle kan være med å skape flotte historier og føle oss representert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...