Gå til innhold

Slik vil Ruter ta kontroll over mobiltelefonen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Men det er viktig å presisere at dette kun er noe vi kan gjøre hos de kundene som har lastet ned en app og gitt oss tillatelse til å overstyre mobiltelefoninnstillingene deres, sier han. "

 

Og her er vel et potensielt problem når de kommer med vekkerklokkefunksjonen: Når jeg skal reise med buss i Oslo må jeg installerer ruter-appen. Med den følger en liste med tillatelser og da har Ruter kontroll på vekkerklokka selv om jeg bare skulle kjøpe billett.

 

Er det ikke en bedre løsning å lage sin egen vekkerklokke i appen istedet for å skulle ta kontroll over andre deler av telefonen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke en bedre løsning å lage sin egen vekkerklokke i appen istedet for å skulle ta kontroll over andre deler av telefonen?

 

Det er dumt om man har ti forskjellige vekkeklokker, som alle skal passe på sin del.

 

Det som burde vært tilfelle er at du gir appen tilgang til det du vil at den skal ha tilgang til, også deaktiveres de funksjonen som ikke har tilstrekkelige tilganger for å fungere.

 

Dette gjelder forøvring alle apper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er idéen god. Men kanskje de heller skulle lage en API og en ekstra tilhørende app, så kan man integrere det i sine liv som man vil?

 

I tillegg burde de ha en "opt out" løsning for de som ikke ønsker at Ruter skal spore dem hele tiden.

 

 

Kanskje den første versjonen kan sette opp varsler på bakgrunn av strekninger og klokkeslett man selv legger inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ideen elendig. For det første er det såpass slack i rutetabellen at togene klarer å kjøre inn det tapte av og til. For det andre så vet en ofte ikke om toget er forsinket før en kommer på stasjonen, da er gjerne behovet for å bli vekket senere minimalt.

 

Ruter er ikke bare tog men flere typer kollektivtrafikk. Og det er ikke så mye slack som du skal ha det til. Det er heller ikke sikkert at du skal av på endestasjon der bare den totale forsinkelsen vil gjelde, ikke underveis forsinkelser. for det fjerde så vil du da komme på jobb til riktig tid ved å ta en tidligere buss ,trikk, t.bane eller tog. og for det femte så er Direkte informasjonen og historiske data som Ruter med flere sitter på så presis at de vet med høy sikkerhet hvor mye de enkelte forsinkelsene vil bli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Direkte informasjonen og historiske data som Ruter med flere sitter på så presis at de vet med høy sikkerhet hvor mye de enkelte forsinkelsene vil bli.

Dette kan umulig stemme? Jeg bruker ruter-appen daglig og har til gode å oppleve at app-en gir noe særlig meningsfylt bilde av hva som venter meg på stasjonen. Togene er stort sett alltid fem minutter forsinket, app-en forteller aldri noe om dette. Tog som er innstilt varsles det også sjeldent om.

 

Når det gjelder trikk, bane og buss så ser jeg ikke helt behovet, men mulig det er annerledes i utkanten hvor det er et mer forutsigbart rutenett. Er bussen/trikken mer enn 10 minutter forsinket her så tar man bare neste avgang.

Lenke til kommentar

Det hjelp vell også lite om appen vekker deg eit kvarter tidligare om du ikkje veit kvifor appen vil at du skal ut døra tidligare?

 

Og skal appen vekke deg så tidlig at du rekk å sette deg inn i kvar forsinkelsane er, og deretter finne ein alternativ reiserute som sørger for at du likevell kjem fram i tide så er det vell ingen som vil bruke appen?

Kven er interessert i å bli vekt kl 3 om natta fordi appen ser at din vanlige buss er 10 min forsinka og appen derfor foreslår at du kan møte opp på jobb/skule tre timar for tidleg i staden for å bli nokre minutt forsinka?

Er ikkje dei fleste ruter-brukarane trøtte om morgonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Direkte informasjonen og historiske data som Ruter med flere sitter på så presis at de vet med høy sikkerhet hvor mye de enkelte forsinkelsene vil bli.

Dette kan umulig stemme? Jeg bruker ruter-appen daglig og har til gode å oppleve at app-en gir noe særlig meningsfylt bilde av hva som venter meg på stasjonen. Togene er stort sett alltid fem minutter forsinket, app-en forteller aldri noe om dette. Tog som er innstilt varsles det også sjeldent om.

 

Når det gjelder trikk, bane og buss så ser jeg ikke helt behovet, men mulig det er annerledes i utkanten hvor det er et mer forutsigbart rutenett. Er bussen/trikken mer enn 10 minutter forsinket her så tar man bare neste avgang.

https://sanntid.slashbits.no/kolumbus/

her er kolumbus utgaven av et sanntidskart. Stavangerområdet

 

https://ruter.no/om-ruter/utviklerverktoy/egen-sanntidsskjerm/

her er utkliver informasjon om Ruter sanntidsinformasjon

 

det som er at Ruter har Dataene tilgjegelig men ikke gode nok brukergrensesnitt ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo å begynne i helt feil ende! Er det mulig?! Her må man jo heller satse penger og ressurser på å sikre at kollektivtrafikken faktisk er i rute, i steden for å skulle overstyre vekkeklokka til folk. Og hva så om bussen, trikken, t-banen eller båten ikke går? Er jo ikke sånn at man ikke må rekke det man skal rekke uansett. Ofte vil jo alternativet være å velge et alternativt transportmiddel (taxi, bil), eller ta å hjemmekontor. Det finnes naturligvis ting ikke Ruter rår over, men jeg har litt problemer med å se at det er grunn god nok for å måtte overstyre vekkeklokka til folk. Skjerpings Ruter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

 

Enig. Det var skuffende å se at appen plutselig var borte. Jeg trenger ikke noe mer funksjonalitet enn å kunne kjøpe billetter. Kan da ikke være så kostbart å bare vedlikeholde det.

Lenke til kommentar

https://sanntid.slashbits.no/kolumbus/

her er kolumbus utgaven av et sanntidskart. Stavangerområdet

 

https://ruter.no/om-ruter/utviklerverktoy/egen-sanntidsskjerm/

her er utkliver informasjon om Ruter sanntidsinformasjon

 

det som er at Ruter har Dataene tilgjegelig men ikke gode nok brukergrensesnitt ennå.

Det er relativt stor forskjell på et sanntidssystem og et system som skal forutse fremtidige forsinkelser. Sanntidssystemet til Ruter har jeg ikke så mye å utsette på, men for meg som bruker 10 minutter å gå til stasjonen så er den informasjonen ubrukelig og utdatert i det jeg kommer frem.

 

I og med at jeg bruker minst en time på å våkne, dusje, spise frokost og rusle bort til togstasjonen om morgenen så må Ruter klare å forutse fremtidige forsinkelser mer enn en time fremover. Det har jeg vanskelig å se at de klarer pt, men jeg ønsker dem selvsagt velkommen.

Lenke til kommentar

Men nå må de jo se å få sparka han der Reitan-fyren. Dette viser jo bare hvor lite bakkekontakt man får av å tjene nesten 2 mill i året på noe som burde ha vært en organisasjon som gikk i pluss. Hva faen skjer her sånn? Hvorfor skal det være greit å gi samfunnskritiske oppgaver til blautfeite 50+-åringer som ikke aner hva de snakker om? Når ble det greit å ha det sånn at vi skal ta blautfeite rikinger som beslutningstakere over ting som angår alle andre grupper enn blautfeite rikinger? Hva med å heller bruke ruter-appen til å samle informasjon om hvor folk reiser, når de reiser og hvorfor? Det er snakk om en liten justering av eksisterende software - som de fleste ville ha vært med på - for å gi ruter gratis data. Ruter går konsekvent mot brukerene - de neglisjerer brukerundersøkelsene og har sin egne arrogante agenda. Med den medvinden de nå er i - på tross av sin adferd som organisasjon - så burde de omfavnet tilbakemeldinger og statistikk isteden for å sitte å drømme opp drakoniske, kjipe, tiltak som bare understeker Ruters manglende verdighet. Kast ham over bord og la oss få inn noen som har greie på ting. Ruter er alt for viktig for å la en blautfeit riking sitte og finne på piss. Det vi trenger er et transportselskap som ønsker å gå i pluss - få ned prisene og la ballen virkelig begynne å rulle. Det eneste ruter trenger å gjøre for å utgjøre en forskjell er å utgjøre en forskjell - men det handler om bøkene og hvordan de gjør business - når New York klarer å servere 12-kroners T-baneturer - og gå i pluss - så skal faen meg Oslo klare det samme. Det er ingen menneskerett å ha millionlønn - men det er viktig å ha ledere som er der fordi de er kompetente og tenker fremover og evidensbasert. 50-tallsprinsippet med at rike, blaute tullinger har rett fordi de har rett - det er vi ferdige med for lenge siden - ihvertfall når vi ser hvor mye de klarer å føkke opp. Kast ham over bord og jobb videre med det dere skal gjør, Ruter. Vi heier på dere - sammen kan vi forhindre at politikerne bruker milliarder av våre skattepenger på nye veier - om alle står alene så er det Reitan og hans like så tjener seg rike.

Lenke til kommentar

"– Om vi vet at noen tar den samme bussen eller banen hver dag, kan vi bruke informasjon fra informasjonssentralen vår til å sende pushmeldinger om når du må reise for å få sitteplass på bussen eller hvilken vogn på trikken eller banen det er best plass på, sier Reitan Jensen."

 

Glem sitteplass. Jeg er førnøyd når det er plass til hele kroppen innenfor døra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

 

Windows Phone / Windows 10 Mobile har vel droppet under 1% markedsandel nå og Microsoft selv ser jo ikke ut til å satse på plattformen. Er vel ikke så fryktelig rart at Ruter velger å nedprioritere denne appen?

 

Hva med NSB? Har de app til Windows Phone? Selv bruker jeg NSB-appen for mine Ruterbilletter da jeg finner appen langt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lage dette til en funksjon i appen man må slå på manuelt...

Det kommer garantert til å bli en valgfri opsjon. 

For min del er kan ikke jeg levere unger tidligere i barnehagen selv om bussen skulle være forsinket. Den åpner jo når den åpner uansett. Fyren skisserer fremtidige muligheter og utvidet funksjonalitet. Jeg syntes dette høres spennende ut.

 

Og hva gjelder innlegget til den nyopprettede brukeren WSTAJWIK, så er vel det ikke det akkurat noe konstruktivt innlegg i noen som helst debatt. :p

Lenke til kommentar

"– Men det er viktig å presisere at dette kun er noe vi kan gjøre hos de kundene som har lastet ned en app og gitt oss tillatelse til å overstyre mobiltelefoninnstillingene deres, sier han. "

 

Og her er vel et potensielt problem når de kommer med vekkerklokkefunksjonen: Når jeg skal reise med buss i Oslo må jeg installerer ruter-appen. Med den følger en liste med tillatelser og da har Ruter kontroll på vekkerklokka selv om jeg bare skulle kjøpe billett.

 

Er det ikke en bedre løsning å lage sin egen vekkerklokke i appen istedet for å skulle ta kontroll over andre deler av telefonen?

Dette er vel et ikke-problem i 2017 (og forhåpentligvis fremtiden). Hva en app spør om av tillatelser spiller ingen rolle lenger, for det er du som bruker som bestemmer om den skal få tilgangen. 

 

Det som er viktig er at man får tilgang til appen selv om man avslår noen av tilgangsforespørslene. For eksempel skal du ha tilgang til å kjøpe billett selv om du avslår tilgangen til vekkerklokken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...