Gå til innhold

Telenor: Vi skal bli først med 5G i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og nok en gang så er det ingen som bryr seg...?

 

5G har en teoretisk hastighet på ca. 1Gbit/s, noe som betyr at jeg kan brenne opp min svindyre 1 GB datapakke på bare 8 sekunder! Wow! Fremtiden er virkelig her!

 

Hvor lang tid bruker du nå? 8 minutter? Har du ikke bedre kontroll på databruken din?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Datapakkeproblemet, båndbreddehysteriet og den slags er ikke veldig interessant. Responstiden på 5G må være utrolig mye bedre enn tidligere generasjoner før jeg selv forsvarer teknologien.

 

Tall som 1-10Gbps er jo ikke relevant for forbruker. Men gi meg 1-10ms responstid, så hiver jeg meg på hysteriet..

 

Artikkelforfatter kunne kanskje lagt til noen ord om responstiden man ser for seg?

 

Edit:

Ser jo at det ligger en tabell i artikkelen som viser nettopp en responstid på 1-10ms

Endret av lumfong
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror 5G vil være støtet som gjør vanlig bredbånd og fiber til fortidens teknologi - akkurat på samme måte som mobiltelefonen utkonkurrerte fasttelefonen.

En forutsetning for dette er at det blir fri bruk av data - og det tror jeg absolutt vil skje.

 

Neppe, du må huske på at du ikke er alene på en basestasjon og må dele båndbredden med andre brukere.

 

Sakset fra Nettavisen hva gjelder krav:

 

"Hver enkelt basestasjon (celle) må kunne tilby nedlastingshastigheter på minimum 20 Gigabit per sekund (Gbps) og halvparten i opplastingshastighet.
Til sammenligning er det raskeste en tilbyr på 4G i dag rundt 450 Mbps.
 
Men: Det er ikke krav om at hver enkelt enhet skal kunne få med enn 100 Mbps nedlastingshastighet. Det er omtrent hva du kan oppleve i dag."
 
Hele artikkelen kan leses her:
 
 
Jeg kommer iallefall ikke til å bytte ut fiberen min med det første, når man i teorien kan levere myyyyyye mer enn det man i dag gjør over en fiberkabel.
Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Fibernett er fortsatt fremtiden når det gjelder bruk i hjemmet. Men det er ikke å forakte at man kan ha et abonnement med ok dataplan/pakke for bruk på farten også.

 

5G høres stort og fint ut, men først syns jeg at operatørene skal få lov til å overbevise meg om at 4G er noe tess.

Per dags dato er bruken min sånn at jeg låser telefonen til 3G, fordi det støtter både tale, sms, mms og data. 4G støtter ikke tale, men derimot volte, når det en gang kommer til flere telefonmodeller. Hos meg er det ren data i dag. Ergo unyttig å la telefonen henge der.

Jeg har ingen håndfast info eller kunnskap om emnet, men jeg mistenker at telefonen bruker mer strøm om jeg lar den hoppe mellom 2G, 3G og 4G hele tiden og konstant søke opp best mulige alternativ.

Lenke til kommentar

Å hjelper det med fiber, når det er benytter utdaterte OLT'er og en er segmentert til 64-128 brukere.

 

Hilsen telenor fiber kunde som får 25-30 mbit på 100 mbit produktet, uten kompensasjon. (ja,det skal nevnes over alt , til alle, frem til de gjør noe med det)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å hjelper det med fiber, når det er benytter utdaterte OLT'er og en er segmentert til 64-128 brukere.

 

Hilsen telenor fiber kunde som får 25-30 mbit på 100 mbit produktet, uten kompensasjon. (ja,det skal nevnes over alt , til alle, frem til de gjør noe med det)

Unntaket fraskriver ikke regelen. Fiber er og blir fremtiden, selv om utstyret i enden(e) kanskje trenger å byttes ut iblant.

Men jeg kan love deg det at du uansett får mer forutsigbar levering av tjenester via fiber enn ved mobilt bredbånd.

 

Det er som Tom Bãcker sa det for noen uker siden. Radioteknologi er som et sjansespill. Er sjansen for at tjenesten virker større enn hvis det ikke virker, ja da virker det! Den tankegangen kommer til å eksistere så lenge vi bruker trådløse teknologier, og selv om salgsavdelingene hos respektive operatører lover gull og grønne skoger, så er mobilteknologi fortsatt et fint supplement, men ikke en reell erstatning når en skal holde kontakt med omverden.

Selv om vi nærmer oss med stormskritt til at det kan bli en selvfølgelighet til at vi kan bruke det som en erstatning.

Lenke til kommentar

Å hjelper det med fiber, når det er benytter utdaterte OLT'er og en er segmentert til 64-128 brukere.

 

Hilsen telenor fiber kunde som får 25-30 mbit på 100 mbit produktet, uten kompensasjon. (ja,det skal nevnes over alt , til alle, frem til de gjør noe med det)

 

300/300 fra Altibox, som leverer 300/300 trådløst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Føler at jeg ikke er veldig begeistret når vi FREMDELES har datapakker.

De kommer til å forsvinne tenker jeg.

I USA tester de en løsning som lar nettsider/apper som strømmetjenester gå utenfor datapakken.

Det syns jeg er en forferdelig dårlig idé. Da blir det jo håpløst å måle faktisk forbruk på data i f.eks android i forhold til hvordan ISP måler det. Håper heller på fjerning av datapakker eller digre pakker. Nå liker jeg å ha kontroll på bruken min. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greia. Jeg for min del har fått nok av apper. Jo flere tulle-apper på telefonen jo flere kan ta til seg hva dem vil av min info. En annen negativ ting er at strømforbruket øker og info om nøyaktig hvilke apper det er som sutter på batteriet, er umulig å finne. Det står kun "android tjenester" eller android operativsystem. Go figure.

 

Til slutt vil jeg si at jeg foretrekker innebygget teller da den går i sanntid. Og den burde få sjansen til å telle korrekt.

Endret av Kynxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...