Gå til innhold

Dropshipping, lovlig og må jeg skatte?


Anbefalte innlegg

Jeg antar du er mva registrert. Jeg er interessert i å vite hvordan det fungerer dersom man ikke er mva registrert. Etter regelverket skal man betale mva på importerte varer man selger, men som ikke-mva-registrert sender man jo ikke omsetningsoppgave.

 

Vet du hvordan man som ikke-mva-registrert oppfyller regelverket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du er mva registrert. Jeg er interessert i å vite hvordan det fungerer dersom man ikke er mva registrert. Etter regelverket skal man betale mva på importerte varer man selger, men som ikke-mva-registrert sender man jo ikke omsetningsoppgave.

 

Vet du hvordan man som ikke-mva-registrert oppfyller regelverket?

Du skal sende en søknad om å bli med i MVA registret når du overstiger 50 000 i salg. Jeg husker ikke om du skal rapportere hver andre mnd uansett eller ikke, men her har du en link ang saken: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/ Husk at det siste salget når du overstiger 50 000 skal inneholde mva på seg. DVS når du er på 49 999 skal neste inneholde mva

Lenke til kommentar

Du forstår tydeligvis ikke problemet. Eks: Jeg kjøper en vare for 200 kroner inkludert frakt fra utlandet og selger den for 999 inkl frakt og gjør dette 50 ganger iløpet av rullende 12 måneders periode og omsetter derfor for totalt 49950 (som er under grensen for mva registrering).

 

Regelverket sier at det skal betales mva på den varen jeg kjøper fra utlandet (25% av 200kr, dvs 50 kr i mva, totalt 2500 kroner i løpet av 12 måneders perioden). Pakken dumper inn i postkassa uten at det betales noe mva/fortolling/gebyr.

 

Dersom man er mva registrert (omsetter for mer enn 50k i løpet av rullende 12 måneders periode) så bare ordner man dette i regnskapet/omsetningsoppgaven og betaler mva.

 

Hvordan betaler jeg de 2500 i mva som etter regelverket må betales? Jeg leverer jo ikke omsetningsoppgave.

 

 

Btw: Med omsetning under 1 mill kan man søke om årsterminoppgave (dvs innrapportere og betale mva 1 gang i året).

Lenke til kommentar

Det er vanskelig nok å oppnå 50 k i omsetning på det jeg gjør og når jeg passerer 50k i omsetning faller inntekten/timelønnen min med 20% fra første krone. Det er ikke aktuelt når markedet i Norge ikke er stort nok til å omsette noe særlig mer enn 50k i året likevel.

Det spørs helt på hva du selger og på hvor mye du markedsfører det. Alle pengene jeg har tjent det siste året har gått til markedsføring, dette for at bedriften skaffer faste kunder. Dette har lønt seg nå da jeg aldri omsetter for mindre enn 200k i mnd nå. Deretter senker man kostnadene på markedsføringen og kan leve av kunder som kommer tilbake

Lenke til kommentar

Regelverket sier at det skal betales mva på den varen jeg kjøper fra utlandet (25% av 200kr, dvs 50 kr i mva, totalt 2500 kroner i løpet av 12 måneders perioden). Pakken dumper inn i postkassa uten at det betales noe mva/fortolling/gebyr.

Hvilket regelverk, konkret, er det som sier det?

 

Slik jeg leser unntaksregelen om 350kr-grensa for toll og moms (som jo er selve forutsetningen for at "pakken dumper inn i postkassa uten at det betales noe mva/fortolling/gebyr"), så er ikke det fritaket noe som bare gjelder privatpersoner, og du skal da (i alle fall slik jeg forstår det...) ikke betale 25% mva av de 200kr. Kjøper du derimot de 50 varene dine i en og samme forsendelse, så blir de importfortollet på normalt vis.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det skal ikke betales innførselsmerverdiavgift av forsendelser på under 350,- kr (samlet vare- og fraktverdi), uavhengig av om importøren er privatperson eller næringsdrivende.

 

Ellers er regelen at uregistrerte avgiftspliktige betaler gjennom speditør. Registrerte avgiftssubjekter betaler gjennom omsetningsoppgaven sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...