Gå til innhold

SNIKTITT: Sony Xperia XZS og Xperia XZ Premium Ekstremkamera i Sonys nye toppmodeller


Anbefalte innlegg

 

Forskjellen på 720p of 1080p på youtube er i veldig stor grad på grunn av bitraten, ikke oppløsningen. Det er også grunnen til at jeg som regel velger 1440p på youtube selv om jeg ikke har en skjerm med såppass oppløsning. Den ekstra bitraten, deretter nedskalert, gir et bedre bilde.

 

Og filming i 4k er ikke "normen", selv om noen få teknohoder mener det.

Hele min familie har 4K-TV i alle fall. Hadde vært greit å kunne utnytte det når man filmer!

Det har egentlig lite med saken å gjøre. Du trenger ikke å filme i 4K for å få noe som ser bra ut på en 4K TV. Tar du telefonen din å filmer litt i 4K@30Hz og litt i 1080P@60Hz og smeller det opp på TV-en så kan du nok få deg en overraskelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Forskjellen på 720p of 1080p på youtube er i veldig stor grad på grunn av bitraten, ikke oppløsningen. Det er også grunnen til at jeg som regel velger 1440p på youtube selv om jeg ikke har en skjerm med såppass oppløsning. Den ekstra bitraten, deretter nedskalert, gir et bedre bilde.

 

Og filming i 4k er ikke "normen", selv om noen få teknohoder mener det.

Hele min familie har 4K-TV i alle fall. Hadde vært greit å kunne utnytte det når man filmer!

Det har egentlig lite med saken å gjøre. Du trenger ikke å filme i 4K for å få noe som ser bra ut på en 4K TV. Tar du telefonen din å filmer litt i 4K@30Hz og litt i 1080P@60Hz og smeller det opp på TV-en så kan du nok få deg en overraskelse.

 

 

Forskjellen på min telefon (LG G4) med 4K@30Hz vs 1080P@30Hz er iallefall stor. 4k er milevis bedre.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

oppfordrer alle til å gå inn på Sony mobile Norge på Facebook og lese innlegg fra andre etter siste Androidoppdatering. Hvis du fortsatt vil kjøpe Sony etter det, ønsker jeg deg lykke til.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

 

Er det egentlig så mange som har behov for 4k skjerm? Er ikke dette bare noe som suger ekstra mye batteri og ser fint ut på papiret slik at de kan ta en syk pris?

 

Og slow motion er en morsom funksjon det, men hadde det ikke vært bedre å få litt bedre kvalitet på vanlige videoopptak først? Samsung, Apple, Microsoft og LG knuser jo Sony på kamera. Og ofte er det samme kameraet som Sony bruker.

 

Jeg skal i alle fall ikke ha Sony igjen med det første.

Knuser faktisk. Ha sagt det før og sier det igjen. Jeg har ennå til gode å se noen ta bedre bilder med en Samsung, Apple eller LG telefon enn jeg klarer å ta med med Xperia.

 

Kameraappen til Xperia er forsåvidt ikke allverden, men du kan alltids laste ned andre, som gir deg enda flere manuelle muligheter som lang lukkertid etc.

 

Men problemet er åpenbart brukeren.. Litt på samme måte som at du blir ikke proff-fotograf bare fordi du kjøp deg et systemkamera...

 

Se innlegget mitt pluss RamGuy. Tviler ikke på at Sony kameraet kan ta veldig gode bilder. Som RamGuy sier derimot så er 95% av bildene auto. Og da teller jo SW og bildebehandlingsbrikke mye. Da er essensielt dette fotografen som skal velge innstillinger og slikt selv. Av det jeg har forstått så vet du litt om kamera, så da vet du nok at du klarer å ta mye bedre bilder når du gjør det selv kontra å la mobilen gjøre det.

 

Så det er det jeg mener, og sikker andre og mener, når de sier Sony ikke tar like gode bilder. Ikke at kamera og slikt er dårligere. Som du sier selv "Kameraappen til Xperia er forsåvidt ikke allverden, men du kan alltids laste ned andre". Så der har du svaret :)

 

Jeg vet f.eks ingenting om å ta bilder. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt hvor bra kamera er, eneste som har noe å si er hvor gode bilder den tar på auto, og hvor raskt den gjør det. Bruker og hurtigkamera uten å låse opp mye, og da hjelper det ikke å laste ned en annen app.

 

Og når alle toppmodeller kommer med Sony sensor (S7 var vel og først ute med ny generasjon, før Sony tom), så ser jeg ikke at Sony har en særlig fordel der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

> filme saktefilm ved hele 960 bilder per sekund i 720p. Det kan den kun gjøre i ekstremt korte perioder, men resultatet blir inntil seks sekunder med faktisk video.

 

Anta at man spiller av med 24 bilder pr. sekund for å få 6 sekunder. Nå er 960 bps 40 ganger mer enn 24 bps, så det betyr vel at den virkelige hendelsen varer i 6/40 = 0.15 sekunder?? Da skal man vel ha *griseflaks* for å greie å spille inn akkurat når ballongen sprekker??

Lenke til kommentar

Venter i spenning på at Sony skal lansere en mobil som gir gode kamerabilder som kan konkurrere med f.eks Samsung S7. De har jo teknologien på plass med meget gode dedikerte kameraer i både proff og amatørklassen. Etterbehandlingen av bildene er heller ikke noe å skrive hjem om. OIS og større blenderåpning kunne vell også vært på sin plass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det egentlig så mange som har behov for 4k skjerm? Er ikke dette bare noe som suger ekstra mye batteri og ser fint ut på papiret slik at de kan ta en syk pris?

 

Og slow motion er en morsom funksjon det, men hadde det ikke vært bedre å få litt bedre kvalitet på vanlige videoopptak først? Samsung, Apple, Microsoft og LG knuser jo Sony på kamera. Og ofte er det samme kameraet som Sony bruker.

 

Jeg skal i alle fall ikke ha Sony igjen med det første. 

Men det skal jeg, ha Sony igjen. jeg skriver ut bilder og da ser en at ingen "knuser" Sony på kamera. De andre bruker ikke Sonys brikke for den er betydelig større enn hva de har. Faktisk like stor som i et vanlig kompaktkamera. nesten 2mm større diagonalt. En annen ting er at min Z1 ar gått mange ganger i steingulvet her uten skade, mens min nye P9 slett ikke tåler det. Den kan heller ikke ta bildeserier i hurtigfilm som den eldgamle Z1. Ikke støtte for dette står det når jeg forsøker å laste inn appen. Sony knuser alle på kamera hvis en betrakter bildene på annet enn telefonskjermen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Deg om det. Alle kameraomtaler jeg har lest har ment at Sonys telefoner er svakere enn mange av de andre når det gjelder kamera. Det at telefonene også får sprekker i både bakside og skjerm bare ved å ligge stille er også en dealbreaker for meg.

 

Hvis du leser litt i trådene her på forumet om Sony Xperia, så vil du nok oppdage at ikke alle er like fornøyd som deg.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deg om det. Alle kameraomtaler jeg har lest har ment at Sonys telefoner er svakere enn mange av de andre når det gjelder kamera. Det at telefonene også får sprekker i både bakside og skjerm bare ved å ligge stille er også en dealbreaker for meg.

 

Hvis du leser litt i trådene her på forumet om Sony Xperia, så vil du nok oppdage at ikke alle er like fornøyd som deg.

kan skrive under på det etter å ha eid Z1 samt testa Z3 og Z5 med mye bilder. I dårlig lys sliter de alle sammen. Mangelen på OIS merkes sammenligna med LG, Samsung etc. Etterbehandlinga av bilder er søppel. Tok en blindtest av Z1 mot S3 (uten OIS) hvor flere fikk se bilder tatt samme sted under mange forskjellige forhold. Med unntak av et utebilde var alle enige om at S3 kom bedre ut. Har testa Z3 og Z5 mye mot LG G4. Innendørs er detaljnivået og støynivået begredelig på Zene, med og uten fotolys. Tar du mest utebilder er det dog ikke et problem :) Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Deg om det. Alle kameraomtaler jeg har lest har ment at Sonys telefoner er svakere enn mange av de andre når det gjelder kamera. Det at telefonene også får sprekker i både bakside og skjerm bare ved å ligge stille er også en dealbreaker for meg.

 

Hvis du leser litt i trådene her på forumet om Sony Xperia, så vil du nok oppdage at ikke alle er like fornøyd som deg.

Det var dumt at du skulle ta deg så nær av at jeg er fornøyd med Sonytelefoner. ("Dg om det") Ja det er faktisk flere telefoner. Både kona og jeg har hatt Xperia Z1 i nesten fire år, og vi har skifergulv i huset!!! Ingen har tatt skade!  Og ja jeg har lest i trådene, men det later til at flere av sonyhaterene aldri har eid en selv. Kan også nevne at jeg fotograferer stort sett med Speilreflex (Sony @77,  @65, @580, @390 og HSV400 er kameraene jeg stort sett bruker) Har endel andre også til spesielt bruk) Og jeg skriver ut mer enn tusen bilder i året. Derfor er kamerakvaliteten i telefonen faktisk viktig for meg. Størrelsen på sensoren er en av parameterene som er aller viktigst på et digitalkamera. Sonytelefonene har større sensor enn telefoner flest. Jeg har vært veldig fornøyd med bildene fra Z1 i denne tiden til å være en telefon når bildene har blitt skrevet ut. Å sammenligne på telefonskjermen gir ikke et riktig bilde av kvaliteten akkurat som det heller blir riktig på en dataskjerm. Ihvertfall ikke hvis denne ikke er nøyaktig kalibrert. Får bare beklage hvis det plager deg veldig mye at jeg liker Sony. Det var slett ikke meningen å plage deg og jeg synes det er greit å avslutte her ettersom nytteverdien er såpass begrenset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Deg om det. Alle kameraomtaler jeg har lest har ment at Sonys telefoner er svakere enn mange av de andre når det gjelder kamera. Det at telefonene også får sprekker i både bakside og skjerm bare ved å ligge stille er også en dealbreaker for meg.

 

Hvis du leser litt i trådene her på forumet om Sony Xperia, så vil du nok oppdage at ikke alle er like fornøyd som deg.

Det var dumt at du skulle ta deg så nær av at jeg er fornøyd med Sonytelefoner. ("Dg om det") Ja det er faktisk flere telefoner. Både kona og jeg har hatt Xperia Z1 i nesten fire år, og vi har skifergulv i huset!!! Ingen har tatt skade!  Og ja jeg har lest i trådene, men det later til at flere av sonyhaterene aldri har eid en selv. Kan også nevne at jeg fotograferer stort sett med Speilreflex (Sony @77,  @65, @580, @390 og HSV400 er kameraene jeg stort sett bruker) Har endel andre også til spesielt bruk) Og jeg skriver ut mer enn tusen bilder i året. Derfor er kamerakvaliteten i telefonen faktisk viktig for meg. Størrelsen på sensoren er en av parameterene som er aller viktigst på et digitalkamera. Sonytelefonene har større sensor enn telefoner flest. Jeg har vært veldig fornøyd med bildene fra Z1 i denne tiden til å være en telefon når bildene har blitt skrevet ut. Å sammenligne på telefonskjermen gir ikke et riktig bilde av kvaliteten akkurat som det heller blir riktig på en dataskjerm. Ihvertfall ikke hvis denne ikke er nøyaktig kalibrert. Får bare beklage hvis det plager deg veldig mye at jeg liker Sony. Det var slett ikke meningen å plage deg og jeg synes det er greit å avslutte her ettersom nytteverdien er såpass begrenset.

 

 

Ingen som tar seg nær av noe her. Du skal få lov til å like det du vil, og dersom du er fornøyd, så er jo ingenting bedre enn det. Men påstanden din om at Sony knuser de andre på foto synes jeg var å dra den litt langt, så jeg ville bare gi en liten respons på det. 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...