Gå til innhold

Hva trengs for å få jobb som bemanningsrådgiver/konsulent?


ellli

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ferdig utdanna grunnskolelærer til våren. Jobber for tiden som vikar i skolen, samt i et salgsyrke og har at på til fått meg deltidsjobb innen rekrutteringsbransjen (telefon-jobb). Problemet er bare at dette er et midlertidig engasjement. 

 

Kunne tenkt meg å jobbe som bemanningskonsulent/rådgiver (HR-rådgiver?). Mange barn har kjært navn... Uansett, så lurer jeg på hvilke kvalifikasjoner som trengs for en slik jobb? Noen som har en slik stilling her, og kan fortelle litt om det? Eller kanskje du kjenner noen?

 

Tar i mot alt jeg får!

 

Hilsen ung student, 22.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige rådgivere og konsulentar har ikkje krav til formell kompetanse.

 

Så den viktigaste kompetansen du må stille med er tillit ovanfor arbeidsgiver og kundar på at du kan jobben din. Det er ingen hjelp i å ha aldri så mykje utdanning innanfor bemanning dersom kunden ikkje stoler på at du klarer å finne rett person til rett stilling.

 

 

Eg tenker at for deg så er det mest hensiktsmessig at du skaffar deg arbeidserfaring og kursing innan aktuelle fagområder.

Noke meir formell utdanning har du nok ikkje behov for, men det er ein stor fordel at du har ei utdanning. Sjølv om du ikkje nødvendigvis kan bruke lærarutdanninga direkte, så har du i alle fall dokumentasjon på at du er i stand til å tilegne deg kunnskap på eit høgare nivå.

No har du alt litt arbeidserfaring innanfor bemanning, så då er vell neste steg å skaffe seg erfaring/kunnskap om arbeidsmiljøloven og forskriftene, litt om arbeidsavtaler og tariffavtaler, forhandlingskompetanse, osv.

 

Eit konkret tips kan være å sjå om du vil engasjere deg litt med fagforeningsarbeid. Då får du mykje erfaring gratis, riktignok frå andre sida av bordet, men det er ikkje ein dårlig erfaring å ha når du skal inn i ein HR-jobb.

Lenke til kommentar

Hei. 

Jeg har nylig tatt en bachelor i HR og personalledelse. Det er ikke for å være kvass, men sansynligheten for at du kommer igjennom en søknad med en lærerutdannelse innenfor HR er veldig liten. Ved mindre du har lang og relevant erfaring. Per i dag er HR stillinger blant de mest populære som søkes på. Har flere venner i bemmaningsbransjen og rekrutteringsbransjen som forteller om 200-300 søkere per stilling. Det er med andre ord STOR konkurranse. 

Innen bemanningsbransjen er det også stor konkurranse. For å bli rekrutterer bør du helst ha lang erfaring fra bransjen du skal rekruttere i, eller ha særlig relevant utdannelse. Selv med utdannelsen er det vanskelig å komme inn. Men du har jo fått en fot innenfor, og da er det lettere å få en tilsvarende jobb og deretter bygge deg opp.  Rekrutteringsbransjen er også ofte provisjonsbasert. Enten med lav grunnlønn og provisjon, eller kun provisjon. Anbefaler ikke dette yrket ved mindre en har lang erfaring fra en bransje og stort nettverk. Ikke om du skal ha hus, bil og diverse som koster masse penger :p Men klart, gjør du det virkelig bra kan man jo tjene opp mot 6mill i året (om 20 år kanskje?)!

Håper virkelig ikke jeg tar ifra deg motet. For om du virkelig har lyst, klarer du kanskje å bygge deg opp. Men du er da avhengig av relevant nettverk for å få neste jobben, og/eller sette av mye tid og energi på å skrive mange søknader. 

 

Endret av Anoo
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det du sier er bare delvis riktig Anoo! Jeg jobber som bemanningakonsulent og har en fastlønn på 37.000 i mnd. jeg har heller ingen utdanning innen HR men bachelor i øk.ad fra BI med HRM som fordypningsfag. Ingen erfaring innen emnet, dog jobbet meg opp fra 32000 for 1,5 år siden. Men det var 200 søkere på stillingen, så konkurransen er tøff! Men personlig egnethet er viktig!

Lenke til kommentar

Men er det en type jobb der det er viktig at du driter i mennesker?.

 

Og med det så mener jeg at du bryr deg ikke og du liker litt at du ikke bryr deg?.

 

De bemanningskonsulentene jeg har møtt er gjerne litt like de kaldeste selgerne jeg har møtt.

 

De sier navnet mitt feil med vilje, gjerne flere ganger ..før de spør meg hvordan navnet mitt sies...sånne "neg" type ting som du forventer fra en med sleik fra BI gjør.

De forstår ikke hvor noen passer overhodet og mangler gjerne fullstendig takt og tone ovenfor dine referanser(ringer midt i middagen osv).

 

Altså dette er ikke kritikk, jeg skulle ha gjerne vært sånn som dem...sånn iskald fjott som gir totalt faen, istedenfor en som er full følelser og tanker og alltid føler seg uvel om en har behandlet noen litt dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg forstår hva du mener og det der minnet om mitt første møte med en jobb gjennom bemanningbyrå. Nå har jeg heldigvis jobb i et mindre byrå som er litt mer serviceinstilt og "mine" ansatte jobber jeg mye med for at de skal ha det fint på jobb! Kommer innom med godteri eller boller og hilser, tar med quiz på en fredag feks! Vi er strenge på kravene når det gjelder sykepenger osv. Hvis ikke de følger dem så får de heller ikke penger. Men så har jeg gjentatt reglene sååå mange ganger at alle skal ha fått det med seg også. Går gjerne å gruer meg i flere uker om jeg må fortelle noen at de ikke får fornya kontrakten sin og gjør det på en så skånsom måte som mulig :) er mye jobb da! Ps. er en jente, ingen sleik her i gården, er heller ikke følelsesløs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg forstår hva du mener og det der minnet om mitt første møte med en jobb gjennom bemanningbyrå. Nå har jeg heldigvis jobb i et mindre byrå som er litt mer serviceinstilt og "mine" ansatte jobber jeg mye med for at de skal ha det fint på jobb! Kommer innom med godteri eller boller og hilser, tar med quiz på en fredag feks! Vi er strenge på kravene når det gjelder sykepenger osv. Hvis ikke de følger dem så får de heller ikke penger. Men så har jeg gjentatt reglene sååå mange ganger at alle skal ha fått det med seg også. Går gjerne å gruer meg i flere uker om jeg må fortelle noen at de ikke får fornya kontrakten sin og gjør det på en så skånsom måte som mulig :) er mye jobb da! Ps. er en jente, ingen sleik her i gården, er heller ikke følelsesløs

 

Der ble jeg positivt overrasket, godt å høre at ting ikke alltid er som jeg tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...