Gå til innhold

Industriell økonomi jobbmuligheter?


jendre

Anbefalte innlegg

Hei. Ble ferdig med bachelorgrad som petroleumsingeniør for 1 år siden. Har ikke fått relevant jobb så kommer til å forsette med master til høsten.

 

Har tenkt endel på industriell økonomi ved uis. Noens om har erfaring med dette? Hvordan er for eksempel arbeidsmengden i forhold til en bachelor?

Hvordan jobber kan man få etter endt studie? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indøk som master er noe jeg finner litt rart, har du endret preferanse og vill jobbe med økonomi? Husk at en skal trives i arbeidet også, ikke bare få seg en jobb. Siklet også selv på dette studiet en gang i tiden, mest på grunn av at noen tjener noe hinsides etter studiene. Men dette var i andre tider, og etter bedøk på ing studiet forsto jeg at dette blir alt for kjedelig å sysle med. 

 

Så mitt tips er å velge master ut i fra hva en liker som hovedpreferanse. 

Lenke til kommentar

Hei. Ble ferdig med bachelorgrad som petroleumsingeniør for 1 år siden. Har ikke fått relevant jobb så kommer til å forsette med master til høsten.

 

Har tenkt endel på industriell økonomi ved uis. Noens om har erfaring med dette? Hvordan er for eksempel arbeidsmengden i forhold til en bachelor?

 

Hvordan jobber kan man få etter endt studie? 

 

Flere jeg kjenner jobber iallfall som prosjektledere og med strategi, styring, etc. Svært få av de jeg har truffet som har ind.øk jobber har rent tekniske jobber. Tror mange fra ind.øk ender i type PWC, KPMG, EY, etc.

Lenke til kommentar

 

Følger denne tråden. 

 

Vet du om det er mulig for meg å ta en bachelor i Data på UiS også fortsette med en indøk master? 

 

Ja det er mulig. Du kan fks gå indøk med datateknikk spesialisering 4 og 5 år. 

 

https://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/toaarig-master-i-teknologi-siv-ing/industriell-oekonomi/studieplan-og-emner/

 

Takker! 

 

Jeg er redd for å få rett under kravet for å søke meg rett inn på en master ( 5.1 var poenggrensen i år for ORDF ). Tror jeg får rett under. Har jeg da muligheten til å søke meg inn på en dataingeniør som har desidert lavere snitt, vente ett eller to år ( 2 // 4 alderspoeng ) også søke meg inn på Indøk Masteren med førstegangsvitnemålet mitt på førstegangskvoten? 

 

Ordinær kvote er på 5.8, så håper dette går. 

Lenke til kommentar

 

 

Følger denne tråden. 

 

Vet du om det er mulig for meg å ta en bachelor i Data på UiS også fortsette med en indøk master? 

 

Ja det er mulig. Du kan fks gå indøk med datateknikk spesialisering 4 og 5 år. 

 

https://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/toaarig-master-i-teknologi-siv-ing/industriell-oekonomi/studieplan-og-emner/

 

Takker! 

 

Jeg er redd for å få rett under kravet for å søke meg rett inn på en master ( 5.1 var poenggrensen i år for ORDF ). Tror jeg får rett under. Har jeg da muligheten til å søke meg inn på en dataingeniør som har desidert lavere snitt, vente ett eller to år ( 2 // 4 alderspoeng ) også søke meg inn på Indøk Masteren med førstegangsvitnemålet mitt på førstegangskvoten? 

 

Ordinær kvote er på 5.8, så håper dette går. 

 

Ja, det er mulig det går. Du kan kontakte uis for å høre.

 

Du kan også søke 2årig master med karakterer fra bachelorgraden din da.

Lenke til kommentar

Man får ikke med alderspoeng i førstegangskvoten.

 

Forskjell på kvote for førstegangsvitnemål og ordinær kvote

 

I kvote for førstegangsvitnemål konkurrerer du kun med skolepoengene dine. Alle blir samtidig poengberegnet i ordinær kvote, og dette gjør saksbehandleren din automatisk.

 

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

Endret av sp3c
Lenke til kommentar

Man får ikke med alderspoeng i førstegangskvoten.

 

Forskjell på kvote for førstegangsvitnemål og ordinær kvote

 

I kvote for førstegangsvitnemål konkurrerer du kun med skolepoengene dine. Alle blir samtidig poengberegnet i ordinær kvote, og dette gjør saksbehandleren din automatisk.

 

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

 

Det mener jeg du gjør

Lenke til kommentar

 

 

 

Følger denne tråden. 

 

Vet du om det er mulig for meg å ta en bachelor i Data på UiS også fortsette med en indøk master? 

 

Ja det er mulig. Du kan fks gå indøk med datateknikk spesialisering 4 og 5 år. 

 

https://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/toaarig-master-i-teknologi-siv-ing/industriell-oekonomi/studieplan-og-emner/

 

Takker! 

 

Jeg er redd for å få rett under kravet for å søke meg rett inn på en master ( 5.1 var poenggrensen i år for ORDF ). Tror jeg får rett under. Har jeg da muligheten til å søke meg inn på en dataingeniør som har desidert lavere snitt, vente ett eller to år ( 2 // 4 alderspoeng ) også søke meg inn på Indøk Masteren med førstegangsvitnemålet mitt på førstegangskvoten? 

 

Ordinær kvote er på 5.8, så håper dette går. 

 

Ja, det er mulig det går. Du kan kontakte uis for å høre.

 

Du kan også søke 2årig master med karakterer fra bachelorgraden din da.

 

Sendte dem melding nå :) 

Lenke til kommentar

 

Man får ikke med alderspoeng i førstegangskvoten.

 

Forskjell på kvote for førstegangsvitnemål og ordinær kvote

 

I kvote for førstegangsvitnemål konkurrerer du kun med skolepoengene dine. Alle blir samtidig poengberegnet i ordinær kvote, og dette gjør saksbehandleren din automatisk.

 

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

 

Det mener jeg du gjør

 

 

Jeg hentet informasjonen fra samordna opptak sine nettsider, så jeg antar at den er korrekt. Sitatet jeg la inn er hentet fra denne linken:

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Lenke til kommentar

Indøk som master er noe jeg finner litt rart, har du endret preferanse og vill jobbe med økonomi? Husk at en skal trives i arbeidet også, ikke bare få seg en jobb. Siklet også selv på dette studiet en gang i tiden, mest på grunn av at noen tjener noe hinsides etter studiene. Men dette var i andre tider, og etter bedøk på ing studiet forsto jeg at dette blir alt for kjedelig å sysle med. 

 

Så mitt tips er å velge master ut i fra hva en liker som hovedpreferanse.

 

Ehm, ved UiS er jo ind.øk. er påbyggingsstudiet for folk med en ingeniør-bachelor. Det betyr ikke at samtlige på ind.øk.-linja har endret preferanse? Man får veldig lite økonomikunnskaper på en ind.øk.-master. Jeg ser mer på ind.øk. som en linje for ingeniører som ikke vil spesialisere seg faglig, men gjerne jobbe seg mer mot lederstillinger innenfor sitt fagområde.

 

Flere jeg kjenner jobber iallfall som prosjektledere og med strategi, styring, etc. Svært få av de jeg har truffet som har ind.øk jobber har rent tekniske jobber. Tror mange fra ind.øk ender i type PWC, KPMG, EY, etc.

Det er riktig at noen ender opp i disse selskapene, men vær forsiktig med å si "mange". Det er ikke på langt nær så mange som fra økonomi. Jeg skulle gjerne likt å se tall fra bransje for ind.øk.-ene.
Lenke til kommentar

 

jeg lurer på om noen som vet hva som er best mellom mektronikk og byggingenoiør vurderer å ta en av de to

"Best" er jo relativt. Hva liker du best?

 

jeg syns begge er interessant men vet lite om begge to og lurer på hva som er best mellom de to. jeg lurer på og hva gjennomsnitts lønnen for mekatronikk og er det stor forskjell mellom de to når det gjelder lønn

Lenke til kommentar

 

Indøk som master er noe jeg finner litt rart, har du endret preferanse og vill jobbe med økonomi? Husk at en skal trives i arbeidet også, ikke bare få seg en jobb. Siklet også selv på dette studiet en gang i tiden, mest på grunn av at noen tjener noe hinsides etter studiene. Men dette var i andre tider, og etter bedøk på ing studiet forsto jeg at dette blir alt for kjedelig å sysle med. 

 

Så mitt tips er å velge master ut i fra hva en liker som hovedpreferanse.

 

Ehm, ved UiS er jo ind.øk. er påbyggingsstudiet for folk med en ingeniør-bachelor. Det betyr ikke at samtlige på ind.øk.-linja har endret preferanse? Man får veldig lite økonomikunnskaper på en ind.øk.-master. Jeg ser mer på ind.øk. som en linje for ingeniører som ikke vil spesialisere seg faglig, men gjerne jobbe seg mer mot lederstillinger innenfor sitt fagområde.

 

 

 

Poenget var at en da har skiftet preferanse om hva en vill jobbe med etter mitt syn. Det er jo ikke noe galt med det. Lite økonomikunnskaper? Det er minst to fag, og de fleste spesialiseringene får en flere. Vill si det bygger god på økonomi og mindre på ingeniørfag. 

Lenke til kommentar

 

 

jeg lurer på om noen som vet hva som er best mellom mektronikk og byggingenoiør vurderer å ta en av de to

"Best" er jo relativt. Hva liker du best?

 

jeg syns begge er interessant men vet lite om begge to og lurer på hva som er best mellom de to. jeg lurer på og hva gjennomsnitts lønnen for mekatronikk og er det stor forskjell mellom de to når det gjelder lønn

 

 

Du må endre tenkemåte, oppsøke heller hva de to forskjellige innebærer og se på hva du synes virker mest interessant. Begge gir rom for å tjene ett lass av penger. Men en tjener som regel lite av å jobbe med noe en ikke liker.. 

Lenke til kommentar

 

 

Man får ikke med alderspoeng i førstegangskvoten.

 

Forskjell på kvote for førstegangsvitnemål og ordinær kvote

 

I kvote for førstegangsvitnemål konkurrerer du kun med skolepoengene dine. Alle blir samtidig poengberegnet i ordinær kvote, og dette gjør saksbehandleren din automatisk.

 

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

 

Det mener jeg du gjør

 

 

Jeg hentet informasjonen fra samordna opptak sine nettsider, så jeg antar at den er korrekt. Sitatet jeg la inn er hentet fra denne linken:

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

 

Leste det nå, takker! 

 

Dessverre har du rett. Ser ikke ut til at jeg får alderspoeng før jeg har fullt 20 år engang. 

 

Hvordan er opptakskravene til en indøk master etter å ha tatt bachelor i let's say ; data? 

 

pls ikke kom med noe "bruk litt google" :^) 

Lenke til kommentar

Poenget var at en da har skiftet preferanse om hva en vill jobbe med etter mitt syn. Det er jo ikke noe galt med det. Lite økonomikunnskaper? Det er minst to fag, og de fleste spesialiseringene får en flere. Vill si det bygger god på økonomi og mindre på ingeniørfag.

 

Jeg er helt uenig på samtlige punkter. Siden det ikke finnes noen ind.øk.-bachelor på UiS så planlegger mange å ta denne masteren etterpå. Det du implisitt sier er at samtlige som går på ind.øk. har skiftet preferanse og det tror jeg er noe sprøyt.

 

Ja, det er svært begrenset hva man får av økonomikunnskaper. Jeg sammenligner ikke opp mot ingeniør, men hva man har i forhold til en siv.øk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Man får ikke med alderspoeng i førstegangskvoten.
 

Forskjell på kvote for førstegangsvitnemål og ordinær kvote

I kvote for førstegangsvitnemål konkurrerer du kun med skolepoengene dine. Alle blir samtidig poengberegnet i ordinær kvote, og dette gjør saksbehandleren din automatisk.

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

 

Det mener jeg du gjør

 

 

Jeg hentet informasjonen fra samordna opptak sine nettsider, så jeg antar at den er korrekt. Sitatet jeg la inn er hentet fra denne linken:

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

 

Leste det nå, takker! 

Dessverre har du rett. Ser ikke ut til at jeg får alderspoeng før jeg har fullt 20 år engang. 

Hvordan er opptakskravene til en indøk master etter å ha tatt bachelor i let's say ; data? 

pls ikke kom med noe "bruk litt google" :^) 

 

 

 

 

Opptakskravene finnes her: http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/toaarig-master-i-teknologi-siv-ing/industriell-oekonomi/opptakskrav/

 

Men du må nok regne med at du må oppnå et høyere karaktersnitt en minstekravet på 3,0 (=C) i og med at det i 2016 var 409 søkere til 30 plasser (https://www.uis.no/om-uis/nyheter-og-presserom/rekordsokning-til-uis-article104981-8108.html) ved det lokale opptaket.

Endret av sp3c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...