Gå til innhold

GTX 690, vifte kjører på konstant hastighet


ronnyjr

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått fingrene i et GTX 690-kort.. 

Kortet er i meget fin stand rent estetisk, men vifta oppfører seg rart.. Den kjører konstant på 2880/2850 omdreininger, og jeg får ikke endret det uansett hva jeg prøver.

MSI Afterburner, EVGA Precision X, SpeedFan osv lar meg dra "glideren" frem og tilbake, og i Harwaremonitor ser jeg at prosentverdien endres deretter, men altså RPM endres ikke.

 

Har hentet ut BIOSen for å se om den var tuklet med, men min og max-verdiene er henholdsvis 30% og 95%. Da tenker jeg at BIOS ikke er fikla med..

Men hva i huleste kan jeg gjør?

Jeg har åpnet, renset og tatt på ny kjølepasta.. Kortet ligger på rett over 20C, og ingen bakgrunnsapplikasjoner ser ut til å bruke ressurser fra kortet.

 

Vifta begynner på full sprut med en gang jeg starter maskinen.

 

Har prøvd å renske alt av drivere (DDU) da jeg fra før hadde GTX 670, bare for å vær sikker..

 

 

Mitt oppsett:

 

MB: Asrock Fatal1ty 990FX Killer AM3+

CPU: AMD FX 8350 med CoolerMaster Hyper 103

GPU: Geforce GTX 690

16GB ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, men posten du linker til har jeg også lest, og prøvd. 

Kanskje ny vifte ja. Hvis det ikke er viftekontrolleren som er gåen da..

Mest sannsynlig er det noe galt med PWM-behandlingen i vifta, i og med at du kan sette en hastighet i prosent, og se at kortet endrer dette, mens vifta fortsatt går på samme hastighet.

Uansett tviler jeg på at du finner en ny vifte som reservedel løst for dette kortet, så det enkleste er nok å skaffe en custom-kjøler.

Lenke til kommentar

 

Takk, men posten du linker til har jeg også lest, og prøvd. 

Kanskje ny vifte ja. Hvis det ikke er viftekontrolleren som er gåen da..

Mest sannsynlig er det noe galt med PWM-behandlingen i vifta, i og med at du kan sette en hastighet i prosent, og se at kortet endrer dette, mens vifta fortsatt går på samme hastighet.

Uansett tviler jeg på at du finner en ny vifte som reservedel løst for dette kortet, så det enkleste er nok å skaffe en custom-kjøler.

 

 

Jeg har et 660-kort liggende, og i kveld prøvde jeg å koble dens vifte til 690'en. Same story. Så det er nok ikke vifta, men noe med selve kortet.. 

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg for noen år siden skaffet meg et splitter nytt Gainward Geforce Ti4200 GT (i den duren),

og jeg fikk problemet med at viften surret på full hastighet hele tiden.

 

Min løsning på dette var å gå tilbake til en driver som lå på Gainward sin side, og som hadde støtte

for mitt kort. Det viste seg at kortet mitt ikke klarte de nyeste driverne lastet ned fra Nvidia, og at jeg

måtte bruke driverne fra Gainward sin side. Viften fungerte normalt da disse eldre driverne ble lastet

inn.

 

Kanskje dette er tilfelle hos deg, og at du trenger drivere direkte fra kort-produsent som er tilpasset

ditt skjermkort? Det hjalp ihvertfall meg da.

Lenke til kommentar

Okay. Jeg har ikke prøvd 6xx seien, men 260/280/285/460/5xx osv. Kan ikke huske å hatt problemer med å kontrollere viften via evga  PrecisionX 16 eller msi afterburner. Så må være kortet ditt som er problemet.

Hvor fikk du kortet, sa vedkommende at alt var ok?

 

Jeg gjorde en byttehandel på finn. Forrige eier har presisert at kortet støyet, men jeg tok det ikke som at det var en feil på det. Mulig han ikke tenkte over at noe ikke stemte. Så det er ingen som skal henges her :) 

Lenke til kommentar

Går det an å koble vifta til hovedkortet og la programvaren til hovedkortet styret vifta etter temperaturen på GPU?

Dette gjorde jeg faktisk i går kveld. Hadde et par 92mm vifter liggende (ikke-pwm) som jeg koblet til de to siste headerene på hk.

Nå går kortet på et støynivå man forventer og temperaturen overstiger aldri 75 :)

Ulempen er jo at jeg ikke lengre har et nydelig kort, det ser mer ut som noe fra mythbusters i prøvestadiet..

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg for noen år siden skaffet meg et splitter nytt Gainward Geforce Ti4200 GT (i den duren),

og jeg fikk problemet med at viften surret på full hastighet hele tiden.

 

Min løsning på dette var å gå tilbake til en driver som lå på Gainward sin side, og som hadde støtte

for mitt kort. Det viste seg at kortet mitt ikke klarte de nyeste driverne lastet ned fra Nvidia, og at jeg

måtte bruke driverne fra Gainward sin side. Viften fungerte normalt da disse eldre driverne ble lastet

inn.

 

Kanskje dette er tilfelle hos deg, og at du trenger drivere direkte fra kort-produsent som er tilpasset

ditt skjermkort? Det hjalp ihvertfall meg da.

Det hadde jo vært topp! Eneste problemet jeg har er å finne ut hvilken produsent kortet kommer fra, alle disse 690'ene ser jo like ut, og det står ikke en døyt annet enn GTX 690 på det.

Men uansett regner jeg med å ha fått noen treff på Google angående dette, jeg har formulert meg i øst og vest i noen uker nå og ingen treff har foreslått dette. Jeg var også inne på tanken, og prøvde med de eldste driverne man får tak i på nvidia sine sider (364.51) men det utgjør ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Det er en thermal diode embedded in gpu som holder track på hvor varm gpu er.

Så har man en fan profil/kurve i kortets vga bios som gir signal til en pwm chip på kortet som regulerer spenningsnivået på viftene.

Jeg vil tippe at den pwm er feilaktig , skadet , ikke fungerende slik at spenningsnivået ikke reguleres hverken opp eller ned lengre.

Kortet burde vært sent inn på RMA da dette er på komponent nivå for å bli rettet.

 

Det er hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Det er en thermal diode embedded in gpu som holder track på hvor varm gpu er.

Så har man en fan profil/kurve i kortets vga bios som gir signal til en pwm chip på kortet som regulerer spenningsnivået på viftene.

Jeg vil tippe at den pwm er feilaktig , skadet , ikke fungerende slik at spenningsnivået ikke reguleres hverken opp eller ned lengre.

Kortet burde vært sent inn på RMA da dette er på komponent nivå for å bli rettet.

 

Det er hva jeg tror.

 

Helt enig med deg om at kortet burde vært sendt inn på RMA. Kortet er nok nå såpass gammelt at produsent ville sikkert ikke tatt imot det uten å sende en (relativt) saftig regning etterpå. 

Det er jeg ikke så gira på nå, da jeg har funnet en løsning som fungerer greit. 

Lenke til kommentar

Du må skaffe opprinnelig kjøps kvittering og kreve norsk reklamasjons rett overfor utsalgsstedet.

Selv om du går rett mot produsenten så trenger du helt sikkert et datert "prof of purchase"

 

Er på saken, ser ut som om det faktisk kan oppdrives kvittering  :thumbs:

Edit: Duden ser ikke ut til å finne den da han er motstander av å ha kontoer på nett.. *stønn*

Endret av ronnyjr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...