Gå til innhold

Å frelse noen som aldri har lest.


Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste som ikke leser bøker, og jeg føler at han bare trenger å forstå hvor fantastiske bøker er, og at han ikke skjønner hvor fantastisk det kan vere. Han leser tegneserier hver kveld for å sove, så han liker å lese noe. Han ser nesten ikke serier heller, men liker å spille cs og leauge of legends(LoL). Har fått han hektet på Game of Thrones, og tror kanskje at en fantasybok hadde vært noe for han. Må vere noe med en tidlig hook, som gjør at han ikke blir negativ før boken faktisk begynner. Jeg har alltid elsket å lese, så det er vanskelig for meg å sette meg inn i hans tankegang. Men jeg trenger hjelp til å velge en god førstegangsbok for han. Tror den må vere på norsk for at han skal gidde. Tenker på bøkene til Patrick Rothfuss, som jeg er helt opphengt i for tiden. Kommer ikke på noe annet. Har dere noen gode tips? Sikkert mye annet bra også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han ikke har sett Hobbiten-filmene er jo boka "Hobbiten" en veldig god start.

Veldig veldig lettlest og spennende.

Boka er kjempebra om man har sett filmene også, men da er den jo spoila og absolutt ikke lenger like god.

 

Jeg ville gjort som du sier - introduser han til "Vindens navn" av Patrick Rothfuss! :)

cover_277.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Nei, Eragon er ikke å anbefale etter min mening. Det var bare oppkok og gjentagelse av andre fantasybøker. Ikke spesielt velskrevet eller spennende heller. Sorry, måtte bare komme med min mening. Helt legitimt å like den selv - og derfor å anbefale den (tidenes mest unødvendige rant?)

 

Du sier ikke hvor gammel typen din er eller om han er med på å lese på engelsk, så vanskelig å gi anbefalinger, men Rothfuss vil sikkert fungere. Scott Lynchs Gentlemen bastards-serie vil også kunne fungere. Brandon Sandersons bøker vil kunne fungere også. Problemet er at det er ganske lange bøker, som kan virke avskrekkende. The Belgariad (Eddings) eller The Riftwar Saga (Feist) er lettleste og har korte bøker, så de kan også fungere. 

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Nope, det er et helt eget univers. Bok 2 i denne serien er antatt å komme ut nå i år.

 

Universet er en blanding av magi og steampunk-ish som utspiller seg et sted som kalles de forente øyer (ikke amerikansk inspirert at all). Tidsmessig så virket det som en tid rundt midten av 1800 tallet.

 

 

Er på 79% (leser på Kindle) av Mistborn bok 3 nå. Ikke sikker på om jeg gidder de fire neste. Sanderson har en tendens til å bruke flere sider på noe som kunne vært noen få setninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...