Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blåtann på bilstereo har kun støtte for tale. Hvordan også få musikk?


Anbefalte innlegg

Har en 2010 mod Ford Focus. Radioen i denne har støtte for tale over blåtann, men ikke musikk. Ønsker å finne en kurant løsning for å kunne få begge deler.

 

Jeg har AUX inngang i hanskerommet, og kan kjøpe en blåtann adapter som gir meg musikk over denne. Men da kobler den seg av radio i bilen, og jeg mister funksjonaliteten ved at jeg kan motta/ringe opp fra denne + rattet. Spørsmålet mitt blir da som følger, siden jeg ønsker å få noe som gjør at jeg beholder eksisterende funksjonalitet, men unngår å koble masse bak dashbordet. Det er utenfor min komfortsone.

 

- Kan man via en app e.l velge å koble seg til flere enheter samtidig, og la den ene ta seg av tale (bilstereo), mens den andre tar seg av musikk?

- Hvis ikke mulig. Hvordan enklest få mulighet til både tale og musikk, og samtidig beholde dagens funksjonalitet?

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har testet ut, bare laget en teori? Blåtann kan kommunisere med flere enheter samtidig. Derfor finnes ingen app for dette, da det er unødvendig.

 

Gikk ut til min Focus (2011) som har samme bilradio.

Spilte av musikk på en bærbar blåtannhøyttaler og ringte til meg selv. Da ringte det i bilradio og blåtannhøyttaler fader ut.

Så alt blir som nå med ringe ut/inn.

 

Virker det ikke hos deg er det noe rart med mobilen din.

Blåtann skiller på anropslyd og musikkstraming, så dermed hindrer ikke de hverandre.

Ta eventuelt bort anropslyd til blåtann som skal ta musikk, i mobilen sin blåtann innstillinger på aktuell blåtann enhet.

Lykke til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tror ikke du har testet ut, bare laget en teori?

Gikk ut til min Mondeo (2011) som har samme bilradio.

Spilte av musikk på en bærbar blåtannhøyttaler og ringte til meg selv. Da ringte det i bilradio og blåtannhøyttaler fader ut.

 

Virker det ikke hos deg er det noe rart med mobilen din.

Blåtann skiller på tale og musikkstraming, så dermed hindrer ikke de hverandre.

Lykke til.

 

Du har i hvertfall en teori. Desverre har vi ikke samme radio. (Ford leverer 3 forskjellige radioer til Focus i følge manualen for radiosystemet). Som den også spesifiserer støtter min radio kun tale over blåtann. Og likefullt har jeg selvfølgelig testet, og ingen musikk å høre. Tale fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du har testet ut, bare laget en teori?

Gikk ut til min Mondeo (2011) som har samme bilradio.

Spilte av musikk på en bærbar blåtannhøyttaler og ringte til meg selv. Da ringte det i bilradio og blåtannhøyttaler fader ut.

 

Virker det ikke hos deg er det noe rart med mobilen din.

Blåtann skiller på tale og musikkstraming, så dermed hindrer ikke de hverandre.

Lykke til.

Du har i hvertfall en teori. Desverre har vi ikke samme radio. (Ford leverer 3 forskjellige radioer til Focus i følge manualen for radiosystemet). Som den også spesifiserer støtter min radio kun tale over blåtann. Og likefullt har jeg selvfølgelig testet, og ingen musikk å høre. Tale fungerer utmerket.
Ja din radio tar kun telefontale.

Det sier jeg ikke noe på og fatter ikke hvordan mitt innlegg kan misforstås til det??

Du viser til at å kjøpe en blåtann adapter til aux inngang vil lage vansker for at telefontale virker på radio samtidig. Det er en teori som ikke stemmer. Det er det som er poenget mitt.

Du sier

"Jeg har AUX inngang i hanskerommet, og kan kjøpe en blåtann adapter som gir meg musikk over denne. Men da kobler den seg av radio i bilen, og jeg mister funksjonaliteten ved at jeg kan motta/ringe opp fra denne + rattet."

 

Det er det som er misforståelse fra din side og min påstand at du ikke har testet ut. Vi har forøvrig samme Ford Sony bilradio med rødt display (tro meg på det). Jeg er ikke typen som slenger ut utsagn uten å være sikker av erfaring/testing.

 

Så det er bare å kjøpe en blåtannadapter til aux om du vil slippe ledning.

Håper du blir fornøyd med blåtannløsning for musikk.

 

Jeg tar forbehold om at mobilen din ikke er over 5 år gammel. Da kan det være at mobilen er problemet.

 

Det finnes A2DP adapter til å koble i spiller bak, for musikk via blåtann.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig, tror ikke du har huket bort tale i telefonmenyen for blåtannkobling til aktuell adapter (tlf sin blåtannmeny for enheter tilkoblet) ?

Hvis adapter har både medielyd og anropslyd på i mobilens innstilling, kobler Ford spiller ut.

Ingen andre enheter må ha tillatelse til anropslyd.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja fort gjort. Men mener da fast bestemt jeg satt og sjekket disse tingene sist i bilen. Får håpe jeg tar feil, og at det er så enkelt.

Hvis det ikke virker nå, så forstår jeg ikke noe...

Ditt startinnlegg ga inntrykk av at du ikke hadde prøvd blåtannkobling ved siden av. Derfor litt lange avhandlinger fra meg.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg forstod vi snakket litt rundt hverandre i starten. Så bare takk for at du orker å hjelpe!

Jeg måtte levere tilbake adapteren da det kun var en jeg hadde lånt av en kollega for å prøve. Skal få reist innom å kjøpt meg en egen dapter i morgen. Melder fra om hvordan det går.

 

Aller helst skulle jeg likt å bytta ut hele radioen i disse DAB tider.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Bra det løste seg. Rart at mobilen måtte resettes.

Jeg angrer litt på alt jeg har lagt ut på å skifte til DAB, venter nå takantenne, så går jeg til verks en dag.

 

Ja det var merkelig, og jeg var litt rask med å juble desverre. Det viser seg at selv om det nå fungerer å koble begge to på samtidig, og dette fungerer. Så må jeg likevel gå inn å koble til adapteren for musikken hver gang bilen har vært av. Så hvis jeg f.eks går innom butikken og starter opp sangen i spotify der jeg slapp må jeg fysisk inn i blåtann menyen og koble til adapeteren hver gang. Litt slitsomt, men er blitt anbefalt å sjekke ut noen apper som gir meg flere valg for blåtann tilkoblinger, så tenkte å titte på det i kveld.

 

Dette DAB styret er jeg litt på gjerdet enda. Vurderer å bare baserer meg på internettradio fra mobilen og bare droppe hele styret.

Lenke til kommentar

Det er rart den ikke autoparrer seg til blåtannenheten. En Bluetooth autoconnect app har andre Note 4 eiere brukt med hell i følge andre forum.

Men jeg må melde pass fremover nå.

Jeg bruker Sony Z5.

 

Ikke så glad for DAB styret, men ser fordelen med alle stasjonene som spiller låter ut fra sjanger man liker. Orker ikke løs adapter og halveisløsning. Skal ha bilen i mange år til...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...