Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen C8 problemer med å starte i kulden


G-Man™

Anbefalte innlegg

Hei. Nok et par spørsmål.

 

Har en citroen C8 jeg har en del problemer med (ingen spydigheter takk :p)

 

Har de siste vintrene hatt problemer med å få start. Er det under -5 grader, trenger bilen hjelp. Om det er startkabler eller en jump starter, et minutt gjør som regles susen.

Er det for kaldt må den stå koblet til en stund før jeg får start.

 

Skiftet batteri mot slutten av sist vinter da vi mistenkte at det var det som var gåent. Ble ikke noe bedre. Så kom våren, og temperaturen steg så vi gjorde liksom ikke så mye mer utav det.

 

I sommer hadde vi bila inn for skifting av regreim, vannpumpe, ac-service og div filter samt sjekk av multireim (dynamoreim?)

 

Men nå i vinter begynnte problemene igjen. Nå har det ikke vært mange dagene med kuldegrader, så det har ikke vært store problemene. En dag ble det 15 minus, og da ville bila overhode ikke starte. Måtte få NAF til å komme å hjelpe meg. De koblet sin bil til batteriet mitt, og vi lot de være koblet til, lenge. Veldig lenge. Men ingenting skjedde.

Fant frem en gammel kupevifte i garasjen som vi koblet til ledning, og rettet den ned mot motorblokka. 5 min med varme, og bila startet utmerket.

 

I ettertid har jeg gjort det samme, koblet til vifta og latt den varme opp ned mot dieselfilteret.

Startet like fint hver gang.

Begynnte å mistenke at det kunne være vann i filteret, som fryser til is som skapte problemene, det samme mistenkte verkstedet, så vi skiftet filteret.

 

Men, nå vil bila knapt starte når det er pluss grader engang. Et par minutter med booster, og den er i gang igjen. Men irriterende å holde på med den hver gang vi skal ut på tur.

 

Det bare rister og slår fra motoren, ca 10-15 sekunder før den kommer igang. Selv ved 5 pluss.

 

Og i tilegg har hele A/C systemet kolapset. Ingen vifter som snurrer eller noe.

Dette fungerte fint, helt til jeg hentet bila fra verkstedet. Da var det helt dødt.

 

 

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Er det noe jeg kan klage på?

I mitt hode skal vel bila starte lettere, uansett om det var filteret som var problemet eller ikke? Et filterskifte skal vel ikke gjøre ting værre?

 

 

Håper noen tar seg tid til å lese igjennom dette lange innlegget mitt :p

Endret av G-Man™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-5 skal overhodet ikke være noe problem for en dieselmotor. Jeg ville sjekka ladespenninga. Skal være ca. 14V med motoren i gang. Måles rett på batteriet. Og før du starter om morra'n kan du sjekke batterinivået ved å måle spenninga uten belastning. ca. 12,6V skal være fullt batteri.

Og nå har vi jo samme problem ved 6 pluss også :S

Skal få lånt meg måle utstyr, så skal jeg få sjekket opp spenningen ?

Lenke til kommentar

Når du vrir tenninga i den posisjonen før starteren går, lyser da det ikonet som er til venstre for batteriet på dette bildet?

maxresdefault.jpg

 

Er ikke sikkert det sitter på samme plassen, men det skal se noenlunde likt ut.

Edit: Det lyser bare om det er kaldt nok, å slukker etter en liten stund(avhengig av temperatur)

Edit2: Går starteren i det hele tatt når du prøver å starte? 

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Ja den gløde snurre tingen lyser en liten stund før den slukker. Lengden den lyser varierer av hvor kaldt det er ute. Og starteren går, hvis ikke ville jeg vel ikke fått start i det hele tatt?

 

Og bildet stemmer 100% med hvordan det ser ut hos meg ja, tatt fra en C8 eller Peugeot 807 det regner jeg med :p

Lenke til kommentar

Jeg tenkte om starteren gikk de gangene du ikke får start, er spenningen på batteriet for lav så "klikker" det jo bare.

 

Før bilen starter,dvs når du drar den på starteren, virker det helt dødt eller er det antydning til at den skal starte?

Det virker som den nesten klarer å "dra rundt" når den ikke vil. Sånn ut i fra lyden, er det ikke langt unna lyden den lager når sen starter, bare at den når ikke helt opp.

Og naturligvis etter et par slike forsøk, begynner den å dabbe av. Normalt med tanke på at batteriet ikke får forsyning av strøm?

Lenke til kommentar

Jeg tipper på lav ladespenning, da har du et batteri som aldri er toppladet og som da vil svekkes gradvis.

Gløding er ganske energikrevende og det kan da være litt lite juice igjen til å faktisk få start på bilen.

 

Jeg antar at ladespenningen ved forhøyet tomgang (ca 1500-2000rpm med alt normalt forbruk som lys og varmeapparat, radio osv på) ligger på ned i 13,6V som på mange andre nyere biler..

 

Dersom det er et vanlig blybatteri i bilen bør dette ha en ladespenning så høy som 14,3V ved 20 grader.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Ørjan ulleland skrev (På 31.12.2019 den 14.40):

Har samme problem på min nå. Var det glødepluggene som var problemet

Fant aldri ut av det desverre. 

Ble så vi kjøpte ny bil istedet, da C8'n begynnte å koste oss mye penger. 

Den står forsatt på plassen her, håpet er å en dag få den til å starte så den kan begynne siste ferd mot huggeriet ?

 

 

Får håpe du har mer tålmodighet en det vi hadde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...