Gå til innhold

TEST: Smarthus: Telldus Live + Clas Ohlsons Cotech


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære dere, please ALLTID kommenter også sikkerhet i disse IoT-systemene. Spesielt billig-systemer. Få vanlige brukere forstår eller tenker over hvilke sikkerhetsutfordringer man kan få ved å la hjemmet sitt være tilgjengelig over Internet. Gjør f.eks. et google søk tellstick "man in the middle" eller kikk gjennom https://www.owasp.org/index.php/OWASP_Internet_of_Things_Project før dere tester neste system, takk for oppmerksomheten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Der hadde vært på sin plass å forklare litt om protokoller. Denne (gamle) versjonen av Tellstick bruker kun 433 MHz utstyr, og med protokoller på det frekvensbåndet får man ikke to-veis kommunikasjon mellom "hjernen" og mottakeren.

 

Signalene sendes i blinde, og det er bare å krysse fingrene for at de kommer frem.

 

Men 433Mhz-utstyr er billig og lett å komme i gang med. :)

Det står en kort innføring om 433MHz øverst her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/homeseer-skolen-del5

 

Jeg bruker sånne plugger også innimellom, typisk til lys som er midlertidige (julebelysning, f.eks.).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har nylig kastet ut min Tellstick Net og alt av Nexa/Clas/Jula-mottakere til fordel for Philips Hue- og Elgato-produkter som alle integreres i Apples Hjem-app.

Hadde problemer med at ting ikke alltid slo seg av eller på, selv om Tellstick sto 1 meter unna mottakeren. Med Hue, Elgato og Apple så funker alt bare, enkelt og greit. Men det koster. Mye.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der hadde vært på sin plass å forklare litt om protokoller. Denne (gamle) versjonen av Tellstick bruker kun 433 MHz utstyr, og med protokoller på det frekvensbåndet får man ikke to-veis kommunikasjon mellom "hjernen" og mottakeren.

 

Signalene sendes i blinde, og det er bare å krysse fingrene for at de kommer frem.

 

Dette er ikke helt korrekt. Det er ikke protokollen det er noe i veien med, det er utstyret som Tellstick har puttet i pakken.

Har en Tellstick Duo, og den har både sender og mottaker.

Men ja, det er mye 433 MHz utstyr som bare har sender eller mottaker, det er en begrensning som sikkert skyldes pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en Tellstick og noen få enheter en gang i tiden og det er enkelt å forstå hvorfor det er ustabilt. Selv en vanlig fjernkontroll som bare skal skru av/på lyset virker ikke hver gang. Forstyrrelser i forbindelsen skjer lett når det er billige enheter på et travelt frekvensbånd. Et absolutt minimum (mener jeg) er at enhetene har toveis kommunikasjon så senderen kan repetere kommandoer om det ikke bekreftes fra mottaker at beskjeden er kommet frem og blitt utført. Da får man også beskjed om enheter havner offline.

 

Dermed røyk Tellus ut av huset og jeg gikk all in på z-wave. Det angrer jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Der hadde vært på sin plass å forklare litt om protokoller. Denne (gamle) versjonen av Tellstick bruker kun 433 MHz utstyr, og med protokoller på det frekvensbåndet får man ikke to-veis kommunikasjon mellom "hjernen" og mottakeren.

 

Signalene sendes i blinde, og det er bare å krysse fingrene for at de kommer frem.

 

Men 433Mhz-utstyr er billig og lett å komme i gang med. :)

Det står en kort innføring om 433MHz øverst her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/homeseer-skolen-del5

 

Jeg bruker sånne plugger også innimellom, typisk til lys som er midlertidige (julebelysning, f.eks.).

 

Tull. Toveis er ikke problem på 433 MHz. Det er bare utstyret som ikke støtter det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Der hadde vært på sin plass å forklare litt om protokoller. Denne (gamle) versjonen av Tellstick bruker kun 433 MHz utstyr, og med protokoller på det frekvensbåndet får man ikke to-veis kommunikasjon mellom "hjernen" og mottakeren.

 

Signalene sendes i blinde, og det er bare å krysse fingrene for at de kommer frem.

 

Men 433Mhz-utstyr er billig og lett å komme i gang med. :)

Det står en kort innføring om 433MHz øverst her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/homeseer-skolen-del5

 

Jeg bruker sånne plugger også innimellom, typisk til lys som er midlertidige (julebelysning, f.eks.).

Tull. Toveis er ikke problem på 433 MHz. Det er bare utstyret som ikke støtter det.

 

 

Så altså er det et problem likevel.

 

 

Jeg siktet ikke til at det ikke var teknisk mulig å sende signaler flere veier. Men hvis utstyr ikke støtter det og ingen protokoller kan gjøre det, er det et problem uansett hvordan man ser på det.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt korrekt. Det er ikke protokollen det er noe i veien med, det er utstyret som Tellstick har puttet i pakken.

Har en Tellstick Duo, og den har både sender og mottaker.

Men ja, det er mye 433 MHz utstyr som bare har sender eller mottaker, det er en begrensning som sikkert skyldes pris.

Net har også sender og mottaker, den kan jo motta temperatursensorer. Men det hjelper ikke når ingen plugin-moduler har sendere, og ingen protokoller på 433MHz-båndet (som er åpne for oss vanlige dødelige) bruker to-veis kommunikasjon.

 

To-veis kommunikasjon innen hjemmeautomasjon viser til at sender og mottaker faktisk snakker aktivt sammen, slik at begge to vet at nå er det sendt en beskjed og at den har kommet frem. Tenk på det som en lettvektsversjon av TCP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Net som jeg bruker til og overvåke ett hus som står tomt, er endel rom med tempsensor og bryter til og skru på varme, fungerer jo greit men 433Mhz utstyret har endel begrensninger, enveis kommunikasjon, opplever nå og da at den plukker opp en eller annen nabos tempmåler osv. Er fornøyd tatt prisen i betrakning men kommer nok til og oppgradere til Z-wave på det mest kritiske av det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Tellstick Duo + Tasker, og er veldig fornøyd.

Jeg er helt enig i at programvaren til Tellstick er utrolig dårlig, men med Tasker for Android kan man gjøre akkurat det man vil. Lysene i min leilighet slår seg på når jeg eller dama kommer hjem, og slår seg på når vi kommer hjem. Temperaturen styres også basert på om vi er borte eller sover.

 

Jeg kan dessuten styre alle lysene lett fra min Moto 360 eller telefonen. Lysene tar også hensyn til soloppgang og solnedgang, så om jeg kommer hjem når det er bekmørkt ute, vil lysene bli sterkere enn om det er dagslys ute.

 

Tellstick er en billig løsning, med mange muligheter om man setter seg inn i hva som finnes. Jeg har ikke betalt for noe ekstra abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...