Gå til innhold

GUIDE: Ruternerding - del 1 Et lite tilbakeblikk på Linksys' blå WRT-rutere (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier sitt om kvaliteten og hvor populære disse routene er når komplett.no fortsatt selger WRT54GL EU modellen! Spes når den ifølge Wikipedia ble lansert i 2005, så 12 år ca i markedet er en bragd!

 

https://www.komplett.no/product/314078/datautstyr/nettverksprodukter/routere/linksys-traadloes-g-bredbandsrouter-54#

 

Kjørte lenge WRT54GL med DD-WRT både hjemme og på hytta + anbefalt hos flere venner, men nå vi gikk fra treg ADSL her til rask fiber så måtte jeg oppgradere router til en raskere enn. Liksys'en ble en enorm flaskehals gitt.

Lenke til kommentar

Har selvfølgelig sine bruksomeråder.

Hos familien min sa en Altibox forsynt ruter takk for seg ved at radioen sannsynligvis var utbrent.

Inn med den gamle WRT54GL routeren som tidligere hadde 4-5 år i aktiv drift, og nå er nettverket stabilt til surfing.

Kanskje ikke det råeste for å få gode overførings resultater, men skal man ha stabilitet til vanlig surfing så stiller gamle Linksysen forsatt sterkt og det er en modell som det er vanskelig å toppe også.

Nærmeste jeg kom før jeg byttet til PFSense var en ASUS N16, men denne har nå fått såpass mye problemer at jeg må vurdere en utskifting.

Synd fordi denne kunne utvides med USB minnepenn og installeres Optware på for mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Her rutes det framleis med WRT54GL.

Hadde ein Asus RT-AC66U ei stund, men den blei så ustabil og måtte restartes ofte. 

Web interfacen på den var også ustabil når man såg på klientene. 

Da kasta eg ut Asusn og satte opp den gamle wrt54gl'n igjen, og etter det det vore stabil internett. 

Hastigheiten på nettet er ikkje av den kjappeste sorten her 10-12 mbit adsl, men venter på fiber innen neste måned så da får vi sjå kva router som følger med der.

 

Kjøpte ein pakke med 3 stk AirTies 4920 mesh for det trådlause nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg var det WRT54GS v.1.1 som var inntoget til custom firmware på trådløse accesspunkt. Disse kom før WRT54GL.
Har kjørd disse i overklokket tilstand med OpenWRT, Sveasoft, DD-WRT og Tomato.

 

Før vi kjøpte Cisco WLC på jobb, hadde vi 20-30 stk WRT54GS v.1.1 med OpenWRT som kjørte overklokket. Det må være ca. 12 år siden eller noe sånt.

 

Naboen har enda i dag en WRT54GS v1.1 med Tomato kjørende som pusher 700 mW utgangseffekt og 9dbi antenner (har også kjørt de med 1W utgangseffekt på radioen, men det varierer litt fra software til software hvor stabilt det fungerer). Jeg har ikke vært borti accesspunkt som gir så god signalstyrke og dekning som disse pr. dags dato. Synd de har så begrenset troughput. De yter sånn ca. hva man kan forventet av et gammel 802.11G AP trådløst, men som router er det rimelig begrenset hvor mye man får NAT'et gjennom de (lurer på om det stoppa på ca. 18 Mbps sist jeg testa).

Men de er kanonstabile, det skal de ha.

 

Ser foresten at Sveasoft ikke er nevnt på listen av SW som var tilgjengelig. Sveasoft var ganske big deal på den tiden, og støttet flere merker enn bare linksys og WRT54GS. Prosjektet virker dødt i dag, men det er fortsatt mulig å få tak i softwaren på sveasoft.com
Mener jeg faktisk kjøpte sveasoft tilgang en gang i tiden ... tror det var årsaken til at jeg skaffet meg paypal første gang.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

For en flott artikkel!

 

Dette var gøy lesing, og jeg hadde ingen anelse om at det fantes en slik kult ruter :)

 

Kjører selv DD-WRT på en ASUS RT-N66U og jeg kommer aldri til å gå tilbake til standard software. Routeren er nå blitt langt bedre på alle områder og jeg har skrudd opp strømstyrken til antennene for bedre dekning. Men det beste er støtten for FQ_CODEL. Etter at jeg satt det opp får jeg ingen ekstra latency under tung nedlasting, mens jeg før fikk 2000ms.

 

Så tommel opp for alle rutere som kan fikles med. DD-WRT er tingen :)

Lenke til kommentar

For meg var det WRT54GS v.1.1 som var inntoget til custom firmware på trådløse accesspunkt. Disse kom før WRT54GL.

Har kjørd disse i overklokket tilstand med OpenWRT, Sveasoft, DD-WRT og Tomato.

 

Før vi kjøpte Cisco WLC på jobb, hadde vi 20-30 stk WRT54GS v.1.1 med OpenWRT som kjørte overklokket. Det må være ca. 12 år siden eller noe sånt.

 

Naboen har enda i dag en WRT54GS v1.1 med Tomato kjørende som pusher 700 mW utgangseffekt og 9dbi antenner (har også kjørt de med 1W utgangseffekt på radioen, men det varierer litt fra software til software hvor stabilt det fungerer). Jeg har ikke vært borti accesspunkt som gir så god signalstyrke og dekning som disse pr. dags dato. Synd de har så begrenset troughput. De yter sånn ca. hva man kan forventet av et gammel 802.11G AP trådløst, men som router er det rimelig begrenset hvor mye man får NAT'et gjennom de (lurer på om det stoppa på ca. 18 Mbps sist jeg testa).

 

Men de er kanonstabile, det skal de ha.

 

Ser foresten at Sveasoft ikke er nevnt på listen av SW som var tilgjengelig. Sveasoft var ganske big deal på den tiden, og støttet flere merker enn bare linksys og WRT54GS. Prosjektet virker dødt i dag, men det er fortsatt mulig å få tak i softwaren på sveasoft.com

Mener jeg faktisk kjøpte sveasoft tilgang en gang i tiden ... tror det var årsaken til at jeg skaffet meg paypal første gang.

 

 

Seriøst? 1W? :D

 

Hvordan ble rekkevidden? Det vil jo forsterke støyen også, så på et eller annet punkt vil du jo få dårligere signal. Og det hjelper ikke med sterkere TX signal sålenge RX signalet forblir det samme. Altså, om klienten kan motta signalet så hjelper ikke det sålenge den ikke klarer å sende sterkt nok signal tilbake (om den er langt unna etc).

 

Har bestilt kjøling som jeg skal tilpasse til routeren så jeg hvertfall kan overklokke CPU-en i den :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ja, vet, men rekkevidden på den ble rimelig hissig. Nabon satt å skypa i Garasjen allerede med 750mW sendeeffekt og 9dbi antenner når AP'et sto på loftet, og det er ca 60-70 meter unna huset, gjennom to vegger. Men den var ikke stabil med 1W sendeeffekt over tid, så endte opp på 750mW.

 

Når jeg overkloka wrt54gs'ene med OpenWRT hadde jeg ikke noe ekstra kjøling, men det var en ganske beskjeden overklokk. Det fungerte i alle fall dønn strøkent.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...