Gå til innhold

Oppgradere skjermkort (GTX460) på gammel PC


Muffinman

Anbefalte innlegg

Har en boks med Asus Crosshair IV, 12GB ram og en overklokket X6 1055. Med et GTX460-kort drar poden faktisk de fleste spillene rimelig greit, riktignok med lave settings på de nyeste. Etter ram-oppgradering på grunn av at gubben sjøl skal låne PC`en til videoredigering tenker jeg at det kan være verdt å bruke noen kroner på et nytt skjermkort, selv om resten er gammelt. 

 

Så, hva vil gi et pent løft i ytelse i forhold til GTX460 på dette oppsettet? Må være Nvidia på grunn av cuda-støtte. Har sett på 1050ti, men blir ikke klok på hvor stor forskjell det er på dette og 460.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg bruker 1500 på skjermkort blir ender jeg på gode 2000 til sammen med ram-oppgraderingen og ender med en PC som vil gjøre jobben veldig lenge enda, selv til podens spill (tatt i betraktning at det faktisk funker med dagens oppsett).  Hvordan er ytelsen på 460 vs 980 vs 1050ti? Har ikke fulgt med på flere år og er egentlig temmelig blank på dette området.

 

Uansett er jeg litt skeptisk til brukt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Om jeg bruker 1500 på skjermkort blir ender jeg på gode 2000 til sammen med ram-oppgraderingen og ender med en PC som vil gjøre jobben veldig lenge enda, selv til podens spill (tatt i betraktning at det faktisk funker med dagens oppsett).  Hvordan er ytelsen på 460 vs 980 vs 1050ti? Har ikke fulgt med på flere år og er egentlig temmelig blank på dette området.

 

Uansett er jeg litt skeptisk til brukt.

 

Du kan ta en titt på hvordan de ulike skjermkorta yter i et nytt spill her

Lenke til kommentar

Om jeg bruker 1500 på skjermkort blir ender jeg på gode 2000 til sammen med ram-oppgraderingen og ender med en PC som vil gjøre jobben veldig lenge enda, selv til podens spill (tatt i betraktning at det faktisk funker med dagens oppsett).  Hvordan er ytelsen på 460 vs 980 vs 1050ti? Har ikke fulgt med på flere år og er egentlig temmelig blank på dette området.

 

Uansett er jeg litt skeptisk til brukt.

 

Det er ofte vanskelig å finne sammenlikninger av helt nye kort mot eldre, fordi spillene man brukte i "gamle" dager til å teste med er alt for lette for dagens skjermkort. Og da ender man med at CPU blir flaskehals, og alle nyere skjermkort over et visst nivå ville da scoret likt. Nyere skjermkort blir testet med nyere spill, mens de gamle skjermkortene blir sjeldent hentet frem lenge etterpå for å testes med.

 

En slags tommelfinger regel er at neste generasjons modellnummer yter omtrent like bra som forrige generasjon et hakk ned. Man ville ville for eksempel forvente omtrent samme ytelse fra et GTX760 som fra GTX670. Mens GTX770 er et litt dumt eksempel, fordi det bokstavelig talt var identisk med GTX680. Men det understreker på sett og vis Nvidias målsetning. Men de bommer jo litt også, GTX550Ti tror jeg er en del svakere enn et GTX460 med 1GB VRAM.

 

En litt tungvindt metode om man lurer på styrkeforholdet mellom nye og gamle skjermkort blir å ta det trinnvis over generasjonene. Man kan for eksempel kikke på en GTX560 review som her. Og ser da at i det jeg antar er den mest aktuelle oppløsningen litt høyere en dagens vanlige 1080p (1920x1200), så scorer et GTX560 referanse kort (grønn "bar") 95% av ytelsen til kortet som testes. Mens GTX460 scorer 73% og 80% avhengig av minnemengde på kortet. GTX560 referansekortetkortet er altså 18,75% raskere enn GTX460-1GB.

 

Så kan man finne en ny test med skjermkort fra generasjonen over og se styrkeforholdet videre. Som sagt; en ganske tungvindt måte. Men da får man et resultat som gjelder gjennomsnittlig ytelse over flere forskjellige spill.

 

Tek testet selv for en liten stund tilbake gamle skjermkort i nyere spill. Men det var før 1050Ti kom på markedet, så det er ikke med i testen. Ytelsesforskjellen kan være ganske stor fra spill til spill. Så det blir litt vanskelig å si hvilket skjermkort som vil tilsvare ytelsen til GTX1050Ti her. Men et sted rundt AMDs R9 380 ytelse tenker jeg er en grei pekepinn, eller rundt 20% raskere enn et GTX670/960.

 

Utfra Teks test tenker jeg det er trygt å anta at et GTX1050Ti vil gi rundt 2,5-3x ytelsen til et litt overklokket GTX460 med 1GB VRAM.

Lenke til kommentar

Det billigste GTX 1050 Ti koster 1439 kr. Hvis man ønsker et med en litt bedre kjøler som også er mer stillegående, så har man MSI Gaming X kortet til 1690 kr. Jeg ville gått for MSI kortet.

Litt ymse å velge i ser jeg.

Inno3D "Compact" med 4GB er det rimelige du linker til.

Asus med 2GB og tilsynelatende bedre kjøleløsning: http://www.advance.no/item.aspx?id=6194512&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisguide

 

MSI-kortet du linker til ser absolutt mest attraktivt ut med 4gb og anstendig kjøler. Spørs om jeg skal gå for det.

 

Finnes det noe fornuftig å bruke det "gamle" 460-kortet til eller er det bare å hive det ut? Tenker på dedikert physx eller kanskje kjøre F@H på det. Mulig det er så gammelt at det ikke har noe for seg?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Litt ymse å velge i ser jeg.

Inno3D "Compact" med 4GB er det rimelige du linker til.

Asus med 2GB og tilsynelatende bedre kjøleløsning: http://www.advance.no/item.aspx?id=6194512&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisguide

 

MSI-kortet du linker til ser absolutt mest attraktivt ut med 4gb og anstendig kjøler. Spørs om jeg skal gå for det.

 

Finnes det noe fornuftig å bruke det "gamle" 460-kortet til eller er det bare å hive det ut? Tenker på dedikert physx eller kanskje kjøre F@H på det. Mulig det er så gammelt at det ikke har noe for seg?

 

 

Det Asus kortet du linka til har GTX 1050 og ikke 1050 Ti. MSI kortet jeg linka til er det beste om du godtar å betale nesten 200 kr mer da.

 

Folde på 460 kortet....nei ingen vits. Gir altfor lite PPD i forhold til watt forbruket.

Lenke til kommentar

 

Litt ymse å velge i ser jeg.

Inno3D "Compact" med 4GB er det rimelige du linker til.

Asus med 2GB og tilsynelatende bedre kjøleløsning: http://www.advance.no/item.aspx?id=6194512&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisguide

 

MSI-kortet du linker til ser absolutt mest attraktivt ut med 4gb og anstendig kjøler. Spørs om jeg skal gå for det.

 

Finnes det noe fornuftig å bruke det "gamle" 460-kortet til eller er det bare å hive det ut? Tenker på dedikert physx eller kanskje kjøre F@H på det. Mulig det er så gammelt at det ikke har noe for seg?

 

 

Det Asus kortet du linka til har GTX 1050 og ikke 1050 Ti. MSI kortet jeg linka til er det beste om du godtar å betale nesten 200 kr mer da.

 

Folde på 460 kortet....nei ingen vits. Gir altfor lite PPD i forhold til watt forbruket.

 

Ok, nok en gang takk for hjelp. Spørs om det gamle blir å finne i en av HTPC`ene etterhvert da. Det er faktisk veldig stillegående ved idle.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Folde på 460 kortet....nei ingen vits. Gir altfor lite PPD i forhold til watt forbruket.

Alle monner drar heter det seg, men her blir det ganske mye watt og veldig lite monning. Jeg foldet en liten stund på GTX 570 rett før jeg kjøpte GTX 970 da det var nytt, og det tok meg vel en uke å oppnå tilsvarende GTX 970 sin dagsproduksjon... og GTX 570 trekker en del mer strøm i utgangspunktet.

 

Forøvrig ville nå jeg ha vurdert RX 460. Denne vil også være en massiv oppgradering fra et +/- 7 år gammelt GTX 460, men såvidt jeg forstår er AMD sine kort mindre belastende på PCIe-bussen og tyner dermed CPU mindre enn Nvidia sine kort gjør. Skyt meg om jeg tar feil.

 

GTX 1050 Ti har ca 131% bedre ytelse enn GTX 460 :)

 

Det vil si at om du på nyere spill på god grafikk får 30 fps, vil du med et 1050 Ti få ca 70fps.

Forutsatt at CPU ikke blir bottleneck selvsagt. Dette vil forsåvidt kunne variere fra spill til spill; noen er mer CPU-intensive mens andre beror mest på grafikkortet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er kortet montert, og ser ut som resultatet ble veldig bra. Ikke fått testet noe særlig, men dro gjennom 3Dmark Skydiver testen og mer enn tredoblet scoren der. Videre har poden testet Overwatch. Med det gamle kortet kjørte han 1080p og alle innstillinger på laveste nivå for å at det skulle bli spillbart, nå kjører han alt på fullt og får likevel 10-15 fps mer. Som en bonus går kortet veldig kjølig og viftene starter som regel ikke når det får full load på F@H. Har ikke kommet i gang med videoredigering enda, men om kortet gir et bidrag også her var dette veldig godt anvendte kroner som vil gi en gammel PC flere år med ekstra liv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...