Gå til innhold

Bør jeg være bekymret? SSD disk med rar benchmark


myhken

Anbefalte innlegg

Har en god del SSD disker i drift her hjemme, og tester dem med jevne mellomrom.

Liker å være føre var, og har faktisk byttet ut noen SSD disker med lignende benchmark. Men begynner å bli usikker på om jeg kanskje er litt for paranoid.

 

Se på denne f.eks

ArgusMonitor_KINGSTON%20SV300S37A120G.pn

 

Ser dere hvor den hopper opp og ned, og max hastighet på 513, mens minimum hastighet på 104.

Det er absolutt ingen feil på S.M.A.R.T dataene, og Kingstons eget program for SSD disker sier at disken har 95% igjen å "leve".

 

Men så sammenligner jeg med denne, helt nye disken:

ArgusMonitor_KINGSTON%20SUV400S37120G.pn

 

En så og si helt flat linje, ser jo mye bedre ut.

 

Begge diskene har nyeste firmware.

 

Bør jeg være bekymret når jeg ser slike "linjer" som den øverste disken? Er jeg for paranoid om jeg bytter ut en slik disk? Eller kan den fungere fint i lang tid.

Hva tenker ekspertene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den første disken en systemdisk som er aktiv i bruk?  I så fall vil resultatet være logisk da det er andre tjenester som også bruker disken og ikke bare testprogrammet.. Jeg ville fyrt opp ett testprogramet fra ett OS liggende på en minnepenn eller lignende for å eleminere den årsaken..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Har en god del SSD disker i drift her hjemme, og tester dem med jevne mellomrom.

Liker å være føre var, og har faktisk byttet ut noen SSD disker med lignende benchmark. Men begynner å bli usikker på om jeg kanskje er litt for paranoid.

 

Se på denne f.eks

ArgusMonitor_KINGSTON%20SV300S37A120G.pn

 

Ser dere hvor den hopper opp og ned, og max hastighet på 513, mens minimum hastighet på 104.

Det er absolutt ingen feil på S.M.A.R.T dataene, og Kingstons eget program for SSD disker sier at disken har 95% igjen å "leve".

 

Men så sammenligner jeg med denne, helt nye disken:

ArgusMonitor_KINGSTON%20SUV400S37120G.pn

 

En så og si helt flat linje, ser jo mye bedre ut.

 

Begge diskene har nyeste firmware.

 

Bør jeg være bekymret når jeg ser slike "linjer" som den øverste disken? Er jeg for paranoid om jeg bytter ut en slik disk? Eller kan den fungere fint i lang tid.

Hva tenker ekspertene?

Problemet her er vel at cellene du skriver på allerede inneholder noe og må slettes før nytt innehold kan skrives. Ikke vet jeg hvordan Windows håndterer SSD disker, men det har og er i mange tilfeller slik at om man sletter data, så sletter man ikke inneholdet på cellene.

 

Skriver man på celler som inneholder slettet data vil det gå mye langsommere enn hvis man skriver til tomme celler.

 

Iallefall er det slik jeg har forstått det. "Trim" funksjonen i Linux er ment å løse dette.

 

Jeg tror ikke det er noe galt med disken, jeg tror bare ikke optimaliseringen fungerer eller at driveren/Windows ikke håndterer dette korrekt.

Lenke til kommentar

 Kan være mulig at du har vært uheldig og fått en batch med asynkron NAND

SF kontroller og asynkron NAND er vel ikke noen spesiell god kombinasjon - rent ytelsesmessig...

 

Jeg ville ha kjørt en runde med Secure Erase på den SSD'en

Gjør det selv med jevne mellomrom på mine SSD'er , og da blir ytelsen akkurat like god som ny

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Kan være mulig at du har vært uheldig og fått en batch med asynkron NAND

SF kontroller og asynkron NAND er vel ikke noen spesiell god kombinasjon - rent ytelsesmessig...

 

Jeg ville ha kjørt en runde med Secure Erase på den SSD'en

Gjør det selv med jevne mellomrom på mine SSD'er , og da blir ytelsen akkurat like god som ny

Det er nok ikke synkron nand på Kingston V series men uspesifisert fra spot market.

 

sv300s37a/120g

http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v300-a-switch-to-slower-micron-nand

 

Som er blitt sagt tidligere tror jeg ikke den benchmarken er noe å bekymre seg over.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...