Gå til innhold

Nikon kansellerer DL-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan et kamera som aldri har vært solgt egentlig kanselleres...?

 

Jeg har selv aldri hatt troen på verken denne serien, eller Nikon1

Å prøve å lage kamera idag med mindre bildebrikke enn DX, er dødfødt.

Til slikt bruk har jo vi alle mobilen!

 

Spesielt når alle disse modellene med liten bildebrikke (og dertil hørende dårligere ISO-egenskaper enn DX kamera),

veier nesten det samme og er nesten like store som DX speilrefleks!

 

Hadde jeg vært Nikon, ville jeg satt alle kluter inn på å lage et speilløst lite og nett kompaktkamera med stor bildebrikke.

Det hadde vært det eneste som kunne skilt dem ut fra alle de andre og mobilkameraene.

 

Vi trenger ikke flere såkalt "små" kamera, som har et objektiv som stikker langt ut og veier mer enn selve kamera (les:Nikon1), da er en D3300 med AF-P 18-55mmVR like portabel, og med langt overlegen bildekvalitet!

 

Skal folk gidde å dra på noe annet enn mobilen, så må foto-egenskapene være mye bedre enn mobilen.

Lenke til kommentar

Litt synd dette, men spørs om jeg hadde kjøpt et "et år gammelt kamera" om det hadde kommet i salg nå, uten de oppdateringer som har vært det siste året. Hadde RX100, men ble aldri fortrolig med det og synes det er fint at både Sony, Canon og Panasonic (m.fl.?) får konkurranse på 1"-markedet.

 

I stedet går jeg rundt med et APS-C fastoptikk (GR II) når jeg vil ha noe lite. Har prøvd og eid både Fuji, Olympus og Panasonic speilløst, men det blir hurtig større med en gang. Og mini-DSLR ala D3300 orker jeg ikke. Da kjører jeg heller et speilløst alternativ, så kompaktkamera med 1" sensorer tror jeg det er et marked for blant entusiaster. Om ikke annet et lite marked i forhold til før i tiden.

Lenke til kommentar

Nikon er i trøbbel om dagen - de skal visstnok legge frem resultatene i dag og skal visstnok være meget dårlige ...

Ikke alle er like pessimister Tomsi. Jeg var det med det samme, men etter å ha sett videoen til Tony om hans syn, så roet nervene seg litt :-)

 

Jeg tror han har noen gode poenger, og jeg tror Nikon er i ferd med å gjøre noe smart. Kutte ut alt fjaset og satse kun på semi-pro og pro markedet i fremtiden. Heller være et litt mindre merke. Ifølge Tony så ser det ut til at Nikon også lytter, men han er ikke like optimistiske om Canon :-)

 

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=1uyJVCHDlzU

Lenke til kommentar

Jeg så også den Tony Northrup videoen. Men jeg stusser over at Keymission 360 feilet så hardt, ettersom Ricoh Theta fortsatt selger som hakka møkk i følge Ricoh/Pentax. Det kan jo være at de som er først ute med en ny type produkt sikrer seg markedslederposisjonen og at det skal mye til for å miste den posisjonen siden det tar tid å utvikle noe lignende for konkurrentene. Se f.eks på den posisjonen Gopro har fått for fisheye "sportskamera" og DJI har fått innen dronefoto. Det skal mye til å hente inn forspranget deres og overgå merkevaren. Dronefoto og 360-foto kommer muligens til å dabbe av sånn fisheye sportsfoto har gjort, men det er liten tvil om hvem som er markedslederen i disse tre nisjene.

Lenke til kommentar

En helt annen ting om TN videoen: Touch-grensesnitt og programvareoppdateringer a la Tesla. Det er fortsatt et kjempeskille mellom telefon-OS og kamera-OS generelt. Det virker som alle kameraprodusentene mangler kompetanse/kapasitet til å utvikle noe skikkelig. Det jeg tror trengs er at noen kommer inn fra sidelinjen og tilbyr et mye mer funksjonsrikt OS til alle kameraprodusentene. Enten et lukket OS med mulighet for 3. parts apper eller system som er grunnleggende åpent, a la Raspberry Pi. Sistnevnte ville nok gitt mest entusiasme og miljø slik TN prater om, men også vært minst sikkert på finansiering. Selv åpne OS må ha finansiering og da må kameraprodusentene bli enige om å spleise, eller så må man ha donasjonskampanjer a la Wikipedia.

Lenke til kommentar

Ikke alle er like pessimister Tomsi. Jeg var det med det samme, men etter å ha sett videoen til Tony om hans syn, så roet nervene seg litt :-)

Ifølge Tony så ser det ut til at Nikon også lytter, men han er ikke like optimistiske om Canon :-)

Thom Hogan er meget negativ, og i følge han, så er Nikon virkelig ute av synk med kundene sine ...

 

Et par linker:

 

http://www.dslrbodies.com/newsviews/the-nikon-q3-financials.html

 

http://www.dslrbodies.com/newsviews/nikon-tried-marketing.html

 

Det er et poeng som han (Thom Hogan) har som jeg synes er veldig viktig - de er ikke opptatt av kundene sine.

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at punktet der Nikon trådte feil, og begynte å snuble, var når de lanserte sitt speilløs-system Nikon1.

Nikon følte det begynte å brenne under føttene på dem; alle andre lanserte jo speilløst! Men det de kom med var ikke det alternativet folk tente på.

Det var overraskende med crop faktor 2.7, og spesialiserte funksjoner som ekstrem skuddtakt osv.

Det falt litt mellom to stoler; enten gikk folk for "ordentlig" APS-C speilløs hos konkurenten, eller for kompaktkamera.

 

Etter det har det bare ballet på seg...

 

Før Nikon1 var jo Nikon helt konge! 

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg tenker i samme bane som deg, ozone. 1" sensoren passer godt til entusiast-kompakter, så det å droppe DL serien er en gedigen tabbe, tror jeg.

 

På speilrefleks-siden så gjør de mye riktig, særlig i FX serien. Jeg er usikker på om det mangler så mange objektiver som kritikerene sier; men jeg er enig i at det er et par hull der.

 

Det som er en katastrofe, er hvordan Nikon hånderer feil som oljeflekkene på D600, og programvaren deres.

Lenke til kommentar

 

Ikke alle er like pessimister Tomsi. Jeg var det med det samme, men etter å ha sett videoen til Tony om hans syn, så roet nervene seg litt :-)

 

Ifølge Tony så ser det ut til at Nikon også lytter, men han er ikke like optimistiske om Canon :-)

 

Thom Hogan er meget negativ, og i følge han, så er Nikon virkelig ute av synk med kundene sine ...

 

Et par linker:

 

http://www.dslrbodies.com/newsviews/the-nikon-q3-financials.html

 

http://www.dslrbodies.com/newsviews/nikon-tried-marketing.html

 

Det er et poeng som han (Thom Hogan) har som jeg synes er veldig viktig - de er ikke opptatt av kundene sine.

Nikon fikk nå meg til å skifte system :-))

 

For min del håper jeg Nikon dropper alt annet enn Dxxx og Dx seriene. De trenger kun å videreutvikle D500 , D810 og D5. Samt flere objektiver til DX.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...