Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Garantiperiode på bærbar pc kjøpt i nettbutikk.


DuckPuck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men garanti spiller jo egentlig ingen rolle. Om produktet er ment å vare mer enn 2 år, som f.eks bærbare pcer, pcer, TVer, telefoner og ja det meste egentlig, så har du jo 5 års reklmasjonsrett på produktet.

Gjelder jo selvsagt bare ting kjøpt i Norge.

 

Garantier er mer for firmaer og slikt, for de har ingen reklamasjonsrett, og da er det jo garantien som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Garanti dekker mer enn reklamasjon

 

Som nomore sier, kan ikke tenke meg en sak på et slikt produkt som garantien dekker som ikke reklamasjonsretten dekker.

Har du noen konkrete eksempler? Og ja, vi snakker selvsagt kun om Norge her.

 

F.eks, jeg sender utelukkende inn produkter med feil på som reklamasjonssaker hos komplett.no, om jeg har garanti eller ikke har jeg aldri brydd meg om, og har heller aldri spilt noen rolle. Kanskje det er forskjell på leverandører? Vet ikke det, da jeg kun handler på komplett.no

Lenke til kommentar

 

Garanti dekker mer enn reklamasjon

 

Som nomore sier, kan ikke tenke meg en sak på et slikt produkt som garantien dekker som ikke reklamasjonsretten dekker.

Har du noen konkrete eksempler? Og ja, vi snakker selvsagt kun om Norge her.

 

F.eks, jeg sender utelukkende inn produkter med feil på som reklamasjonssaker hos komplett.no, om jeg har garanti eller ikke har jeg aldri brydd meg om, og har heller aldri spilt noen rolle. Kanskje det er forskjell på leverandører? Vet ikke det, da jeg kun handler på komplett.no

 

 

"Slikt produkt". Har TS sagt hvilket produkt det gjelder?

Lenke til kommentar

Har du noen konkrete eksempler? Og ja, vi snakker selvsagt kun om Norge her.

Garantien kan dekke nytt produkt ved første feil. Som f.eks. en skjerm jeg hadde. Fikk feil på skjermen og fikk en ny skjerm to dager senere og sendte skjermen jeg hadde tilbake i esken den nye kom i. Hadde det vært utenfor garantitiden og tatt det på reklamasjon, ville jeg ha måttet sendt inn skjermen og ventet på reperasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Garantien kan dekke nytt produkt ved første feil. Som f.eks. en skjerm jeg hadde. Fikk feil på skjermen og fikk en ny skjerm to dager senere og sendte skjermen jeg hadde tilbake i esken den nye kom i. Hadde det vært utenfor garantitiden og tatt det på reklamasjon, ville jeg ha måttet sendt inn skjermen og ventet på reperasjon.

 

 

Igjen tror jeg dette handler om leverandør... har f.eks aldri fått tilbud om å få en ny harddisk hjem om den jeg har har gått i stykker. Har opplevd flere ganger i mitt liv at helt nye harddisker har gått i stykker. I alle fall komplett vil alltid sjekke harddisken før du får en ny. Samme med hovedkort som gikk i stykker/var DOA da jeg skrudde sammen en ny pc.

Hadde også et TV som var kjøpt på Netshop (da de var i drift) som gikk i garanti perioden, der fikk jeg heldigvis låne TV, men var aldri snakk om å bare bytte til nytt TV. Så min erfaring er at slikt ikke spiller noen rolle.

 

Men det finnes garanti/service ordninger hos enkelte som gir mange fordeler. Slik var det i alle fall med Dell produkter da jeg håndterte slikt. Både for firmaer og privatpersoner.

Lenke til kommentar

Sorry er dårlig til å følge med!

produktet er en laptop. Spesifikt denne LINK

 

Som jeg regnet med ;) Da er du uansett dekket av 5 års reklamasjonsrett, og trenger ikke å bekymre deg over garanti perioden. Går noe i stykker i løpet av 5 år, som ikke er på grunn av din egen feil (som om å miste den i bakken eller hele en halv liter cola i tastaturet osv) så kan du når som helst sende den inn på reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Garantien kan dekke nytt produkt ved første feil. Som f.eks. en skjerm jeg hadde. Fikk feil på skjermen og fikk en ny skjerm to dager senere og sendte skjermen jeg hadde tilbake i esken den nye kom i. Hadde det vært utenfor garantitiden og tatt det på reklamasjon, ville jeg ha måttet sendt inn skjermen og ventet på reperasjon.

 

Igjen tror jeg dette handler om leverandør... har f.eks aldri fått tilbud om å få en ny harddisk hjem om den jeg har har gått i stykker. Har opplevd flere ganger i mitt liv at helt nye harddisker har gått i stykker. I alle fall komplett vil alltid sjekke harddisken før du får en ny. Samme med hovedkort som gikk i stykker/var DOA da jeg skrudde sammen en ny pc.

Hadde også et TV som var kjøpt på Netshop (da de var i drift) som gikk i garanti perioden, der fikk jeg heldigvis låne TV, men var aldri snakk om å bare bytte til nytt TV. Så min erfaring er at slikt ikke spiller noen rolle.

 

Men det finnes garanti/service ordninger hos enkelte som gir mange fordeler. Slik var det i alle fall med Dell produkter da jeg håndterte slikt. Både for firmaer og privatpersoner.

 

Det er nok forskjellig hvordan leverandører gjør det. Netshop var flinke der. Hadde en harddisk som tok kvelden, og da spurte de meg om jeg ville ha en ny tilsendt slik at jeg fikk reddet det som var på den som hadde tatt kvelden. Fin service.

Dette var en Nec-skjerm, og Nec hadde, i likhet med Dell som du nevner, veldig god garanti på skjermene sine.

 

Er dog enig i det du sier over om at garanti veldig sjelden dekker fler feil enn reklamasjon, men det handler i noen tilfeller om hvordan feilen blir opprettet.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

 

Garantien kan dekke nytt produkt ved første feil. Som f.eks. en skjerm jeg hadde. Fikk feil på skjermen og fikk en ny skjerm to dager senere og sendte skjermen jeg hadde tilbake i esken den nye kom i. Hadde det vært utenfor garantitiden og tatt det på reklamasjon, ville jeg ha måttet sendt inn skjermen og ventet på reperasjon.

 

 

Igjen tror jeg dette handler om leverandør... 

 

Selvfølgelig gjør det det.

 

Stort sett leverandører som tilbyr garanti.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...