Gå til innhold

[Løst] H100i GTX og i7 5820K temperatur problemer


Krissma512

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

jeg bruker Corsair H100i GTX for min prosessor i7 5820K, jeg installerte alt rett etter bruksanvisningen og alt fungerte, bortsett fra at temperaturen var veldig høy for hva den burde være med denne kjøleren, ilde temp på 35-43 grader og 55-65 grader load med stock speed, Jeg prøvde meg på overklokking som i prinsippet skal være null problem med denne prosessoren og kjøleren, jeg trykket på OC mode i BIOS 3,3GHz til 3,8GHz, ilde temp er over 60 grader og nesten 90 grader load, jeg vasket prosessoren og kjøleren med alkohol og påførte med ny termisk pasta (Noctua NT-H1) og installere kjøleren på nytt uten noen forbedringer, noen kloke ord? Takk!

 

Legger også gjerne med mer info om det trengs. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altfor mye kjølemiddel?

 

Glemt å koble kabler til pumpe eller vifter? Kjøleblokk sitter ikke skikkelig?

Jeg har ikke for mye kjølemiddel, jeg tok bare på en liten dott med kjølepasta i midten av cpuen.

Alle kabler er koblet til, viftene går på 1350rpm og pumpen går på 3000rpm.

På mitt HK som er MSI X99 Gaming 7 så var det allerede preinstallert bakplate, så jeg trengte ikke den bakplaten som fulgte med, kjøleblokken sitter også skikkelig, har prøvd å presse på kjøleblokken for og se om det ble noen temperatur forksjell, men det ble det ikke.  

Endret av Krissma512
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres ut som det er dårlig kontakt mellom kjøler og CPU.
Har hatt ett par tilfeller med akkurat Corsair H1nni-kit hvor det ser ut som det ikke blir god nok/skjev kontakt mot IHS(CPU).

Og da løper temperaturene løpsk.

 

Kan være at den bakplate som følger *må* benyttes for at det skal bli godt nok press/anleggsflate mellom kjøler og IHS.

(Jeg gjorde samme "feilen".. brukte original bakplate, men fikk det til god nok kontakt på ett system, og på ett annet brukte jeg en annet kjøler som fungerte fint... Ikke Corsair)

Lenke til kommentar

Høres ut som det er dårlig kontakt mellom kjøler og CPU.

Har hatt ett par tilfeller med akkurat Corsair H1nni-kit hvor det ser ut som det ikke blir god nok/skjev kontakt mot IHS(CPU).

Og da løper temperaturene løpsk.

 

Kan være at den bakplate som følger *må* benyttes for at det skal bli godt nok press/anleggsflate mellom kjøler og IHS.

(Jeg gjorde samme "feilen".. brukte original bakplate, men fikk det til god nok kontakt på ett system, og på ett annet brukte jeg en annet kjøler som fungerte fint... Ikke Corsair)

 

Kanskje jeg kan prøve og bruke den bakplaten som fulgte med kjøleren, men det ser ut som om den bakplaten som allerede sitter på HK ikke er mulig og ta av? Ser ut som de er pre installert bakplate  :hmm:

Lenke til kommentar

Skal ikke ha noe bakplate på s2011-3. Så lenge du har benyttet riktige skruer så er det bare å skru blokka rett fast på hovedkortet.

 

Har du da en passelig mengde termisk pasta, du har krysstrammet kjøleren på og det er ingen tvil om at pumpa gir RPM og viftene går så skal dette være rett frem. Er det fortsatt dårlig kjøling da, så er det noe galt med enheten. Men pass på at du sjekker temps med flere programmer, f.eks aida64, realtemp og cputemp.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Skal ikke ha noe bakplate på s2011-3. Så lenge du har benyttet riktige skruer så er det bare å skru blokka rett fast på hovedkortet.

 

Har du da en passelig mengde termisk pasta, du har krysstrammet kjøleren på og det er ingen tvil om at pumpa gir RPM og viftene går så skal dette være rett frem. Er det fortsatt dårlig kjøling da, så er det noe galt med enheten. Men pass på at du sjekker temps med flere programmer, f.eks aida64, realtemp og cputemp.

 

Har testet med flere temperatur programmer, alle viser det samme.

 

Sånn ser det da ut

post-186172-0-46583100-1486854070_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan ikke se her om du har gjort noe feil. Du har jo manualen til kjøleren å følge :) Hvor mange rpm har du på pumpa?

 

PS: Du har satt minnet feil. Det er ikke quad-channel det der.

Har fulgt manualen 100% Har også de korte standoff skruene som er festet til bakplaten på HK, eneste jeg ikke har gjort er og brukt den bakplaten som fulgte med kjøleren.

rpm på pumpa ligger på 2940-3000

 

Ja jeg vet at det ikke er quad-channel, men jeg hadde det før den ene rambrikken min og dim porten ble defekt :hm:

Så jeg fikk 2 nye ram brikker fra Komplett, derfor det er sånn nå, hadde 16gb før men nå har jeg 20gb ram.

men hvordan anbefaler du jeg skal ha det? 

Endret av Krissma512
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal ikke ha noe bakplate på s2011-3. Så lenge du har benyttet riktige skruer så er det bare å skru blokka rett fast på hovedkortet.

 

 

I utgangspunktet ja.

Men jeg har opplevd på ett hk at det ikke ble god nok kontakt (ikke nok "spenn") mellom kjøler og IHS.

Utifra det trådstarter skriver kan det se ut som det er tilfelle her.

Det gjaldt *kun* Corsair H100i. Jeg byttet til ett annet sett og da ble det bra kontakt/gode temps.

 

Til trådstarter:

Hvordan ser avtrykket av pasta ut når du demonterer kjøler?

(I mitt tilfelle så jeg tydelig at det var dårlig kontakt)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Disse CPUene har kjærner litt lenger ut enn andre så du kan prøve å legge på kjølepasta over hele heatsinken. Hva er volten satt til?

Det er kjølepasta på hele cpuen og kjøleplata når jeg tok av kjøleren, men kanskje jeg burde smøre kjølepastaen på hele cpuen når jeg tar på nytt? Volten går på default akkurat nå, siden cpuen kjører på stock speed, men core voltage ligger nå på 0.995V med en temp på 40 grader..

Lenke til kommentar

 

Skal ikke ha noe bakplate på s2011-3. Så lenge du har benyttet riktige skruer så er det bare å skru blokka rett fast på hovedkortet.

 

 

I utgangspunktet ja.

Men jeg har opplevd på ett hk at det ikke ble god nok kontakt (ikke nok "spenn") mellom kjøler og IHS.

Utifra det trådstarter skriver kan det se ut som det er tilfelle her.

Det gjaldt *kun* Corsair H100i. Jeg byttet til ett annet sett og da ble det bra kontakt/gode temps.

 

Til trådstarter:

Hvordan ser avtrykket av pasta ut når du demonterer kjøler?

(I mitt tilfelle så jeg tydelig at det var dårlig kontakt)

 

 

Sånn ser avstrykket ut. 

post-186172-0-70036400-1486858925_thumb.jpg

post-186172-0-11048800-1486858941_thumb.jpg

 

Dette er standoffs jeg bruker 

post-186172-0-10534700-1486859020_thumb.jpg

post-186172-0-38665200-1486859030_thumb.jpg

 

Dette er bakplaten, er det mulig og fjerne den?

post-186172-0-37959800-1486859065_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det er lite kjølevæske i systemet, eller at pumpen ikke virker som den skal. Blir radiatoren varm? Kan du måle temperaturen på den etter litt bruk?

 

Jeg ristet litt på radiatoren og da hørte jeg flytendevæske inni, er dette normalt? Virker som det er lite kjølevæske ja, for da skulle jeg ikke hørt at det var flytendevæske tror jeg.

Nå ligger temperaturen på H100i på 41 grader. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...