Gå til innhold

Sært internett problem - Høy hastighet, treg innlastning


Anbefalte innlegg

Hei.

Husholdningen har nå vært plaget over en lengre stund med "tregt" internett. 

Men problemer er litt sært, og jeg forstår ikke hva som kan være årsaken.

 

Vi har en 100mbit inn og ut linje, som bevist her:

http://www.speedtest.net/my-result/6045038716

 

Problemet er det at det tar så lang tid å laste inn nettsider. Alle opplever dette problemet, men om vi prøver å laste ned noe, får vi maks hastighet. På spill har jeg også lav ping. Når jeg går på speedtest.net tar det opptil 10 sekunder å laste inn siden, men når den først er innlastet, og kan starte testen, viser den full hastighet. Vi har prøvd dette på 3 pcer nå, alle viser samme resultat. Prøvd både google chrome og firefox. 

Noen som vet hva årsaken kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å skifte DNS da?

Jeg vet ikke hvor tekniske familien din er, men har du prøvd å søke etter malware eller et annet virus?

Har du prøvd å starte PC'en i sikkerhetsmodus med internett?

Hvis du/dere er helt ok på PC kan du jo sjekke TCP/IP instillingene dine. Jeg anbefaler deg å laste ned CCleaner og scanne igjennom systemet ditt noenganger, og deretter åpne Browseren din og se om det gjorde noe som helst.

Lenke til kommentar

Har du utelukket at den trådløse routeren kan være problemet? Har du samme problem hvis du f.eks kobler ethernet kabel direkte til routeren?

Ja, Pcene er koblet opp via ethernet. Mobilene via trådløst, og det er det samme problemet.

Synes de er rart at hvis jeg for eksempel laster ned et spill via steam, laster jeg ned med full hastighet, hvis jeg laster ned noe med utorrent, er det full hastighet, men om jeg laster in vg.no for eksempel, tar det 10 sekunder.

 

 

Har du prøvd å skifte DNS da?

Jeg vet ikke hvor tekniske familien din er, men har du prøvd å søke etter malware eller et annet virus?

Har du prøvd å starte PC'en i sikkerhetsmodus med internett?

Hvis du/dere er helt ok på PC kan du jo sjekke TCP/IP instillingene dine. Jeg anbefaler deg å laste ned CCleaner og scanne igjennom systemet ditt noenganger, og deretter åpne Browseren din og se om det gjorde noe som helst.

Det er ikke kun 1 pc det er tregt på, det er tregt på 2 stasjonære, 1 bærbar og 3 mobiltelefoner vi har testet. Tviler på at det kan være malware, alle vi har uansett antivirus. 

Lenke til kommentar

Enig i at det kan høres ut som DNS-problemer. Det igjen kommer ofte ved at malware bytter ut så enhetene bruker en annen DNS-server. Det kan fint gjøres på ruteren slik at det blir likt på alle enheter.

 

Enkelt å sjekke om det er tilfelle:

1: forsøk å gå inn på VG vha. IP-adressen for å se om det går raskere. http://195.88.55.16

2: forsøk (som andre har foreslått) å endre DNS-server til 8.8.8.8

 

 

Hvis det over hjelper:

1: fabrikknullstill ruter

2: endre adminpassordet på ruteren

3: søk etter virus og annen malware på alle enhetene tilkoblet nettverket. F.eks norton powereraser og malwarebytes

Lenke til kommentar

Internett-sider har mange koblinger - og dermed mange DNS-oppslag. Koblingen og DNS-oppslag krever mye av ruter(e) og PC/mobil/brett. Sider som vg.no har svært mange koblinger som går til andre sider. Du kan prøve å slette DNS-cache, søk det opp på internett, for så å teste vg.no på nytt. Men jeg tror at router er overbelastet. Om det er tilfelle kan router være for svak. En annen ting er at om det er noe som bruker p2p (mener det er emule), så kan du få mange "forespørsler" lang tid etterpå.

Husker at iptelefon slet med kvalitet flere dager etterpå, når jeg hadde brukt dette i helgen. Men dette var med dårlig ADSL-linje.

Lenke til kommentar

 

Tviler på at det kan være malware, alle vi har uansett antivirus. 

Jaja. Det er ingen antivirus som kan forhindre at man får malware.

 

Du kan jo prøve om det er forskjell med en annen DNS. F.eks 8.8.8.8

http://www.geeksquad.co.uk/articles/how-to-change-your-dns-windows-10

 

Så du mener at alle vi har samme malware? Eller kan 1 pc med malware ødelegge nettet for alle? Vil bare understreke at det kun er nettsider som er trege å laste, alt annet er raskt.

Endret DNS til 8.8.8.8 nå, samme problemet fortsatt, men takk for tips

 

 

Hva slags utstyr er koblet opp? Egen router eller bare boksen fra leverandør?

Vi har en hovedting fra altibox som er nede i kjelleren, den er igjen koblet opp mot 2 rutere, 1 for 2 hybler som blir leid ut, og 1 opp mot hovedhuset. Ruteren er av typen ASUS RTN66U

 

 

Enig i at det kan høres ut som DNS-problemer. Det igjen kommer ofte ved at malware bytter ut så enhetene bruker en annen DNS-server. Det kan fint gjøres på ruteren slik at det blir likt på alle enheter.

 

Enkelt å sjekke om det er tilfelle:

1: forsøk å gå inn på VG vha. IP-adressen for å se om det går raskere. http://195.88.55.16

2: forsøk (som andre har foreslått) å endre DNS-server til 8.8.8.8

 

 

Hvis det over hjelper:

1: fabrikknullstill ruter

2: endre adminpassordet på ruteren

3: søk etter virus og annen malware på alle enhetene tilkoblet nettverket. F.eks norton powereraser og malwarebytes

Synes det er rart om malware er tilfellet. Vi opplever alle dette problemet. Min mor er veldig lite på PC, og laster aldri ned noen ting, så tviler på at hun kan ha fått malware. Alle vi opplever dette problemet. Var i kontakt med altibox igår, og de resetta alt til fabrikkinstillinger til oss, det så ikke ut til å hjelpe. Ellers sier de at problemet hørest ut som om en enhet som trekker til seg allt internettet, men det er jeg uenig med. Får jo maks hastighet på alt annet. vi har skannet alle pcene, ikke noe virus/malware å finne

 

Internett-sider har mange koblinger - og dermed mange DNS-oppslag. Koblingen og DNS-oppslag krever mye av ruter(e) og PC/mobil/brett. Sider som vg.no har svært mange koblinger som går til andre sider. Du kan prøve å slette DNS-cache, søk det opp på internett, for så å teste vg.no på nytt. Men jeg tror at router er overbelastet. Om det er tilfelle kan router være for svak. En annen ting er at om det er noe som bruker p2p (mener det er emule), så kan du få mange "forespørsler" lang tid etterpå.

Husker at iptelefon slet med kvalitet flere dager etterpå, når jeg hadde brukt dette i helgen. Men dette var med dårlig ADSL-linje.

Har nå sletta DNS cache, opplever fortsatt samme problem. Vi har 2 rutere koblet opp. en til 2 hybler, og 1 til hovedhuset. det er 2 brukere på den ene ruteren, og 3 på den andre, alle opplever samme problem uansett hvilken ruter man bruker.

Lenke til kommentar

 

Internett-sider har mange koblinger - og dermed mange DNS-oppslag. Koblingen og DNS-oppslag krever mye av ruter(e) og PC/mobil/brett. Sider som vg.no har svært mange koblinger som går til andre sider. Du kan prøve å slette DNS-cache, søk det opp på internett, for så å teste vg.no på nytt. Men jeg tror at router er overbelastet. Om det er tilfelle kan router være for svak. En annen ting er at om det er noe som bruker p2p (mener det er emule), så kan du få mange "forespørsler" lang tid etterpå.

Husker at iptelefon slet med kvalitet flere dager etterpå, når jeg hadde brukt dette i helgen. Men dette var med dårlig ADSL-linje.

Har nå sletta DNS cache, opplever fortsatt samme problem. Vi har 2 rutere koblet opp. en til 2 hybler, og 1 til hovedhuset. det er 2 brukere på den ene ruteren, og 3 på den andre, alle opplever samme problem uansett hvilken ruter man bruker.

 

 

Uten at jeg er sikker på grunnen, så sørg for å ha en router, resten kan være trådløse aksess-punkt.

 

Edit:

Edonkey er navnet på p2p protokollen som strupte nette mitt.

 

Kan p2p være problemet? Er det noen som laster mye ned, streamer eller annen p2p bruk? Som nevnt over, det tar tid før antall "forespørsler" fra slike nettverk går ned. Jeg bruker ace player nå, og jeg vet det belaster router ganske godt, også etter at ace player er slått av.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Jokkmokk med sokk, den 12 Feb 2017 - 12:17, sa:snapback.png

Enig i at det kan høres ut som DNS-problemer. Det igjen kommer ofte ved at malware bytter ut så enhetene bruker en annen DNS-server. Det kan fint gjøres på ruteren slik at det blir likt på alle enheter.

Enkelt å sjekke om det er tilfelle:
1: forsøk å gå inn på VG vha. IP-adressen for å se om det går raskere. http://195.88.55.16
2: forsøk (som andre har foreslått) å endre DNS-server til 8.8.8.8


Hvis det over hjelper:
1: fabrikknullstill ruter
2: endre adminpassordet på ruteren
3: søk etter virus og annen malware på alle enhetene tilkoblet nettverket. F.eks norton powereraser og malwarebytes

Synes det er rart om malware er tilfellet. Vi opplever alle dette problemet. Min mor er veldig lite på PC, og laster aldri ned noen ting, så tviler på at hun kan ha fått malware. Alle vi opplever dette problemet. Var i kontakt med altibox igår, og de resetta alt til fabrikkinstillinger til oss, det så ikke ut til å hjelpe. Ellers sier de at problemet hørest ut som om en enhet som trekker til seg allt internettet, men det er jeg uenig med. Får jo maks hastighet på alt annet. vi har skannet alle pcene, ikke noe virus/malware å finne

 

 

Sier ikke at alle enhetene er infisert med malware. Sier at det holder at 1 enhet er infisert. Null problem for malware å gå inn i innstillingene på ruteren og endre DNS-innstillingene på den. Når det er gjort, får du samme problem på alle enhetene.

 

Siden du har Altibox regner jeg med det er snakk om en ruter fra de, som du uansett må inn på Altibox sine nettsider for å gjøre endringer på. Da er det nok ikke der problemet ligger, med mindre du har andre rutere i tillegg?

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe annet. Dersom det er noe feil med IPv6-oppsettet så kan kanskje det forklare problemene. Nettleseren skal først forsøke å nå en nettside på IPv6, og om den ikke får kontakt, skal den gå over på IPv4. Kjapt å teste om det er problemet: I innstillinene for nettverkskortet, deaktiver 'Internet Protocol versjon 6 (TCP/IPv6)' og se om det går bedre da.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Vi har også altibox og probem som trådstarter beskriver.

 

Har klaget dette inn til vår leverandør over lengere tid uten at de har greid å løse dette problemet.

 

Treghet oppleves på alle enheter tilknyttet nettet, både de som er kablet og wifi. Hastigheten har vært ustabil over lengere tid men den måles også tilfredsstillende i perioder. Også når hastighet måles til opp imot 100/100 oppleves det ofte tregheter ved bruk av nettet.

 

Det siste jeg opplevde nå er veldig treg innlogg på gamecenter. Det er mye raskere ved bruk av 4G og når jeg logger inn ut på jobb går dette smertefritt.

Det er også forsøkt å brokoble router fra Altibox og benytte en nyere ruter fra Netgear uten at dette hjelper.

 

Det er et merkelig problem som jeg er helt sikker skyldes faktorer som enten skyldes linjen inn til huset eller utstyr levert av altibox.

 

Nå ventes det i spenning om de greier å finne ut av dette.

 

Jeg leser noen flere innlegg her og kom til å tenke på at jeg har utleie der 3 andre også er tilkoblet samme nett. Skal sjekke ut om problemet endrer seg om jeg kobler ifra nett tilgangen til de.

Endret av OISP67
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei

 

Vi har også altibox og probem som trådstarter beskriver.

 

Har klaget dette inn til vår leverandør over lengere tid uten at de har greid å løse dette problemet.

 

Treghet oppleves på alle enheter tilknyttet nettet, både de som er kablet og wifi. Hastigheten har vært ustabil over lengere tid men den måles også tilfredsstillende i perioder. Også når hastighet måles til opp imot 100/100 oppleves det ofte tregheter ved bruk av nettet.

 

Det siste jeg opplevde nå er veldig treg innlogg på gamecenter. Det er mye raskere ved bruk av 4G og når jeg logger inn ut på jobb går dette smertefritt.

Det er også forsøkt å brokoble router fra Altibox og benytte en nyere ruter fra Netgear uten at dette hjelper.

 

Det er et merkelig problem som jeg er helt sikker skyldes faktorer som enten skyldes linjen inn til huset eller utstyr levert av altibox.

 

Nå ventes det i spenning om de greier å finne ut av dette.

 

Jeg leser noen flere innlegg her og kom til å tenke på at jeg har utleie der 3 andre også er tilkoblet samme nett. Skal sjekke ut om problemet endrer seg om jeg kobler ifra nett tilgangen til de.

 

Beklager å bumpe gammel tråd. Men byttet nettopp fra GET til Altibox, og opplever det samme.

 

 

Nettet er raskt på hastighetsmålinger, men av og til tar det evigheter å laste inn en enkelt nettside. Kanskje det går, kanskje ikke.

Har Altibox sin "Wifi Pluss" range extender så trådløsdekningen er bra, det er ikke problemet.

 

Jeg opplevde forsåvidt nøyaktig det samme med internett gjennom GET BOX II. Det fungerte fint med separat modem og egen router (ASUS AC66).

 

Det er ganske irriterende og gjør at man får en dårlig brukeropplevelse. Er det rett og slett leverandørenes utstyr som er for dårlig??

I verste fall må jeg kjøre med egen router igjen, men hadde tenkt å bare ha det enklest mulig og slippe å styre så mye med det denne gangen..

 

EDIT: Mulig jeg løste dette ved å skru av IPv6 i router-oppsettet. Ser lovende ut akkurat nå, men får la det gå litt og se om det bare var tilfeldig.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...