Gå til innhold

(Fersk selvbygger!) Hjelp til forkjellige produkter til GammingsPC (1070vs1080) Eller bare vente på Rysen+VEGA


Anbefalte innlegg

Hei kjære hjelper :-) Det har vært 13 år siden jeg bygget min første pc og har ikke bygget selv siden den gangen da. Mye ting er forandret siden den gangen da. Så jeg trenger en hjelpende hånd som kan styre meg frem til en optimal PCbygg som ikke blir altfor dyrt samt sette sammen komponenter som faktisk da passer sammen. Originalt var tanken budsjettet på 15-17.. som jeg har selvklart overstyrt.

 

Tanken og formålet med PCens egenskaper:

Det jeg har lyst til å oppnå er egentlig ganske rett fram. En helstrøken og safe gaming ved høy oppløsning. Riktignok er ønsket å kjøre 4k (opptil 60fps) eller evt kjøre 144p tilsvarende på 34 inc UltraWide skjerm ved 100fps stabilt.

 

Innhold:

MOR: MSI Z270 Gaming M7                         2.690,00

CPU: Intel Core i7-7700K Kaby Lake            3.699,00

C.Kjøler: NZXT Kraken X52 CPU                 1.549,00

GPU: MSI GeForce GTX 1080                      6.299,00

RAM: - Har ingen snøring om hvilke jeg skal velge. (DDR4)

PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W      1.179,00

M.2: Intel 600p 512GB PCIe SSD                 1.699,00

HDD: Seagate Barracuda 3TB 3.5''               999,00

WiFi: ASUS PCE-AC56 AC1300                   479,00
Blå: Belkin Mini Bluetooth® V4.0 USB          139,00
 

Totalt: 18.732 (ouch!!) (komplett :-( )

 

Er det noen deler du ville ha tatt ut og byttet?

 

Grunnen til MOR, CPU og dens kjøling er fordi jeg vil gjerne overklokke den til 5ghz. - samme gjelder MSI sin GT1080 er pga overklokking mulighetene.

 

Andre deler jeg trenger muligens litt ekstra hjelp til er en skjerm og tastatur - har ikke bestemt meg eller tittet noe særlig på dette. mtp blir det enten for 4k tv som jeg bruker som PCskjerm (ja, jeg vet dog at MS på responsen blir betydelig redusert, men jeg er ingen CS:GO esport spiller. Ellers blir tanken rettet mot en UltraWide kurvede skjerm (og da ikke 4k - blir altfor dyrt - og om de heletatt finnes. :-) )  

 

Hvor er kabinettet? Joda, jeg har tenkt på det også. Ettersom jeg tenker å beholde de fleste komponentene over lengere tid tenker jeg å bygge opp en SLI med 1080 eller 1070 i fremtiden samt gjøre costum vannkjøling. (som også er dyrt, derfor blir det med i neste oppgraving av grafikkortet) - altså om noen par år. Pcen skal nok bli mest brukt til spill så prosessoren og hovedkortet trenger ikke en oppdatering på en lang stund. Så tenker jeg på Thermaltake P5 en åpen kabinett. Hva mener du/dere om dette? blir det dårlig med kjøling pga kabinettet ikke har noen vifter samt at den er ment for vannkjøling.

 

Så kommer det store spørsmålet.

Skal jeg bare skrape dette prosjektet og vente til Rysen og VEGA. Jeg klarer ikke å se de vesentlige store forberedninger som skal komme fra AMD (jeg er ingen fanboy av verken Nvidia eller AMD/ATI). Slik som det har vært tidligere har AMD vært flinke til å overdrive sine presentasjoner.

Hva syns du? er det lurt å vente?

 

Ellers hva tenker du/dere.. er jeg helt på jordet? burde jeg kanskje bare se etter en pv som allerede er bygget.

 

Hvis det er noen som har lyst til å gi meg spesifikk hjelpe meg med prosessen med å finne gode priser og lignende. Send gjerne pm også. :-) Setter pris på all hjelp jeg kan få.

 

Beklager for alle mulige skrivefeil :-) Mvh Patrick.

Endret av Rootbeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen så kan du glemme 4K gaming først som sist. Fullt mulig å få deg en gaming PC til den prisen, men du må nok ned på kravene dine ;) Men ja, du bør vente til AMD Ryzen er lansert. Da kan du få mye mer for pengene dine, og det er bare noen få uker igjen.

 

Du kan ta en titt på "Capital Offense" i denne tråden. Så får du en liten pekepinn på hva du får for den prisen du har satt opp. Ønsker du noe heftigere enn den, ja da øker også prisen en god del.

Lenke til kommentar

Om det ikke haster er det jo sikkert greit å vente på AMD, men det vil jo ta litt tid. Først må de lansere, så må de komme ut i butikkene, så må folk teste, så kan du se hva de yter, og så sammenligne priser/ytelse kontra Intel.

For å være ærlig har jeg ikke tro på at AMD skal greie å vippe Intel ned fra tronen. Men jeg kan jo ta feil. ;)

 

Ellers ser jo oppsettet ditt greit ut, liker hovedkortet ditt, mye utvidelsesmuligheter for fremtiden, 3x M.2 porter, USB3.1 Gen1 og Gen2, USB-C osv.

RAM blir jo fort 2-3.000 ekstra da for 16 GB.

Lenke til kommentar

Til den prisen så kan du glemme 4K gaming først som sist. Fullt mulig å få deg en gaming PC til den prisen, men du må nok ned på kravene dine ;) Men ja, du bør vente til AMD Ryzen er lansert. Da kan du få mye mer for pengene dine, og det er bare noen få uker igjen.

 

Du kan ta en titt på "Capital Offense" i denne tråden. Så får du en liten pekepinn på hva du får for den prisen du har satt opp. Ønsker du noe heftigere enn den, ja da øker også prisen en god del

 

Meh, slik jeg har skjønt etter benching så er ikke 4k så langt unna. Greia er vel at jeg trenger ikke 4k nå med engang. Det kan komme når jeg skal bygge SLI formatet og custom vannkjøling. Men ja, 1080 sliter med 4k slik jeg har forstått, og som sagt det er ikke et super must. Men den skal vel greie 100fps på 144p på en 34 inc skjerm? (uten SLI og overklokking fra fabrikanten) - jeg vet at founders ville ha slitet litt.

 

Men det var en genial tråd du linket til. Der fantes det god diskusjoner.. Jeg skal nok følge litt med på den. Der er dog prisen på 13, jeg kan gå litt mer på den prisen.. men som du sier, må senke forventningene. Det er alltid lett å velge de dyre komponentene og drømme seg i bygge verden. - ganske farlig for lommeboka.

Lenke til kommentar

Om det ikke haster er det jo sikkert greit å vente på AMD, men det vil jo ta litt tid. Først må de lansere, så må de komme ut i butikkene, så må folk teste, så kan du se hva de yter, og så sammenligne priser/ytelse kontra Intel.

For å være ærlig har jeg ikke tro på at AMD skal greie å vippe Intel ned fra tronen. Men jeg kan jo ta feil. ;)

 

Ellers ser jo oppsettet ditt greit ut, liker hovedkortet ditt, mye utvidelsesmuligheter for fremtiden, 3x M.2 porter, USB3.1 Gen1 og Gen2, USB-C osv.

RAM blir jo fort 2-3.000 ekstra da for 16 GB.

 

Det både haster og haster ikke :p om det er nødvendig akkurat nå er det ikke, men lysten er joh selfølgelig der. hehe :p Ang ytelsen om AMD vil ta tronen til intel er vel jeg også ganske usikker på, men igjen for gamming er prosessoren ikke det aller viktigste. Vil nok regne med at Kabylake kan overleve ganske lenge samt enda lenger mtp ytelse ved overklokke med vannkjøler. AMD er for det mest lønnsomme valget, men tror ikke dette vil skje denne gang. Det som er spennende er om prisen på evt kaby lake blir dratt ned følge AMD sine handlinger... men jeg tror ikke det vil skje heller..

 

​Så er det igjen spørsmålet om VEGA (og igjen da Titan X som nVidia kommer til å svare med) så tror jeg heller ikke at gt1080 prisen vil synke akkurat.. Håpet mitt var egentlig om 1070 ville klare 1440p på 100fps 34 inch.

 

Men joh, takk. Tanken for Mammakortet var et fremtidsperspektiv med noen oppgraderinger her og der. utgangspunktet ved neste oppgradering (la oss si 5++år) så er det bare å bytte ut grafikkortet(ene)   og lagringsplass.. samt rom for intel optane og U.2..

 

​Men som du, så kan jeg også ta feil. Jeg rpøver å følge med på youtube ang de valgene jeg tar.. Men vanskelig å skille hva de faktisk mener da de får enten kortene på sølvfat fra leverandører som (enten MSI eller ASUS f.eks). Det er sjeldent en har alle kortene og kan trekke fram negative og posetive sider ved det. Jeg vurderte Strix og evt Hero framfor M7.. men M7 ga mer mening. - men prisen steg også :p hehe..

 

Strix hadde et godt utgangspunkt i forhold til pris med tanke på wifi som er intregert i kortet. (yupp, det er nok et must).

 

Hvordan er det velge et Asus mamma kort også velge et annet produsent for grafikkkort? JEg vet i grunn at det skal gå problem fritt, men er det noen spesielle fordeler ved å gå like produsenter ved grafikkkort, mammakort (og for så vidt andre kort i bygget? )

Endret av Rootbeer
Lenke til kommentar

Mulig denne ville passe godt som ram?

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB

men det blir ca 1,3k dyrere til den totale prisen.

 

Ja eller 3200 Mhz versonen av samme brikkene. Husk Komplett er ikke billigst. Med Z270 hovedkort er det best med 2 RAM brikker - så 2x 8GB eller 2x 16GB. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg bygde PC i fjor høst (skylake) I7 6700k, 16 GB Ram, Vannkjøler, kabinett, Asus hovedkort, 1070 GPU, EVGA 750W PSU Gold, vifter osv. jeg lagde meg en ønskeliste hos komplett og så lagde jeg tilsvarende ønskeliste på prisjakt.no. Besparelsen ble på nesten 2700 kr inkl. frakt. jeg har per dags dato både rog strix hk og Maximus IX Formula hk  liggende inne på min liste hos prisjakt.no og Maximus kortet har allerede blitt noe rimeligere sidem det ble introdusert.

 

Ser også at du ikke har nevnt noe om vifter (alt koster)

 

Angående vente eller ikke vente på AMD, så kan det muligens lønne seg. Du må nok belage deg på slutten av mars/april for cpu/hk og sannsynligvis juni/juli før AMD's Vega kort for noen innvirkning på priser. Innen den tid er nok 1080 ti introdusert også.

 

Som nevnt ovenfor, velg deg 2x8 GB RAM 3200-4000 så går du ikke galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...