Gå til innhold

Venstrehatet: hva kommer det av?


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er ikke fakta. Det er hysteriske vrangforestillinger. Du får dokumentere dette, med en bedre kilde enn Jerry Seinfeld. 

 

"Vestlige universiteter" er nok en overdrivelse, da situasjonen varierer fra universitet til universitet, og ting er generelt er mye bedre utenfor Anglosfæren.

 

Det sagt: Du må ha bodd under en stein de siste årene hvis du ikke har fått med deg den hysteriske og sosialpaniske kulturen som har fått rotfeste spesielt i Kanadiske, Amerikanske og Britiske universiteter, og til en en mindre grad i andre europeiske land. Denne kulturen er også en som i stor grad er politisert, og har ofte et implisitt eller eksplisitt mål om å produsere politiske aktivister. (Les: SJWs)

 

Dette er veldokumentert og velkommentert. Tusenvis av timer med videobevis for denne kulturen finnes på youtube, og det har vært et stort tema i minst 3 år nå. Hvis du prøver å skyve dette under teppet så avslører du bare at du enten er totalt uinformert, eller har en interesse av å skjule disse fenomenene.

 

Her er noen eksempler:

 

 

Denne kompilasjonen er bare en knøttliten andel, og er helt åpenbart relaterte symptomer til opptøyene vi ser når en edgy Britisk homofil mann prøver å snakke om høyrepolitikk.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vestlige universiteter" er nok en overdrivelse, da situasjonen varierer fra universitet til universitet, og ting er generelt er mye bedre utenfor Anglosfæren.

 

Det sagt: Du må ha bodd under en stein de siste årene hvis du ikke har fått med deg den hysteriske og sosialpaniske kulturen som har fått rotfeste spesielt i Kanadiske, Amerikanske og Britiske universiteter, og til en en mindre grad i andre europeiske land. Denne kulturen er også en som i stor grad er politisert, og har ofte et implisitt eller eksplisitt mål om å produsere politiske aktivister. (Les: SJWs)

Jeg har ikke bodd under en stein. Jeg har fått med meg at mange jamrer over dette, men jeg har ikke sett noen særlig gode tegn på at dette er en "kultur". Stort sett er det snakk om en helt vanvittig opphausing av obskure enkelthendelser, fordi det passer inn i ett eller annet absurd pseudokonspiratorisk politisk narrativ om "SJWs" og "politisk korrekthet".

 

 

Dette er veldokumentert og velkommentert. Tusenvis av timer med videobevis for denne kulturen finnes på youtube, og det har vært et stort tema i minst 3 år nå. Hvis du prøver å skyve dette under teppet så avslører du bare at du enten er totalt uinformert, eller har en interesse av å skjule disse fenomenene.

 

Her er noen eksempler:

 

Denne kompilasjonen er bare en knøttliten andel, og er helt åpenbart relaterte symptomer til opptøyene vi ser når en edgy Britisk homofil mann prøver å snakke om høyrepolitikk.

Det er ikke åpenbart. For alt jeg vet kan det der bare være projeksjoner. Noen sporadiske youtube-videoer er ikke argument for noe som helst. De bare lurer deg til å tro at dette er en stor trend ved å spille på følelsene dine.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er da enda godt at ingen på høyresiden er overdrevent følsomme, eller ønsker å unngå motstridende meninger. Man ville jo garantert ikke fått sterke reaksjoner hvis man hadde dukket opp republikanske møter i USA med et skilt som sa "Hi! I'm an atheist, and I consider Christianity to be a superstition." Ikke i det hele tatt.

 

(Jeg fleiper selvfølgelig. Forholdet mellom det republikanske partiet og (evangelisk) kristendom gir plenty av eksempler på overdrevent "følsomme" (les: fordomsfulle) folk på høyresiden.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Der ser dere nok et bevis.

Hva snakker du mo? Du ble spurt hvilket universitet du gikk på siden du hadde kritikk av universitetsmiljø. Det ville ikke du svare på med argument om å beholde anonymitet. Da fikk du ironisk svar at det var veeeeldig lett å avdekke din identitet hvis andre visste hvilket universitet du gikk på. Så tar du ett steg videre i salaten og sier at fordi andre er anonyme så gjør de det samme selv og da kan du og være anonym.

 

Vi driter i hvem du er, men det hadde jo vært interessant å høre hvilket universitet du gikk på siden din kritikk mot universitetsmiljø var såpass alvorlig.

 

At du misforstår all kommunikasjon etter det samtidig som du anklager andre for å være beruset setter deg ikke i et godt lys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Når Chris Rock og Jerry Seinfeldt begge føler at det ikke lenger er mulig å ha stand up show på colleges og universiteter i USA fordi det alltid er noen som blir støtt, fornærmet, krenket

Chris Rock og Jerry Seinfeld har ikke gjort universitets-gigs på flere tiår. Sjekk faktaene dine.

 

Ehhh, du bekrefter jo selv hans påstand her...

Lenke til kommentar

 

 

Når Chris Rock og Jerry Seinfeldt begge føler at det ikke lenger er mulig å ha stand up show på colleges og universiteter i USA fordi det alltid er noen som blir støtt, fornærmet, krenket, som forlanger at sine " safe spaces " ikke skal krenkes er det noen som begynner å bli for følsomme.  Når Jerry Seinfeldt er i stand til å krenke deg, støte,  er det ikke vanskelig å tro at robuste politiske diskusjoner begynner å bli vanskelig. Mange amerikanske universiteter er ikke lenger fri markedsplass for ideer og robuste meningsutvekslinger. 

Chris Rock og Jerry Seinfeld har ikke gjort universitets-gigs på flere tiår. Sjekk faktaene dine.

 

Det ble iallefall rapportert i amerikanske media for et par års tid siden at Jerry Seinfeldt mener at collegepublikum er altfor politisk korrekte og ikke er mulig å ha klassise stand up show for. Sensitiveten og krenkelsesfølelsen er for godt utviklet.   Godt mulig han ikke har stått på noen collegescene på lenge, men han mener nå det han mener.

 

Men hvordan vet han dette når han ikke har gjort det på flere tiår? Eller for å si det på en annen måte: Hvorfor bruker du en kilde som det kan bevises ikke vet hva han prater om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når Chris Rock og Jerry Seinfeldt begge føler at det ikke lenger er mulig å ha stand up show på colleges og universiteter i USA fordi det alltid er noen som blir støtt, fornærmet, krenket

Chris Rock og Jerry Seinfeld har ikke gjort universitets-gigs på flere tiår. Sjekk faktaene dine.

 

Ehhh, du bekrefter jo selv hans påstand her...

 

Nei, jeg avkrefter hans påstand. Han sluttet å gjøre college-gigs fordi han ikke lenger trengte det. De er kjent som godt betalte, men utrolig lite morsomme - det har de alltid vært. Når han fikk sitt eget tv-program sluttet han fordi han basically kan velge selv hva han ønsker å bruke tiden på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onde tunger vil visst ha det til at merkenavnet "venstresiden" i norsk politikk er solgt til næringsinteresser - tilsvarende som at Senterpartiet representerer landbruk :-)  Disse næringsinteressene er mye relatert til fremmed-kulturell innvandring: diverse organisasjoner og kommunale stillinger, advokater, NAV, name it :-)

 

Dersom dette var sant, så er det jo på tide å få litt skikkelige framsynte partier på beina :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Onde tunger vil visst ha det til at merkenavnet "venstresiden" i norsk politikk er solgt til næringsinteresser - tilsvarende som at Senterpartiet representerer landbruk :-) Disse næringsinteressene er mye relatert til fremmed-kulturell innvandring: diverse organisasjoner og kommunale stillinger, advokater, NAV, name it :-)

 

Dersom dette var sant, så er det jo på tide å få litt skikkelige framsynte partier på beina :-)

Litt synd at det sannsynligvis ikke var sant da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig på vestlige universiteter å ha en intelligent diskusjon vedrørende noe som helst som ikke er å anse som "politisk korrekt".

Så vidt jeg vet dreier dette seg i hovedsak om amerikanske universiteter, hvor graden varierer fra universitet til universitet. Men fenomenet er virkelig, selv om det ikke er en uniform bevegelse på alle vestlige universiteter.

 

Jeg har ikke bodd under en stein. Jeg har fått med meg at mange jamrer over dette, men jeg har ikke sett noen særlig gode tegn på at dette er en "kultur". Stort sett er det snakk om en helt vanvittig opphausing av obskure enkelthendelser, fordi det passer inn i ett eller annet absurd pseudokonspiratorisk politisk narrativ om "SJWs" og "politisk korrekthet".

Når det er snakk om mange enkelthendelser som har oppstått de siste 3-4 årene på tvers av et kontinent, kan man i det minste begynne å snakke om en slags trend. Hvor betydningsfull og markant denne trenden er kan diskuteres. Men det er i alle fall betydningsfullt nok til å få internasjonal oppmerksomhet. Dette er sannsynligvis også en utslagsgivende faktor i forbindelse med det siste presidentvalget. Det er ikke noe som ble funnet opp under valgkampen, men en politisk korrekt mobbekultur, de nye hippiene som fremmer konsekvent et venstrevridd perspektiv og protesterer mot høyreorientert argumentasjon. Det er virkelig nok til at folk har sett seg dritt lei det.

 

Universitetsfenomenet er riktig nok en mindre del av det hele.

 

Det er ikke åpenbart. For alt jeg vet kan det der bare være projeksjoner. Noen sporadiske youtube-videoer er ikke argument for noe som helst. De bare lurer deg til å tro at dette er en stor trend ved å spille på følelsene dine.

Hva er grunnen til at du avviser tonnevis med videomateriale? Greit nok at det ikke er bevis på en svart-hvitt-standard, men det er likevel bevis på en trend. Hva er din grunn til å fornekte bevisene eller trenden som sådan?

 

Men om du simpelthen ikke er enig i at dette forekommer i særlig grad på norske universitet, så er jeg enig. Jeg har aldri sett eller hørt om dette i nevneverdig grad på norske universitet.

 

 

AtW

Hvorfor signerer du hvert innlegg?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Når Chris Rock og Jerry Seinfeldt begge føler at det ikke lenger er mulig å ha stand up show på colleges og universiteter i USA fordi det alltid er noen som blir støtt, fornærmet, krenket

Chris Rock og Jerry Seinfeld har ikke gjort universitets-gigs på flere tiår. Sjekk faktaene dine.

 

Ehhh, du bekrefter jo selv hans påstand her...

 

Nei, jeg avkrefter hans påstand. Han sluttet å gjøre college-gigs fordi han ikke lenger trengte det. De er kjent som godt betalte, men utrolig lite morsomme - det har de alltid vært. Når han fikk sitt eget tv-program sluttet han fordi han basically kan velge selv hva han ønsker å bruke tiden på. 

 

 

Det kan godt være du har rett i det.

 

Men siden det ikke er noe etablert faktum at det var derfor de sluttet, så kan jo grunnen være at de ikke giddet å prøve å få folk til å le når de hele tiden ble støtt for hver minste ting. But we'll never know.

Lenke til kommentar

 

Onde tunger vil visst ha det til at merkenavnet "venstresiden" i norsk politikk er solgt til næringsinteresser - tilsvarende som at Senterpartiet representerer landbruk :-) Disse næringsinteressene er mye relatert til fremmed-kulturell innvandring: diverse organisasjoner og kommunale stillinger, advokater, NAV, name it :-)

 

Dersom dette var sant, så er det jo på tide å få litt skikkelige framsynte partier på beina :-)

Litt synd at det sannsynligvis ikke var sant da.

 

 

Kanskje litt sant?

 

For hvor ble det av merkevaren "venstresiden" i en verden der til og med det kommunistiske Kina er et av de mest "høyre-ekstreme" en kan tenke seg? Idealene forsvant? En mulighet er altså at merkevaren sosialisme ble solgt :-)

 

Kina: nasjonalistisk, autoritært, (veldig) kapitalistisk, null innvandring,... = høyre-ekstremt? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Akkurat som at høyreekstreme har vokst i det siste, så har venstreekstreme også gjort det. Det er jo ganske enkelt å se?

 

Hva kommer venstrehatet av, vel hva kommer høyrehatet av? Ingen av dem er noe bedre enn de andre.

 

Akkurat som folk på høyresiden tror land vil bli tatt over av muslimer og innføre sharia, så tror folk på venstresiden at land vil bli tatt over av white supremacist og andre vil bli marginalisert eller kastet ut.

 

Spørsmålet burde heller være knyttet til denne ekstremismen og spesielt intoleransen for å høre andres meninger i det hele tatt. Det må være lov å snakke om kontroversielle emner uten å bli kalt rasist. Og det må gå inn å være for mer innvandring uten å bli beskyldt for å ødelegge landet. Ingen kommer noen vei med angrep på hverandre istedenfor å faktisk diskutere politikk. Selv seriøse aviser og nyhetskanaler i USA har jo blitt trukket mye mer inn i denne spiralen. Istedenfor å skrive mer om politikken til Trump, og spesielt folkene i regjeringen hans.

 

Angående universiteter så vil jeg ikke tro det er noe problem om du sier:

"Jeg synes ikke vi skal har mer innvandring, da vi ikke har et anlegg og system for å ta imot flere, og de ender opp i ghettoer med manglende oppfølging fra staten, der de blir frastøtt fra samfunnet" Noe slikt

 

Hvis du derimot sier:

"Jeg vil ikke ha mer innvandring, fordi mange av dem er bare kriminelle og bare går på NAV for å få penger"

Så er det noe annet. Det er ikke fordi dette er politisk ukorrekt, det er ikke korrekt. Skikkelig integrerte innvandrere blir raskt noe positivt for samfunnet, beviselig. 

 

Det siste argumentet og argument av typen "vi må ta inn alle, de lider og vi har masse penger" er begge rimelig overfladiske, og du ser veldig lite på det som ligger bak når det kommer til innvandring. Så så lenge du sier noe som stemmer så tror jeg ikke det er så veldig problematisk på norske universiteter, men det er ikke merkelig at fordommer ol ikke blir akseptert. Når folk helt alvorlig begynner å argumentere for at folk fra Afrika har lavere IQ f.eks.... Da synes nok ikke universitetet om det er altfor trist om du slutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat som at høyreekstreme har vokst i det siste, så har venstreekstreme også gjort det. Det er jo ganske enkelt å se?

 

Hva kommer venstrehatet av, vel hva kommer høyrehatet av? Ingen av dem er noe bedre enn de andre.

 

Akkurat som folk på høyresiden tror land vil bli tatt over av muslimer og innføre sharia, så tror folk på venstresiden at land vil bli tatt over av white supremacist og andre vil bli marginalisert eller kastet ut.

 

Spørsmålet burde heller være knyttet til denne ekstremismen og spesielt intoleransen for å høre andres meninger i det hele tatt. Det må være lov å snakke om kontroversielle emner uten å bli kalt rasist. Og det må gå inn å være for mer innvandring uten å bli beskyldt for å ødelegge landet. Ingen kommer noen vei med angrep på hverandre istedenfor å faktisk diskutere politikk. Selv seriøse aviser og nyhetskanaler i USA har jo blitt trukket mye mer inn i denne spiralen. Istedenfor å skrive mer om politikken til Trump, og spesielt folkene i regjeringen hans.

 

Angående universiteter så vil jeg ikke tro det er noe problem om du sier:

"Jeg synes ikke vi skal har mer innvandring, da vi ikke har et anlegg og system for å ta imot flere, og de ender opp i ghettoer med manglende oppfølging fra staten, der de blir frastøtt fra samfunnet" Noe slikt

 

Hvis du derimot sier:

"Jeg vil ikke ha mer innvandring, fordi mange av dem er bare kriminelle og bare går på NAV for å få penger"

Så er det noe annet. Det er ikke fordi dette er politisk ukorrekt, det er ikke korrekt. Skikkelig integrerte innvandrere blir raskt noe positivt for samfunnet, beviselig. 

 

Det siste argumentet og argument av typen "vi må ta inn alle, de lider og vi har masse penger" er begge rimelig overfladiske, og du ser veldig lite på det som ligger bak når det kommer til innvandring. Så så lenge du sier noe som stemmer så tror jeg ikke det er så veldig problematisk på norske universiteter, men det er ikke merkelig at fordommer ol ikke blir akseptert. Når folk helt alvorlig begynner å argumentere for at folk fra Afrika har lavere IQ f.eks.... Da synes nok ikke universitetet om det er altfor trist om du slutter.

 

Er dette argumentet ondskapsfult/"rassistisk":

 

Det er ikke på sikt (10-20 år eller så) *kulturelt* bærbart med så stor (årlig) fremmedkulturell  innvandring som vi hadde i 2015 - men vi kan godt klare det økonomisk uten for store ofre. Dette er *ikke* et økonomisk/logistisk eller plassmessig spørsmål. I storbyer kan en "gjemme seg burt" fra fremmede kulturer - men ikke på landet. Så dette er også et "land-by-spørsmål".

 

(Og vi vil ikke etter 20 år ha demokrati med en slik kontroversiell innvandring).

 

Er det "hat" og ondskapsfullhet å argumenetre slik? Eller er det snarere ansvarlighet for våre barn/barnebarn?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når Chris Rock og Jerry Seinfeldt begge føler at det ikke lenger er mulig å ha stand up show på colleges og universiteter i USA fordi det alltid er noen som blir støtt, fornærmet, krenket

Chris Rock og Jerry Seinfeld har ikke gjort universitets-gigs på flere tiår. Sjekk faktaene dine.

 

Ehhh, du bekrefter jo selv hans påstand her...

 

Nei, jeg avkrefter hans påstand. Han sluttet å gjøre college-gigs fordi han ikke lenger trengte det. De er kjent som godt betalte, men utrolig lite morsomme - det har de alltid vært. Når han fikk sitt eget tv-program sluttet han fordi han basically kan velge selv hva han ønsker å bruke tiden på. 

 

 

Det kan godt være du har rett i det.

 

Men siden det ikke er noe etablert faktum at det var derfor de sluttet, så kan jo grunnen være at de ikke giddet å prøve å få folk til å le når de hele tiden ble støtt for hver minste ting. But we'll never know.

 

... på 90-tallet...?

Lenke til kommentar

Når det er snakk om mange enkelthendelser som har oppstått de siste 3-4 årene på tvers av et kontinent, kan man i det minste begynne å snakke om en slags trend. Hvor betydningsfull og markant denne trenden er kan diskuteres.

Det skal også litt mer til for å fastslå at det er en "trend". Vet du hvor mye demonstrasjoner det har vært på universiteter før?

 

Men det er i alle fall betydningsfullt nok til å få internasjonal oppmerksomhet.

Det er heller ikke tegn på en trend. Faktisk, når min erfaring tilsier at det som har fått oppmerksomhet er enkelthendelser som har blitt blåst opp, misforstått og forvrengt, samtidig som det blir brukt i masse "think pieces" om hvordan samfunnet går til helvete, så tyder det på at noen ønsker at dette skal være en trend, snarere enn at det faktisk er det.

 

Dette er sannsynligvis også en utslagsgivende faktor i forbindelse med det siste presidentvalget. Det er ikke noe som ble funnet opp under valgkampen, men en politisk korrekt mobbekultur, de nye hippiene som fremmer konsekvent et venstrevridd perspektiv og protesterer mot høyreorientert argumentasjon. Det er virkelig nok til at folk har sett seg dritt lei det.

Hva er folk lei av? At folk på venstresiden ikke liker synspunktene til folk på høyresiden? Det høres i hvert fall slik ut, og det er jo ikke noe nytt.

 

Hva er grunnen til at du avviser tonnevis med videomateriale? Greit nok at det ikke er bevis på en svart-hvitt-standard, men det er likevel bevis på en trend. Hva er din grunn til å fornekte bevisene eller trenden som sådan?

Det er ikke bevis på en trend, nei. Det er bare en amputert fremstilling av enkelthendelser, løsrevet fra kontekst. For å vite noe om en trend må det undersøkes mer systematisk. Som sagt, man blir lurt til å tro at det er en stor greie fordi slike videoer vekker sterke følelser.
Lenke til kommentar

Kanskje litt sant?

 

For hvor ble det av merkevaren "venstresiden" i en verden der til og med det kommunistiske Kina er et av de mest "høyre-ekstreme" en kan tenke seg? Idealene forsvant? En mulighet er altså at merkevaren sosialisme ble solgt :-)

 

Kina: nasjonalistisk, autoritært, (veldig) kapitalistisk, null innvandring,... = høyre-ekstremt?

La meg gjøre det enkelt for deg. Har du noen grunner til at det du sier burde være sant, eller er dette på linje med resonnementet ditt om nazistene og tortur?

Lenke til kommentar

 

Er dette argumentet ondskapsfult/"rassistisk":

 

Det er ikke på sikt (10-20 år eller så) *kulturelt* bærbart med så stor (årlig) fremmedkulturell  innvandring som vi hadde i 2015 - men vi kan godt klare det økonomisk uten for store ofre. Dette er *ikke* et økonomisk/logistisk eller plassmessig spørsmål. I storbyer kan en "gjemme seg burt" fra fremmede kulturer - men ikke på landet. Så dette er også et "land-by-spørsmål".

 

(Og vi vil ikke etter 20 år ha demokrati med en slik kontroversiell innvandring).

 

Er det "hat" og ondskapsfullhet å argumenetre slik? Eller er det snarere ansvarlighet for våre barn/barnebarn?

 

Jeg synes dette er en helt legitim mening, som bør være 100% lov å si. Folk bruker ordet rasisme om alt nå for tiden. Rasisme er å dele folk opp i ulike raser, og så skille mennesker basert på det. Hvis du sier at det er greit med innvandrere, men jeg vil ikke ha SÅ mange, så kan det umulig være rasistisk.

 

Innvandring har både positive og negative sider. Norge i dag trenger innvandring, men det betyr ikke at dess flere vi tar inn, uansett hvem de er så er det bra. Det er eksempelvis ikke rasistisk å avvise kriminelle.

 

Og det at en liksom er "ond" eller "egoist" om en ikke vil hjelpe masse folk synes jeg og blir feil. De som sier det mener jo da de sitter på den ene sannheten. Det å ta inn folk er å hjelpe dem, og alt blir bedre. Hvem har sagt det stemmer? Har folk det bra når de bor i no-go soner for politiet i Sverige? Krig er ikke bra, men å bo i områder med daglig kriminalitet, vold osv er ikke bra heller. Og hvis du fører en uansvarlig innvandringspolitikk der det går utover hele Norges befolkning for at et par ti tusen skal få det bedre, så er ikke det bedre heller. 

 

 

Så lenge du ikke sier det som fakta. Det er det største problemet her. Hvis du sier at kulturen KOMMER til å forsvinne med innvandring. Eller innvandring KOMMER til å gjøre det utrygt for barna dine. Hvis du derimot sier du ikke tror vi er i stand til å ta imot og integrere så mange (som reelt er et problem i andre land) så synes jeg du burde kunne si det uten at noen skal mene at du er ondskapsfull eller rasist. For det er det ikke.

 

En annen ting som blir feil å si er å skylde på innvandrere og si at om det ikke er integrering så er det nesten eller helt deres feil. Integrering er 2-veis. Stat og befolkning i Norge må og ta folk skikkelig imot, ellers blir det nesten umulig for innvandrere å delta i samfunnet. Og det er klart at det finnes et tall som er for høyt, hvor det ikke fungerer. Og da kollapser alt og du får store ghettoer, og med en gang du har en ghetto så er det 10 ganger vanskeligere å løse problemet. Tyskland er et eksempel på et land som har veldig god integrering. Belgia er et eksempel på elendig integrering.

 

Så hvis du møter noen som reagerer kraftig om du sier noe slikt, og mener du er rasistisk ville jeg sagt at det er de som er inntollerante, og mener de sitter med den ene sannheten. Slik de ser det er riktig, og ser du det annerledes så er du rasist el. Det viktige her er at ingen egentlig vet hvor mye vi kan ta inn, men det å ha en mening om antallet er helt ok. Det er bra å tenke på folk som har det vanskelig andre steder, men det er minst like viktig å tenke på vårt lands fremtid og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...