Gå til innhold

Reklamasjon på nettbrett - verkstedet hevder brukerfeil


KjellV

Anbefalte innlegg

Har levert et nettbrett inn på reklamasjon da det ikke ville slå seg på igjen da jeg skulle slå det av og på.

 

Har nå fått tilbakemelding fra verkstedet om at "rammen er bøyd over hovedkort. Grunnet dette er enhetens hovedkort skadet. Da dette er forårsaket av ytre påvirkning bortfaller produsentens garanti på enheten."

 

Nettbrettet er pent brukt og har deksel/mappe rundt seg. Da jeg leverte det inn fremsto det som helt strøkent, noe jeg poengterte overfor betjeningen. Betjeningen har ikke skrevet noe om ytre skade på nettbrettet ved innlevering, noe jeg antar et bøyd nettbrett tydelig vil ha. Burde ikke en slik skade vært notert ved innlevering?

 

Vil det være mulig å komme noen vei med denne saken mot Expert? Om nettbrettet plutselig skal være bøyd må det ha skjedd noe etter at jeg leverte det fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig med dokumentasjon, men hvis verkstedet dokumenterer dette godt så er det vanskelig å komme noen vei med det. En ganske vanlig årsak til slike feil er at nettbrettet har ligget i klem i veske/bag/sekk. Det kan også skyldes fallskade, men da vil det vanligvis være fysiske skader utvendig (hvis ikke mappe har tatt støyten). Når man opplever feil pga bøyd hovedkort har selve skaden ofte oppstått tidligere. Det kan gå lang tid, men etterhvert ryker loddepunkter og/eller komponenter.

 

Å skylde på at nettbrettet må ha blitt bøyd etter innlevering hjelper jo ikke når feilen oppstod før innlevering og feilen skyldes skaden på hovedkortet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke har blitt notert skade ved innlevering så står nok kunden sterkt da det er stor sansynlighet for at skaden har skjedd etterpå

Interessant logikk... Det oppstår en feil på et produkt og det blir levert inn. Deretter skjer det en skade på produktet (f.eks. under transport til verksted) og funksjonsfeilen skyldes skaden. Kan du da forklare hvordan feilen kan oppstå før skaden som forårsaker feilen?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikk som har bevisbyrden uansett så lenge de ikke skriver ned ytre skader ved mottak

Nei.

 

Uansett, så er det ikke alle skader som kan oppdages like lett. Feks en mindre bøy på et nettbrett oppdages ikke alltid like lett av forskjellige personer.

 

Spør etter bilder. Er mye enklere for oss da og "avgjøre" om dette er noe man burde ha oppdaget ved innlevering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg leverte det inn en mandag og fikk svar fredag i uken etter. Jeg hadde det svært travelt i den perioden, så hadde ikke anledning til å ta tak i saken eller svare på telefon da Expert ringte til meg. Fredag to uker etter at jeg fikk svar fra Expert svarte jeg de og sa at jeg ønsker (bilde)dokumentasjon på at den ytre skaden er noe som må ha oppstått over tid, eller at de tok på seg at den har oppstått etter innlevering. Fikk da svar om at siden de ikke hørte noe fra meg har verkstedet sendt nettbrettet tilbake til butikk og at de ikke kan skaffe noen form for dokumentasjon siden verkstedet ikke lenger har tilgang til produktet.

 

Er to uker responstid fra meg for lenge?

 

Har jeg rett til å kreve noen form for dokumentasjon for at skaden de mener er årsaken til at nettbrettet er defekt må ha oppstått før innlevering? 

 

Eventuelt: Om jeg ønsket nettbrettet returnert til butikk ville det kostet meg kr. 350,- Har Expert nå lov til å kreve dette av meg når de har sendt det tilbake til butikk før jeg kom med tilbakemelding?

 

 

Mr D: "Å skylde på at nettbrettet må ha blitt bøyd etter innlevering hjelper jo ikke når feilen oppstod før innlevering og feilen skyldes skaden på hovedkortet."

 

- Hovedkortet er i følge verkstedet skadet på grunn av at nettbrettet er bøyd og de sier derfor fra seg alt ansvar. Jeg har ikke registrert at nettbrettet har vært bøyd, og noen ytre skade er heller ikke bemerket av butikken. Altså er det mulig at det er en annen årsak til at nettbrettet døde. Av og til slutter elektronikk å virke uten ytre skader/årsak. Da passer det jo fint om Expert har vært uheldig og bøyd nettbrettet slik at det får en skade som ikke dekkes av reklamasjon.. (uheldig, ikke grunnlag for å påstå at noen har ødelagt noe bevisst).

Lenke til kommentar

Nå kan jo faktisk nettbrett/mobiler bli bøyd uten at du nødvendigvis trenger å oppdage det. Og med så kompakt elektronikk som det er i mobiler og nettbrett i dag så er det ikke rom inni til at chassiset bøyer seg uten at det påvirker resten av elektronikken.

 

Så jo, du kan ha ett bøyd nettbrett uten at du merker det.

Og ja, bøyd nettbrett vil kunne lage skader inni som de da ikke dekker.

 

Samtidig er det særdeles lite sannsynlig at Expert eller verkstedet har bøyd nettbrettet ditt med vilje for å avvise reklamasjonen din. Det har de ingenting å tjene på :)

 

Eg sier ikke at dette ikke er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, eg ville bare poengtere at de fleste kunder sier det samme - "eg har aldri sett at x" :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en xperia x2 tablet på verksted to ganger.

Feilsymptom helt dødt.

Fullstendig død og tar ikke til seg lading i MicroUSB ladeport selv etter å vært tilkoplet orginallader i 4 døgn.

 

Har også prøvd alle tastekombinasjoner finnet på nettet uten hell.

Vi har ikke lade dock til det.

 

Begge tilfellene hadde madammen kjørt det helt tomt for strøm. Sist gangen hadde det blitt liggende ubrukt noen dager og gått tomt av seg selv.

 

Verkstedet har hver gang resatt og fabrikk kjørt tabletten .

Det har også blitt skrevet i begge tilfeller at "ingen feil funnet ,oppgradert sw" bla bla.

 

De har ikke fortalt selv etter anmodning fra meg trikset de har for å få liv i det igjen.

 

Dette er en svakhet med android brett hvertfall fra Sony. Og flere vil ha det til å være en designflaw i android eller i produsentenes hw. Spesielt når ladeportkretsen ikke lengre slipper gjennom lade strøm når lithium batteriet er inder et visst nivå.

 

 

Det er en laaang tråd om dette problemet på sonysupport forum og gjelder også for ulike modeller av xperia telefonene.

 

 

Nå passer jeg på dama som er ørn at hun passer på å unngå flatt nettbrett før det lades opp.

Går fint da.

 

 

Dét kan jeg tenke meg var problemet ditt.

Bøyd nettbrett høres søkt ut.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...