Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK Kringkastingsavgift - Kan man få bot?


Cobrasnake

Anbefalte innlegg

I fjor fikk jeg en faktura från NRK for kringkastingavgift. Då jeg hade planer om å flytte ut i November i fjor varslet jeg NRK om dette og att jeg ikke önskade regning for 2017.

 

Nå har planene endret eg og jeg bor fortsatt kvar i samme leilighet. Noen regnin har jeg ennå ikke mottatt.

 

Kan jeg få noen mer bot i tillegg til terminbelöpet hvis de kommer på att jeg ikke har flytta ut? Eller får jeg i så fall bara en ny faktura som jeg fikk förste gang de va här?

 

Va gjelder ellers hvis jeg får besök av en kontrollør? Är det samme som i Sverige att jeg ikke må släppa han in og han kan ikke göre noe annat än å komme tillbake og banke på dören igjen?

 

Kort og godt. Kan du få ekstra bot för du lyver till NRK eller är lisensfakturan de verste som kan skje?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK er ikke en politimyndighet, og har derfor ikke lov til å ransake verken deg eller boligen din. Det er frivillig å slippe de inn.

Lisensen er lovpålagt, og de kan tvangsinnkreve den direkte fra lønnen din hvis de finner ut at du har tuner i hjemmet ditt.

Så med andra ord kan inget skje så lenge de ikke finner ut. Men hvis de finner ut og fakturan kommer er det bare å betale?

Lenke til kommentar

Enten tror de på deg = Du får ikke noen regning

De tror ikke på deg = Du får regning

 

Personlig ville jeg ha forholdt meg til den uvitendenheten at du har selvsagt glemt alt om NRK og styr.. Og helst ikke legge så mye mer ut om at du er redd for å få bot... For det får du ikke, i værstefall må du betale for den tid du har hatt tilgjengelig TV som motar NRK, hvor bevisbyrden faller på NRK og ikke hos deg....

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Mulig du får gebyr.

Sorry, dum svensk. Hva betyr gebyr? hva e forskjell på bot og gebyr?

 

Du kan ikke bare la være å betale faktura uten at noe skjer nei. Men så lenge de ikke vet det er det vel ingen som bryr seg.

Nej, såklart jeg ikke kan la väre å betale, men faktura har jeg ikke fått siden jeg sa opp.. Skjönner hvis de ikke vet de. Men nu har jeg betalt tidligare för att sedan si opp. 

 

Jeg har alltså sagt opp og sagt til NRK att jeg har flyttet härifra. Men jeg bor fortsatt kvar. Kan de bli problem?

Lenke til kommentar

 

Mulig du får gebyr.

Sorry, dum svensk. Hva betyr gebyr? hva e forskjell på bot og gebyr?

 

Du kan ikke bare la være å betale faktura uten at noe skjer nei. Men så lenge de ikke vet det er det vel ingen som bryr seg.

Nej, såklart jeg ikke kan la väre å betale, men faktura har jeg ikke fått siden jeg sa opp.. Skjönner hvis de ikke vet de. Men nu har jeg betalt tidligare för att sedan si opp. 

 

Jeg har alltså sagt opp og sagt til NRK att jeg har flyttet härifra. Men jeg bor fortsatt kvar. Kan de bli problem?

 

Nei, de tror du ikke har noe TV eller lignende som tilsier at du må betale avgift.. Om du ikke har ett stort ønske om å kvitte deg med 2-3K kroner hvert år og være ærlig..

 

Edit: måtte omformulere meg, ønsker ikke at folk skal være uærlige.. Men bare fortelle eller glemme det de kan

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Mulig du får gebyr.

Sorry, dum svensk. Hva betyr gebyr? hva e forskjell på bot og gebyr? 

 

Både bot og gebyr er pengesummer du må betale som straff når du har overtrådt bestemmelser. Forskjellen er at bøter idømmes av rettsvesenet og kommer på rullebladet ditt (eventuelt ved at du godtar et forelegg som politiet skriver ut), mens gebyr ilegges du f.eks. av busselskapet om du blir tatt uten gyldig billett. Eller at et firma tar gebyr hvis de må sende faktura ("regning") til deg på papir i stedet for elektronisk. Purregebyr kan du få når de må mase på deg for at du skal betale det du skylder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort og godt. Kan du få ekstra bot för du lyver till NRK eller är lisensfakturan de verste som kan skje?

Det er ikke straffesanksjoner for brudd på fjernsynsmottakerforskriften isolert sett. Den som har fjernsynsmottaker uten å melde fra til NRK kan imidlertid ilegges tilleggsavgift etter fjernsynsmottakerforskriften § 3. Du kan også straffes for bedrageri (du har utnyttet en villfarelse du selv har skapt til å oppnå fordeler du ellers ikke ville fått).

 

Generelt sett oppdages de fleste slike tilfeller ved folkeregisterkontroll - du oppgir at du flytter, men når NRK ved kontroll i folkeregisteret ikke ser noen flyttemelding er det ikke vanskelig å legge sammen to og to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk detta som PM:

 

"Nei, du kan ikke få bot, du kan derimot få verre konsekvenser. Dersom du dokumenterbart har meldt fra om at du flytter til Sverige, unnlater å gjøre det og ikke varsler som saken kan du få strafferettslig tiltale for bedrageri ihht straffelovens § 371. Da har du "fremkallet, styrket eller utnyttet en villfarelse" og "rettsstridig forledet noen til å unnlate noe som forvolder tap". Strafferammen er fengsel inntil to år, mindre case avgjøres i praksis med 1-3 brutto månedslønner (innen rammen 20000-100000 pr mnd i lønn). "

 

Finns de på fullaste allvar mulighet att jeg får opptil 60K i bot? I så fall burde jeg kontakta NRK direkt og melde att jeg fortsatt bor kvar?

 

Vad syns ni?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...