Gå til innhold

Det perfekte kabinett?


Anbefalte innlegg

Svært lysten på å bygge en ny PC i desse dager og i så fall så er jeg ekstremt lysten på å bytte ut Antec-kabinettet jeg aldri skulle ha kjøpt. Det har skapt så mye frustrasjon pga elendige løsninger at jeg helst aldri vil åpne det.

 

Noen som har gode forslag til et stilrent og mest mulig praktisk kabinett? Praktisk mtp bygging, rengjøring og vedlikehold. Stilrent som i firkanta og svart, hehe. Glass på siden er et bonus, men helst ikke masse former eller lys.

 

Har til nå sett mest på Corsair Carbide Air 540 og NZXT Elite S340. Noen som har erfaring med desse?

 

Jeg har også en Noctua NH-D14 kjøler som jeg selvsagt kan tenke meg å fortsette å bruke, ser den passer så vidt i NZXT sitt Elite S340.

 

Noen andre gode forslag? Prisklasse rundt 1000-2000. Fractal Design skal vel også ha noen greie kabinett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næ, forskjellen mellom 850 og 960-serien er ikke veldig merkbar for de fleste. For ytelse i spill har det nada å si, men oppstart av OS og programmer kan være noe raskere. For diskintensiv bruk har det selvfølgelig endel å si. Bruker du heavy grafikkprogramvare som benytter seg av scratch-disk kan det vel hende du merker endel.

Lenke til kommentar

Dette "kabinettet" kommer jeg antageligvis til å bygge maskin uten kabinett i.

Edit: Postet fra mobil, med bilder "on the fly", så litt snedig ut, men det går an å se nærmere på bildene :)

16stk 120mm kabinettvifter

3stk 140mm kabinettvifter

6stk 120mm vifter på radiatorer
Luftinntak med filtre i bånn.

post-6529-0-52332000-1485993901_thumb.jpg

post-6529-0-26267700-1485993941_thumb.jpg

post-6529-0-45336600-1485993969_thumb.jpg

post-6529-0-12182000-1485994283_thumb.jpg

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

 

Maxi-ATX der der!

 

Alltid likt sånne builds, med PC bygget inn i skap eller kontorpult eller lignende. Lyddempende materiale du har inni der?

 

Jeg har ikke selv plass til et helt skap, hehe.

 

Prøvd å bygge i en fryser uten noen form for luft inntak? Berre sirkulering inne i fryseren?

 

For prisen av hvor ofte du måtte bytte fryser kan du liksågodt kjøpe fasekjøler :)

Lenke til kommentar

Maxi-ATX der der!

 

Alltid likt sånne builds, med PC bygget inn i skap eller kontorpult eller lignende. Lyddempende materiale du har inni der?

 

Jeg har ikke selv plass til et helt skap, hehe.

Jepp, er "eggekartong" skumplastplater fra Biltema på de fleste større flater for å ta stående støy slik at den ikke "lekker" ut gjennom luftinntak og uttak. Alle viftene kjøres på ca 5-6V (10-12V men alltid to og to vifter koblet i serie). I bunnplata har jeg ute mot døra felt inn to stk coupéfiltre til Toyota Yaris (tror jeg det var, billige filter fra Biltema). Rett bakenfor disse står fire vifter som suger luft fra filtrene og skyver den bakover. Innfelt i plata over, som printeren står på, er fire vifter som løfter lufta oppover. Samme i plata over printeren, der står også vannpumpa og tanken, lufta skyves oppover. Neste plate er ei hvitevarehylle slik at den har sterkere innfestning og er kortere, altså er det åpning innerst. Den har jeg borra tre stk 140mm hull i som lufta passivt strømmer opp gjennom, og da opp rett foran kabinettets tre stk 120mm vifter som skuver luft inn. Hylla er forøvfig forsterket med to U-profiler under. Øverste hylle har også fire 120mm vifter nedfelt som løfter lufta opp i rommet med radiatorene. seks stk radiatorvifter skyver lufta bakover til uttaket på toppen. 

 

Alt i alt er løsningen ganske støysvak, kun et svakt sus på et sånt nivå at knatring fra tastaturet overdøver det. Temperaturen inni skapet er omentrent samme temperatur som romtemperatur langs gulvet. Vannkjølingen fungerer bra, avlest prosessortemperatur ser selvfølgelig variabel fra sensor til sensor og avhengig av last, men virker å være kun få grader over romtemperatur på tomgang eller lett last. Har ei ganske bra Laing vannpumpe som kjøres på lavt turtall, vannstrømmen splittes parallelt i radiatorene, vannblokkene ligger i serie. 

 

Skapet fungerer ganske bra, skal jeg gjøre mer blir det enda litt mer støydemping, men totalt sett er jeg ganske fornøyd :)

Lenke til kommentar

jeg fikk selv igår et Corsair Carbide Air 240 Cube kabinett.. som et det beste kabinettet jeg har sett..

plass til kabler er det i alle fall ingen mangel på, syns den så omtrent TOM ut når jeg var ferdig...

 

glasset er på Topp da, men det er noe jeg syns var drit stilig. og mye bedre henhold til skjemkortet :)
​regner med modellen du henviser 540 er ganske tilsvarende bare litt større og glasset på siden..

 

anbefale gjør jeg hvertfall på det sterkeste når det gjelder min lille søte Corsair Carbide Air 240 Cube!

 

det NZXT Elite S340 er også et helt utrolig godt kabinett..solgte faktisk akkurat et bygg i en hvit sånn en.. en drøm å bygge i med tanke på kabler her også. selv om jeg gir 240 cube en liten fordel der faktisk..!

men FY så fin NZXT Elite S340 blir om du gjør jobben bra nok :) hadde mange artige timer med hodet inni det kabinettet der ja.

​så gode valg alle sammen uten tvil ;) har selv h440 om dagen!

​lykke til med valget.

Endret av Ganji421
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...