Gå til innhold

Problemer etter at ubuntu ble oppgradert til 16.04. Får ikke logga inn.


Anbefalte innlegg

Da min samboer slo på den bærbare hvor vi hadde lagt inn Ubuntu og nettopp fått oppgradering til 16.04 så kom hun inn til gjestemodus. Forsøker å logge seg på, hjelper ikke, kommer tilbake til gjestemodus. Ikke gjort noen oppgraderinger. Litt kjipt siden vi ikke får brukt printeren vår med den pcen hvor mange dokumenter er lagra. Finner ikke noen vettug måte å løse dette på online heller, et søk på Google gir meg masse ukjente kommandoer jeg kan skrive inn uten at det hjalp. Det er snakk om en gammel Pentium dual-core Acer fra 2004. Er virkelig Ubuntu så elendig at det kan gå i lås sånn uten videre? Må nesten legge inn Windows igjen hvis det skal være sånn, men da mister vi nok mange dokumenter.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at vi ikke kommer inn som gjest, det står logg inn som gjest, vi forsøker, så blir skjermen svart og vi kommer tilbake til logg inn som gjest. Vi greier ikke å skifte over til meny for ordinær innlogging. Forsøkt meg med en bråte av ulike sudo-kommandoer men ender alltid opp med gjesteinnlogging som looper :( Finnes det noen hurtigtaster etc som får bytta innlogginga fra gjest til ordinær? Vi hadde deaktivert passord og innlogging på vanlig bruker.

Lenke til kommentar

Det høres veldig ut som x-serveren har sluttet å virke. Det jeg ville gjort, er å trykke ctrl-alt-F2 ved login (da kommer du inn på en annen shell) , logge inn der med brukernavn og passord, også bruke en ekstern disk for å ta backup av alt som du trenger av dokumenter (søk på nettet hvordan du mounter en disk på kommandolinjemodus). Når det er gjort, ville jeg installert på nytt (enten ubuntu igjen, eller hva enn du vil bruke i fremtiden). Det er veldig mye kjappere å installere på nytt enn å prøve å finne ut hva som gikk galt dersom du ikke har erfæring selv av å fikse slikt.

 

Det er dessverre fortsatt ganske så vanlig at oppgraderinger av ubuntu tar knekken på x-server innstillingene, spesielt med eldre hardware. Det hjelper å installere en LTS versjon, men allikevel kan det forekomme at ting går i stykker ved oppgradering. Om du ikke har erfæring med å fikle med kommandolinje for å fikse slikt, ville jeg heller installert systemet på nytt enn å kjøre oppdatering på operativsystemet, eller bare latt være å oppdatere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

ctrl-alt-F2 sender deg til et Shell uten grafikkmodus
x-serveren har sluttet å virke
Linux Mint. Min erfaring er at det er mye mindre bugs der
får du fortsatt ikke opprettet nye brukere via sudo/root?

 

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

 

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

Lenke til kommentar

@ozone:

For min del så synes jeg det er gøy å mekke. Dessuten er det nå slikt at du kan skreddersy deg selv et operativsystem som gjør alt du vil, ikke noe mer og ikke noe mindre. Men om jeg hadde vært vanlig bruker, ville jeg aldri i livet gått for ubuntu, men heller betalt for redhat eller noe slikt. Bedriftsløsninger pleier å være mye mere stabile.

 

Det andre problemet er jo at folk fikler uten å forstå hva de driver med. Om man begynner å klippe og lime kommandoer som inneholder ordet "sudo" fra nettet, er det ganske så sikkert at noe vil gå i stykker før eller siden.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

 

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

For min del så er det fordi jeg bruker Linux i jobb sammenheng. Selv om Microsoft har tatt en del positive steg så er Windows rett og slett ubrukelig for meg. Ikke er det så veldig vanskelig å bruke Linux heller, tror det hadde påført meg mer stress å bruke Windows.

 

Når jeg er hjemme og gamer er det Windows for alle penga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det du har testa? Hvordan har du forsøkt å fikse det? Ønsker du hjelp eller vil du bare klage?

Jeg ønsker hjelp. Jeg har googla og forsøkt diverse sudokommandoer som bringer meg ingen steder. Jeg vil fikse det. Det jeg ønsker er å bli kvitt gjestekonto og komme inn med vanlig bruker :) Har diverse dokumenter der inne jeg skulle fått fatt på.
Lenke til kommentar

 

Hva er det du har testa? Hvordan har du forsøkt å fikse det? Ønsker du hjelp eller vil du bare klage?

Jeg ønsker hjelp. Jeg har googla og forsøkt diverse sudokommandoer som bringer meg ingen steder. Jeg vil fikse det. Det jeg ønsker er å bli kvitt gjestekonto og komme inn med vanlig bruker :) Har diverse dokumenter der inne jeg skulle fått fatt på.

 

Ok hva har du prøvd så langt?

 

Har du sjekka de standard x-serveren greiene?

 

Har du sjekka noen av dissa?

 

http://askubuntu.com/questions/766942/login-loop-for-guest-account-only-on-16-04

http://askubuntu.com/questions/223501/ubuntu-gets-stuck-in-a-login-loop

http://superuser.com/questions/1114398/cannot-login-to-any-user-on-ubuntu-16-04-1-other-than-guest

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

 

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

Nei. De har gitt opp og dødd av tvungen Windows-10-oppgraderingsstress. Gud hvor lei jeg ble av å høre på Windows 10 som hadde "ødelagt" harddisken :roll:

 

Og:

1. Linux er først og fremst ikke gratis, men fritt. Jeg donerer en del penger til Linux og FOSS, og er derfor ikke gratis for meg. 

2. Windows lager utrolig mye stress for meg. Hvorfor i h*lvete skal det ta 4 kaffekopper før jeg kommer i gang med jobben en morgen, kun fordi det er en Windows-oppdatering?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

 

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

 

 

Har tenkt det samme som deg til tider, men tingen er at når du mestrer det så får du til så vanvittig mye mer enn ved windows. Etter at du har fått til ditt oppsett så går ting som en drøm. Merk at dette er spesielt for folk som driver med programmering o.l. Nå er jeg avhengig av Linux om jeg skal gjøre noe meningsfull utvikling.

 

Det er kanskje litt som å spørre hvorfor enkelte folk gidder å mekke, skru, fikse og ordne biler istedenfor å bare kjøre biler som fungerer.

 

OP: Ønsker du å hente ut filer kan du kjøpe deg et ekstern harddisk-kabinett, så skru ut harddisken før du putter det i kabinettet. Deretter kopierer du over filene som en vanlig ekstern hardisk. Ikke ødelegg noe når du skrur opp..

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...