Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konflikter på jobb, utbrent - grunn for sykemelding?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en situasjon på jobben en stund som etterhvert har tatt knekken på all motivasjon. En del av grunnen til dette er at jeg og lederen min kommuniserer dårlig. Jeg på min side føler at han ofte avbryter mye, misforstår problemstillinger, og at han da blir sint fordi han tror man prøver å følge en annen plan enn den som er satt. Det som egentlig skjer, sett fra min side, er at vi stort sett EGENTLIG er enige rent praktisk om hva som skal gjøres, men at han misoppfatter det jeg sier som om at jeg prøver å endre planen, og han blir da irritert. Hver gang jeg mottar et prosjekt av ham, tenker jeg litt sånn "uff, hvordan skal dette gå denne gangen da".

Ellers må jeg si at jeg er ganske selvstendig i det jeg gjør, og er ikke en som rent fagmessig trenger mye veiledning, men det er en del saker der jeg føler at han må ta viktige avgjørelser hvis en plan må endres pga noe uforutsett, eller fordi noen detaljer ikke er helt avklart.
Vi har tidligere koblet inn HR i dette, ting blir lovet, vi tar hverandre i hendene og lover bedring. Ting kan fungere en stund, og så sklir det gjerne litt ut igjen.

Nå for en stund siden hadde vi medarbeidersamtale. Jeg er jo litt konfliktsky av meg, men tenkte at denne praten måtte taes, så jeg skrev da i en mail at jeg ønsket å en prat rundt kommunikasjonen mellom oss. Men dette har vist seg å slå veldig uheldig ut. Mens jeg hadde håpet på å få en konstruktiv prat mellom bare oss to og få en god forståelse for hverandres problemer, så satt han heller bare foten ned, mente at hele mailen var respektløs, og at jeg måtte skjerpe meg. Heller ikke nå fikk jeg kommet ordentlig frem til hvorfor jeg på min side føler kommunikasjonen ikke fungerer.

 

Han på sin side synes jeg er så lite flink til å gi tilbakemeldinger og holde ham oppdatert.. Mens jeg på min side synes det er vanskelig og ubehagelig å gi tilbakemeldinger nettopp pga. måten han er på, noe jeg selvfølgelig ikke fikk sagt. Jeg hadde tatt med noen eksempler på saker som jeg ønsket å diskutere. Det var både saker der det ble litt amper stemning, og noen saker som hadde gått fint, men hvor jeg ønsket å si at jeg synes det var vanskelig å ta samtalen som skulle til for å avklare situasjonen pga. man ikke vet utfallet. Men disse ble ikke diskutert.

Etter samtalen føler jeg at han har vært litt "ekkel" mot meg. At han driver og jager på de tingene han ikke er fornøyd med ved meg, og skal på en måte presse denne prestasjonen frem. Jeg føler at han synes jeg er treg og lat. Jeg har prøvd å ligge litt lavt, etterkomme det han sier. Vi har også hatt en høylytt krangel hvor han tilslutt truet med å gi meg sparken.

Jeg føler nå at vi egentlig er helt tilbake der vi begynte. Alle gamle vonde minner som egentlig er forbigått har kommet opp igjen. Jeg går rundt og er sliten, lei, frustrert, tenker mye på dette på fritiden, får ikke sove ordentlig om natten. Er ikke motivert til noe som helst. Alle ting som ikke haster, bare flyter rundt meg. Hodet er alltid tåkete, planleggingen er dårlig, ting går mindre effektivt. Jeg går rundt og bare engster meg for nye ubehagelige situasjoner, har ikke matlyst, magen har slått seg helt vrang, føler meg til tider litt kvalm. Jeg har rett og slett møtt veggen.

Jeg er nå veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er jo avhengig av inntekten fra jobben, og synes i grunn at arbeidet vi driver med er interessant. Men konfliktene tar helt knekken på meg. Jeg har lyst til å gå til legen og få en sykemelding mens jeg tenker litt. Tror dere at dette er "god nok grunn" til å få sykemelding? Og vil en eventuell sykemelding være grunnlag for at arbeidsplassen kan bruke det som et argument på et tidspunkt for å kunne si meg opp?



Anonymous poster hash: 20051...2a5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjefen din virker defensiv og autoritær, uten villighet til å tilrettelegge og ta konstruktiv kritikk. Slike personer bør du ikke bruke tid på når dem motarbeider at du prøver å gjøre en god jobb. Søk deg vekk fra denne arbeidsplassen eller i det minste bort fra den sjefen. Sånn det er nå holder det ikke i lengen. Bruk kløkten og motivasjon din en plass du trives, ikke et sted som bryter deg ned.

 

Sykemelding er helt legitimt i slike konlikter. Bruk den konstruktivt for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres i utgagnspunktet ut som noe jobben (om de ønsker), kan bestride. Det er vanligvis ikke sykemeldingsgrunn som jobben må akseptere. (jobben kan bestride sykemeldinger av noen typer).

 

Det betyr selvfølgelig ikke at de sikkert kommer til å gjøre det, og jeg er ingen jurist, så min tolkning kan være feil, men greit å vite.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke kun NAV da som får vite det egentlige diagnosekriteriet i sykemeldingen? Arbeidsplassen har vel egentlig ikke noen rett til å bestride en leges signatur. Men i våre dager så er det jo et tettere samarbeid om å få arbeidstaker inn i aktiv sykemelding, så de får vel kanskje vite det til slutt dersom det er en sykdom som vedvarer.

 

Det viktigste for trådstarter er å få vite hvilke steg som må til for at situasjonen kan bedre seg. Med disse verktøyene i hånd så kan frustrasjon dempes noe selv om det ikke fjerner all frustrasjon. Det ser jo ut til at trådstarter er løsningsorientert og ikke tilhørende en sytende type menneske. Så om løsningen sees, så kan det jo hende ting løser seg på den ene eller andre måten.

 

Trussel om å skulle gi noen sparken høres ikke velbalansert ut. Det kan godt hende at det var en glipp, en høytenkt tanke i fra sjef. Den der antakelsen som trådstarter har om at ting er "tregt og latskap", den er ikke god. Det der må være noe en kan sparke ballen tilbake for å få den andre parten til å si noe mer om dersom det er noe å si. Et stykke arbeid tar en viss tid, og det kan godt tenkes at trådstarter vil få andre skussmål fra andre medarbeidere. Men, vi vet lite om forholdene her i diskusjonstråden. Det er jo noe arbeidsgiver og dens medarbeidere må kunne gjøre en sunn vurdering av, dersom spørsmålet i det hele tatt dukker opp.

 

Hodet er alltid tåkete, planleggingen er dårlig, ting går mindre effektivt.

 

Men kan det være snakk om dette kun, at det har en mer kortvarig natur?

 

Kommunikasjon det er en utfordring for hvem som helst til tider. Det går an å jobbes med. Jeg forstår veldig godt at det kan være vanskelig å kommunisere når man ikke er på likefot. Den andre part er sjef og man selv er arbeider.

 

Og kan det være slik at den andre part ikke orker for mye medarbeidersamtaler fordi det stopper produksjonen? Det kan vel de fleste se at kan være feil, å ikke bare ta medarbeidersamtalen først som sist.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tviler uansett på at det er en sunn holdning fra arbeidsgiver å finne på sånne ting. Så inntil noe sånn skjer, så er det vel best å bare ikke tenke at det i det hele tatt er mulig. Arbeidsgiver skal vel ha noe ganske heftig dokumentert om de prøver å finte ut en leges signatur. Helligbrøde rett og slett. Arbeidsgiver må vel ha tatt den ansatte for et eller annet forhold. Tatt ut sykemelding og truffet vedkommende i syden bare for å ta noe. Det kan vel legen uansett ikke klandres for. Legen må jo i utgangspunktet vurdere det som blir fortalt, observert og evt. målt.

 

Det går jo an å si opp folk i sykemeldingsperiodene også, dersom enkelte faktorer allerede er innfridd. Tror faktisk det er enklere å få til enn å begynne med ullne legeanklager. Så det du gjør, sier og hvordan du oppfører deg er hva den ansatte må utfordre seg selv på. Inntil videre så har jo den ansatte her fremdeles enn jobb. Det må noen varsler til før man kan si noen opp, dersom det ikke er noe grove ting hvor avskjedigelse kan brukes å henge seg ved.

 

Når første varselet kommer så bør man gjerne tenke seg godt om, om det er verdt kampen, eller om helheten tilsier at en har bedre av å skifte beite. Da er det tid for å være proaktiv om en orker. Og smart.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tviler uansett på at det er en sunn holdning fra arbeidsgiver å finne på sånne ting. Så inntil noe sånn skjer, så er det vel best å bare ikke tenke at det i det hele tatt er mulig. Arbeidsgiver skal vel ha noe ganske heftig dokumentert om de prøver å finte ut en leges signatur. Helligbrøde rett og slett. Arbeidsgiver må vel ha tatt den ansatte for et eller annet forhold. Tatt ut sykemelding og truffet vedkommende i syden bare for å ta noe. Det kan vel legen uansett ikke klandres for. Legen må jo i utgangspunktet vurdere det som blir fortalt og observert.

Min arbeidsgiver har med fullt overlegg torpedert sykemeldingen min, og det etter at NAV har overtatt sykelønnsansvaret. Pur faenskap fra HR-leder i et firma man virkelig ikke ville tro slikt om. 

Lenke til kommentar

Arbeidsplasser kan bestride en sykemelding, om den feks er tilbakedatert, eller om de mener man ikke er arbeidsufør (feks er det spesifikt sagt at sosiale årsaker ikke kvalifiserer) , det betyr ikke at man "finter ut legens signatur", men at sykdommens art ikke er av en type som gjør at man er arbeidufør. Jeg har ikke hele fasiten her, er ikke min ekspertise, men jeg foreslår du setter deg litt mer inn i det før du sier så bastante ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tviler uansett på at det er en sunn holdning fra arbeidsgiver å finne på sånne ting. Så inntil noe sånn skjer, så er det vel best å bare ikke tenke at det i det hele tatt er mulig. Arbeidsgiver skal vel ha noe ganske heftig dokumentert om de prøver å finte ut en leges signatur. Helligbrøde rett og slett. Arbeidsgiver må vel ha tatt den ansatte for et eller annet forhold. Tatt ut sykemelding og truffet vedkommende i syden bare for å ta noe. Det kan vel legen uansett ikke klandres for. Legen må jo i utgangspunktet vurdere det som blir fortalt og observert.

Min arbeidsgiver har med fullt overlegg torpedert sykemeldingen min, og det etter at NAV har overtatt sykelønnsansvaret. Pur faenskap fra HR-leder i et firma man virkelig ikke ville tro slikt om. 

 

 

Hva kan en da foreta seg? Be fylkeslege eller "second opinion" vurdere hele forholdet? Foretar legene seg selv noe i slike forhold, altså føler leger seg da tråkket på? Kan arbeidstilsynet bidra med noe?

Lenke til kommentar

Arbeidsplasser kan bestride en sykemelding, om den feks er tilbakedatert, eller om de mener man ikke er arbeidsufør (feks er det spesifikt sagt at sosiale årsaker ikke kvalifiserer) , det betyr ikke at man "finter ut legens signatur", men at sykdommens art ikke er av en type som gjør at man er arbeidufør. Jeg har ikke hele fasiten her, er ikke min ekspertise, men jeg foreslår du setter deg litt mer inn i det før du sier så bastante ting.

 

AtW

 

Sier hva: "Helligbrøde rett og slett" ?

 

Leger har en funksjon, og selvsagt kan feil gjøres.

Også kommer du med et begrep sosiale årsaker. Hva mener du da, begravelse av noen nær en, og den sorgperioden som kommer?

 

Skal det så mye til for en lege å hente fram psykiatriske diagnoser da? Det er jo legens oppgave å prøve å få ordnet opp i en deprimert pasient f.eks. Da kan en sykmeldingsperiode være aktuell på kort sikt. Så blir alle parter klar over at de kan trø til å hjelpe, evt. tilrettelegge om det finnes noe å tilrettelegge midlertidig eller permanent med. Det er også i NAV's interesse at arbeidsforholdet består, så de er vel klar for at ting tilrettelegges. Få de med på fellesmøtene forårsaket av gradert sykemeldt om en kan.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det kan være jeg oppfattes som litt sytete til tider, for jeg har litt opp gjennom tatt opp litt rundt arbeidsfordelingen. Men her er ting absolutt på bedringens vei. Den største utfordringen slik jeg ser det, er nettopp kommunikasjonen.
Jeg har vurdert å skifte jobb, og har allerede vært i kontakt med gamlesjefen for å høre om dørene var åpne. De søker folk, og sa at det bare var å slenge inn en CV og søknad, så ville det bli vurdert. Han sa det var mange søkere, men at jeg allerede hadde en stor fordel foran mange av de andre som søker.
På gamlejobben var atmosfæren en helt annen, det var ikke den samme autoritære og stressende kommunikasjonen. Det var lov å gjøre feil, og det kunne begås en tabbe uten at alle skulle prøve å fraskrive seg sitt ansvar. Men jeg skal være så ærlig å si at arbeidet på den gamle jobben ikke er like interessant som den jeg er i nå, og den jobben jeg har nå er en mulighet som ikke melder seg så ofte. Jeg er derfor veldig i stuss på hva jeg skal gjøre.

Jeg kommer til å ta kontakt med HR igjen og se hva som skjer.
Jeg tenker ikke på å bli langtidssykemeldt. Bare maks en uke eller to.
 



Anonymous poster hash: 20051...2a5
Lenke til kommentar

 

Arbeidsplasser kan bestride en sykemelding, om den feks er tilbakedatert, eller om de mener man ikke er arbeidsufør (feks er det spesifikt sagt at sosiale årsaker ikke kvalifiserer) , det betyr ikke at man "finter ut legens signatur", men at sykdommens art ikke er av en type som gjør at man er arbeidufør. Jeg har ikke hele fasiten her, er ikke min ekspertise, men jeg foreslår du setter deg litt mer inn i det før du sier så bastante ting.

 

AtW

 

Sier hva: "Helligbrøde rett og slett" ?

 

Leger har en funksjon, og selvsagt kan feil gjøres.

Også kommer du med et begrep sosiale årsaker. Hva mener du da, begravelse av noen nær en, og den sorgperioden som kommer?

 

Skal det så mye til for en lege å hente fram psykiatriske diagnoser da? Det er jo legens oppgave å prøve å få ordnet opp i en deprimert pasient f.eks. Da kan en sykmeldingsperiode være aktuell på kort sikt. Så blir alle parter klar over at de kan trø til å hjelpe, evt. tilrettelegge om det finnes noe å tilrettelegge midlertidig eller permanent med. Det er også i NAV's interesse at arbeidsforholdet består, så de er vel klar for at ting tilrettelegges. Få de med på fellesmøtene forårsaket av gradert sykemeldt om en kan.

 

 

Jeg foreslår du prøver å lese litt om regelverket på egenhånd og kommer tilbake etter det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er sikkert fint å kunne noe regelverk. Men, hvorfor skal det være nødvendig for en arbeidstaker å kjenne til regelverk som leger må forholde seg til? Dersom sykemeldingen blir underkjent så er det vel bare snakk om et lønnsmessig forhold som har kortvarig innvirkning på økonomien uansett? Da blir en vel så enig om at arbeidsgiver rettmessig kan trekke litt av framtidig lønn. Kan arbeidsgiver bruke det som argument videre med sine advokater som grunnlag? Eller skyter de seg selv i foten da?

 

Er det ikke bedre å prøve å hjelpe trådstarter på en eller annen måte framfor å fortsette denne noe unyttige diskusjonen. Da er det vel bedre å lage en egen tråd for det, slik at de som måtte føle at de er berørt av et slikt forhold har noe å sjekke opp i mot.

 

Trådstarter behøver noen å samtale med. Denne tråden har vært forsøkt å benytte til det. Utenom det så kan jo trådstarter bruke sin lege, be om å få prate med andre (psykolog, tillittsvalgte/fagforbund, familie og venner, altså det som føles mest riktig). Det er viktig å få stoppet grubling som ikke leder noen vei. Lette litt på ventilen og sånn.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tenker det kan være nyttig for trådstarter å være kjent med at det er en mulighet, iogmed at sykemelding diskuteres som et alternativ, hvorvidt det er nyttig info kan bare vedkommende vurdere. Men det er med respekt å melde du som startet en diskusjon om dette, jeg kom bare med informasjon til trådstarter

 

AtW

Lenke til kommentar

Du begynte med det selv allerede i innlegg #5 ATWindsor. Ting spant vel litt derfra?
 


Arbeidsplasser kan bestride sykemeldinger jo, men det blir gjerne behandlet av NAV om det skjer. (saken altså)

 
Jeg har ingen innlegg før det innlegg #5.

Sorry, jeg ser veldig skjeivt nå for jeg har sitert innlegg #7. Men, noe liknende står i innlegg #5.

Så dersom du legger ut et førsteinnlegg så er dette kun for informasjon å regne, og ikke ment å skulle kunne diskuteres? Jeg bare synes vi har diskutert det lenge nok, og det var du som drar inn at jeg bør forsøke å sette meg inn i regelverket. Der bør vi vel legge ballen litt død, er du ikke enig vel? Er der formålstjenlig for særlig mange at jeg lærer meg det regelverket?

 

EDIT:

Besparelse av et nytt innlegg. Så besvarelsen får du her ATWindsor. Jeg har funnet ut at jeg er litt trøtt nå selv ja. Takk for påminnelsen. Det ble strøket over for før du besvarte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...