Gå til innhold

Snittkarakter på FOS


Bergerr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt til å søke utdanning i Forsvaret, hærens befalsskole med linjen; administrasjon, ledelse og forvaltning. 

Er ferdig med en bachelor i HR og personalledelse til våren, og har deretter tenkt til å søke befalsskolen. Men jeg har under 4 i snitt fra VGS. Har tidligere hørt at det ikke gjør noe med lavt snitt, i og med at jeg har relevant bachelor med gode karakterer.

 

Noen som har noen erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptak til befalsskole er en helhetsvurdering. Skolekarakterene dine fra VGS er en del av dette, allment evnenivå-testen fra sesjon en annen (minstekrav her er karakter 5 av 9). Men du har tross alt klart å studere deg til en bachelor etter VGS, så det taler jo absolutt i din favør. Det viser at du ever å studere og ta til deg akademisk læring, som vel er noe de bekymrer seg for når søkerne har lavt snitt. Skriv en merknad om studiet i søknaden din! Legg gjerne ved foreløpig karakterutskrift også.

Vel så viktig som karakterer fra VGS er såklart fysisk robusthet og generell egnethet (intervju og ikke minst seleksjonsøvelsen). Alt i alt tror jeg nok vurderingen de gjør av deg under seleksjonsøvelsen veier tyngst. Og det blir selvfølgelig letter å prestere under øvelsen dersom fysisk form er god ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opptak til befalsskole er en helhetsvurdering. Skolekarakterene dine fra VGS er en del av dette, allment evnenivå-testen fra sesjon en annen (minstekrav her er karakter 5 av 9). Men du har tross alt klart å studere deg til en bachelor etter VGS, så det taler jo absolutt i din favør. Det viser at du ever å studere og ta til deg akademisk læring, som vel er noe de bekymrer seg for når søkerne har lavt snitt. Skriv en merknad om studiet i søknaden din! Legg gjerne ved foreløpig karakterutskrift også.

 

Vel så viktig som karakterer fra VGS er såklart fysisk robusthet og generell egnethet (intervju og ikke minst seleksjonsøvelsen). Alt i alt tror jeg nok vurderingen de gjør av deg under seleksjonsøvelsen veier tyngst. Og det blir selvfølgelig letter å prestere under øvelsen dersom fysisk form er god ;)

 

 

 

Tusen takk for bra svar! Har tidligere hørt at det kan være en fordel ja, så får håpe på det beste og krysse fingrene for at jeg blir innkalt til FOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...