Gå til innhold

USB 3.x HDD docking stasjon som kan levere mer enn 200 MB/s


myhken

Anbefalte innlegg

Har i dag en rekke USB docking stasjoner til mine to servere. Noen av disse bruker jeg til å ha virtuelle pcer på SSD disker.

Nå er det noen år siden jeg kjøpte nye sist, men jeg har flere USB 3.0 docking stasjoner.

Bakdelen med de jeg har er at ingen av dem greier å levere noe særlig over 200 MB/s på USB 3.0 porten. Går ut i fra at det er hardwaren på selve dockingene som begrenser dette.

 

Er det noen som har nyere USB3.x docking stasjoner som de vet leverer høyere hastighet enn 200+ MB/s?

 

Alle sier jo det i spesifikasjonene sine, men er ute etter faktiske tester så jeg vet at det virker.

Og ev hvor høy hastighet får dere?

 

Kikket litt på denne: https://www.komplett.no/product/835046/datautstyr/harddiskerssd/dokkingstasjoner/icy-box-docking-and-cloning-station#

Fant en test som sier at også denne ikke greier mer enn ca 200 MB/s. Så begynner å lure på om dette er max hastighet på slike bokser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare plass til så mange disker med kun 6 interne SATA porter, noen interne snurredisker og DVD brenner. Så bruker derfor docking stasjoner. 200 MB/s er grei hastighet, men om det finnes noe vesentlig bedre, hvorfor ikke oppgradere?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

ingen av dem greier å levere noe særlig over 200 MB/s på USB 3.0 porten. Går ut i fra at det er hardwaren på selve dockingene som begrenser dette.

Jeg mener det er en begrensing som ligger i usb implimentasjonen på hovedkortet (evt. kontrollerkortet).

 

Hvilke hovedkortet (evt. kontrollerkortet) er det du bruker?

Lenke til kommentar

 

Jeg mener det er en begrensing som ligger i usb implimentasjonen på hovedkortet (evt. kontrollerkortet).

 

Hvilke hovedkortet (evt. kontrollerkortet) er det du bruker?

 

 

Det trodde jeg også, siden ett HK var fra 2012 og det andre fra 2015. Men når jeg nå byttet HK til MSI C236M Workstation. Får samme hastighet der.

Lenke til kommentar

Må ha minst 2 x HDD om ikke 4 x HDD for å være aktuelt.

Her må du nok ha thunderbolt eller usb 3.1 ,10 gigabit hvis du skal klare 300 MB\S på 2 disker.

Da ofte klarer ikke usb 3.0 raskere en 400 MB\S selv intel kontroller.

 

 

ingen av dem greier å levere noe særlig over 200 MB/s på USB 3.0 porten. Går ut i fra at det er hardwaren på selve dockingene som begrenser dette.

Jeg mener det er en begrensing som ligger i usb implimentasjonen på hovedkortet (evt. kontrollerkortet).

 

Hvilke hovedkortet (evt. kontrollerkortet) er det du bruker?

 

Tror ikke det er flaskehals på en disk, er det flere er det nok sata\ til usb omformeren som er flaskehals vil jeg tro.

Ikke noe problem å klare 400 MB\S på SSD disker med god usb kontroller.

Du er heldig om du får mere hvis du ikke har usb 3.1 kontroller.

Lenke til kommentar

Her må du nok ha thunderbolt eller usb 3.1 ,10 gigabit hvis du skal klare 300 MB\S på 2 disker.

Da ofte klarer ikke usb 3.0 raskere en 400 MB\S selv intel kontroller.

 

 

Jeg er ikke ute etter mer enn 300 MB/s per disk, sjeldent jeg starter opp flere virtuelle pcer på samme tid. Så det holder at dockingen greier å levere høy hastighet på en disk på samme tid.

USB 3.0 skal jo kunne levere ca 500 MB/s i alle fall. Men hovedkortet mitt har USB 3.1 porter og derfor er tittelen min USB3.x osv videre.

Lenke til kommentar

For usb 3.0 (usb 3.1 gen1) er estimert maksimal throughput 250MB/s for Bulk-Only Transport (BOT), det er sikkert vanlig å se ca 200MB/s. Dersom USB Attached SCSI protocol (UAS/UASP) er implementert i usb kontrolleren, dockingen og driveren, så er estimert maksimal throughput 400MB/s.

 

Den boksen du linker til i første innlegg ser ikke ut til å støtte UASP.

 

En usb 3.1 gen2 boks bør naturligvis løse problemet ditt, men så var det det å finne en.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg har funnet følgende bokser som ser ut til å være gen2:

 

Highpoint Rocketstor 3112c

Silverstone SST-TS11G-C

Startech SDOCK2U313

Unitek Y-3027

Xcellon HDD-202

 

Takker så mye. Skal se på disse, og om det er mulig å få tak i dem her på berget, og ev. til hvor mye.

Det er jo selvsagt grenser for hvor mye jeg ev skal bruke på dette.

Lenke til kommentar

Har du vurdert pcie-utvidelseskort og hotswap bay?

 

Ja det har jeg, men jeg sliter å finne en hotswap bay uten vifter....for jeg har hatt slikt før, og de er jo ikke akkurat lydløse. Og det ser jeg folk kommenterer på de som er tilgjengelige hos f.eks komplett.no nå også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...