Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det mulig og overføre sin eierandel av bolig til et voksent barn?


frappi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig å gjøre dette, men det krever at det innebærer en realitet for deg i love, eller at det er innenfor hva du kan råde over i testament (det vil si at det er innenfor 1/3 av verdien av det du etterlater deg). 

 

Vil dette si at man ikke kan gi bort alt man eier selv når man lever? 

Lenke til kommentar

 

Det er mulig å gjøre dette, men det krever at det innebærer en realitet for deg i love, eller at det er innenfor hva du kan råde over i testament (det vil si at det er innenfor 1/3 av verdien av det du etterlater deg). 

 

Vil dette si at man ikke kan gi bort alt man eier selv når man lever? 

 

 

Hvis du faktisk gir det bort, så er det helt greit. Det er først når det ikke får noen praktisk effekt før du dør at problemene starter. Om du på papiret gir bort boligen din til et av barna, men samtidig krever livslang borett der, så vil dette kunne sees på som en dødsdisposisjon, og dermed bli en del av arveoppgjøret likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er mulig å gjøre dette, men det krever at det innebærer en realitet for deg i love, eller at det er innenfor hva du kan råde over i testament (det vil si at det er innenfor 1/3 av verdien av det du etterlater deg).

 

Vil dette si at man ikke kan gi bort alt man eier selv når man lever?

 

Leser du ikke det jeg skriver? Du kan gi bort alt du vil så lenge du faktisk gir det bort med virkning for deg selv.
Lenke til kommentar

 

 

Det er mulig å gjøre dette, men det krever at det innebærer en realitet for deg i love, eller at det er innenfor hva du kan råde over i testament (det vil si at det er innenfor 1/3 av verdien av det du etterlater deg).

 

Vil dette si at man ikke kan gi bort alt man eier selv når man lever?

 

Leser du ikke det jeg skriver? Du kan gi bort alt du vil så lenge du faktisk gir det bort med virkning for deg selv.

 

 

Leser hva du skriver, men forstår det ikke, og spør derfor. 

 

Hva vil det si å faktisk gi noe bort? At hvis mor her gir bort sin del må hun flytte ut for at det skal være gitt bort? Eller bare det at det tinglyses og det faktisk er sønn som eier mors andel?

Lenke til kommentar

Vil tro at med "med virkning for deg selv" menes det at du gir noe bort og slutter å ha nytte av det. 

 

At det er en "realitet" betyr at du faktisk har gitt noe bort. Dersom du fortsetter å bruke noe etter at du har gitt noe bort, er det vel ikke i "realiteten" gitt bort i utgangspunktet. 

 

Mulig jeg tar feil, da.

Lenke til kommentar

Poenget med "realitet i levende live" er å unngå at man gir bort noe pro forma, dvs. på papiret. Derfor stiller vi et krav om at disposisjonen må ha fått en effekt for deg, det må være merkbart at du har gjort det.

 

Ta et svært vanlig eksempel: studenter med formue som ikke vil ha avkorting fra Lånekassen. Overfører pengene til mammas bankkonto, og begge er enige i at disse pengene skal tilbake når Lånekassen ikke lenger sjekker selvangivelsen.

 

Har det her skjedd en disposisjon med realitet? Nei, selvsagt ikke.

 

Gir bort fast eiendom, men fortsetter å bo på eiendommen og betaler alle utgifter selv, og ellers ingen endringer (ikke en gang tinglyst ny eier). Realitet? Nei.

 

Gir bort fast eiendom, fortsetter å bo der, slutter å betale utgifter, betaler leie (som dekker utgiftene) til ny eier. Realitet? Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er mulig å gjøre dette, men det krever at det innebærer en realitet for deg i love, eller at det er innenfor hva du kan råde over i testament (det vil si at det er innenfor 1/3 av verdien av det du etterlater deg).

 

Vil dette si at man ikke kan gi bort alt man eier selv når man lever?

 

Leser du ikke det jeg skriver? Du kan gi bort alt du vil så lenge du faktisk gir det bort med virkning for deg selv.

 

 

Leser hva du skriver, men forstår det ikke, og spør derfor. 

 

Hva vil det si å faktisk gi noe bort? At hvis mor her gir bort sin del må hun flytte ut for at det skal være gitt bort? Eller bare det at det tinglyses og det faktisk er sønn som eier mors andel?

 

 

Ikke nødvendigvis flytte ut, men dersom mor fortsetter å bo der uten noe som helst endring i situasjonen rundt boforholdet, det være seg faste kostnader, vedlikehold, leie også videre også videre, vil det være som om det ikke er gitt bort. Det vil si at overdragelsen først vil ha virkning etter vedkommendes død, og dermed blir ansett som en dødsdisposisjon. Resultatet av at noe anses som en dødsdisposisjon er at de begrensningene i testasjonsretten (dersom det foreligger), inntrer. Blant annet plikteldsarv. Det følger av arvelova § 35.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å forstå! Så mor kan ikke gi sin halvdel av bolig til sin sønn mens hun lever og bor der. Og etter sin død så har hun heller ikke lov å ønske på testament at hun vil at kun den ene sønnen skal arve hennes halvdel av boligen!?

 

Kan hun selge sin halv del da til sønnen for 1kr? Så han får det på papiret, mens gu lever og bor der?

 

Anonymous poster hash: aa266...aff

Lenke til kommentar

Vanskelig å forstå! Så mor kan ikke gi sin halvdel av bolig til sin sønn mens hun lever og bor der. Og etter sin død så har hun heller ikke lov å ønske på testament at hun vil at kun den ene sønnen skal arve hennes halvdel av boligen!?

 

Kan hun selge sin halv del da til sønnen for 1kr? Så han får det på papiret, mens gu lever og bor der?

 

Anonymous poster hash: aa266...aff

Det blir ansett som forskudd på arv da. Er det lån på boligen? Hvis jeg har forstått det riktig så kan mor gi bort sin halvdel og fortsatt bo der mot at hun betaler deg husleie, mens du dekker husets utgifter (forsikring, felleskost/kommunale avgifter, strøm? Etc)

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Jeg og min ektemann eier en bolig sammen.

Jeg ønsker å gi min halvdel av boligen til sønnen min. enten som forskudd på arv eller som en gave. Jeg står fortsatt som lånetaker og kommer fortsatt til å bo der og betale på lånet. Er det mulig ? hvis ikke: kan jeg da velge å kun gi den ene sønnen min, min eierandel i boligen i testamentet, etter min død ? at kun han får det og ingen andre av barna? 

Endret av frappi
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig, men du må gjøre nok endringer i din livssituasjon til at vilkåret om realitet i levende live er oppfylt. Hvor store endringer dette må være i din konkrete situasjon, hvor det som gis bort er en ideell andel, bør du kontakte advokat for å avklare. Det vil ikke være nok å tinglyse din ideelle andel overdratt til din sønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit enkelt utgangspunkt må være at når du gir bort din del av boligen så må du gå frå å være eigar av boligen til å bli leigetakar der din sønn er utleigaren.

 

Det er fleire måtar å gjere det på, men eg tenker fort at din sønn bør ta over boliglånet ditt, og at du begynder å betale ei husleige som er tilstrekkelig for at din sønn kan dekke både lånekostnaden samt nødvendig vedlikehold.

Det at du ikkje er den einaste eigaren gjer det litt meir problematisk, men langt i frå umogleg å få til.

 

 

Poenget er at så lenge det er du som bruker, vedlikeholder, tek seg til rette, betalar utgiftene som følger med, samt tek ansvar og bestemmer over boligen så er det du som i realiteten er eigaren uavhengig av kva som står i offentlege register.

 

Men dersom din sønn krever inn husleige, vedlikeholder boligen og er den som bestemmer om du får henge parabolantenne på ytterveggen eller ikkje, ja då har du gitt vekk boligen med den konsekvensen av at du ikkje lenger er "herre i eige hus".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...