Gå til innhold

Hvorfor er det slik at utenlandske statsborgere får studere gratis i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvinnfolk får fordeler ovenfor menn i mange tilfeller. Andre land har fått fingeren ut og forandret dette. Er bare Norge som er så utrolig treige som alltid.

 

Dere vet at det er positivt for Norge å være et populært land å studere i? Hvis vi må offre litt for at det skal være tilfelle så går det greit. Norske folk har også ofte mer penger i familien og med et snev av samhold så har vi mye bedre muligheter for å fikse bolig til studentene våre.

 

Det skulle heller ha gått på penger selvfølgelig, sjekket kontoen til foreldrene, men enn så lenge så er ting som det er.

Lenke til kommentar

Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg.

 

Får disse studentene "komme hit gratis"? De betaler 3200 kr i året for oppholdstillatelsen sin (og vi har betydelig stivere søknadsgebyrer enn det du må betale for å studere i et annet land).

 

Semesteravgiften er for øvrig ingen studieavgift, det er en velferdsavgift til studentsamskipnaden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg.

 

Det samme var tilfelle da jeg studerte i England og Skottland.  Prioritet når det gjaldt studentbolig og ellers nøyaktig samme vilkår som lokale studenter.  Hvorfor i all verden skulle Norge være det eneste landet i verden som skiller seg negativt ut ved å gi utenlandske studenter dårlige vilkår enn våre egne?

 

Dessuten behøver vi, i likhet med alle andre land, impulser og tankegodt utenfra for ikke å stagnere og for å påse at vi ikke blir enda mer ensrettede, innadvendte og sidrompa enn vi allerede er.  Spesielt når det gjelder forskning og høyere utdannelse, men også for å gavne samfunnet generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg.

 

Får disse studentene "komme hit gratis"? De betaler 3200 kr i året for oppholdstillatelsen sin (og vi har betydelig stivere søknadsgebyrer enn det du må betale for å studere i et annet land).

 

Semesteravgiften er for øvrig ingen studieavgift, det er en velferdsavgift til studentsamskipnaden.

 

Altså, du kan for så vidt dra med slike småavgifter, men poenget består. Man betaler jo skatt, og det er denne skattingen som betaler for utdanningsinstutisjoner ​for nordmenn.​ Å si at vi vil miste mange av de beste hodene ved å innføre en slik avgift er feil da disse hodene uansett forlater landet etter alt å dømme (får kanskje en avhandling eller to før vedkommende drar). Sier ikke at avgiften skal være hinsides all fornuft, men det er noe riv ruskende galt når man har lavest prioritet i eget land.

 

Sverige har innført avgifter for utenlandsstudenter fra utenfor EU og vi bør vurdere å gjøre det samme så lenge man ikke klarer å bygge nok studentboliger. Gevinsten kan brukes til å bygge flere boliger så kan avgiften revurderes.

 

Det er uansett slik at vi betaler for disse studentene av egen lomme uten av de nødvendigvis kommer med en tilsvarende gjenytelse.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig.

 

Man beklager seg altså over at de som ikke har betalt skatt får goder fra staten.

 

Og så later man som om de norske studentene HAR betalt skatt, selv om de ikke har betalt mer skatt enn de utenlandske studentene, dvs ingenting.

Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ein kineser for å studere SubSea ingenør, så jobber han ræva av seg, går ut som en av de beste i klassa og er enormt ressurs for Norge (mange blir igjen og jobber her). Nordmenn flest gjør ikke annet enn å drikke/fest. Utruleg mange som slutter på studier/bytter 4-5 studier, før de endelig bestemmer seg for noe.

Staten kan ikke tenke på indevid framfor seg selv. Staten tenker "nyttige ressurser", derfor blir utenlandske studenter prioritert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt.

 

 

 

Bli igjen i landet er ikke samme som å gi noe tilbake. Eg kjenner eit par som jobber med noe heeelt annet enn utdanninga deira. Fordi de "gidd ikke". Eit par som ble narkisa og lever på nav. Money well spent?

Halvparten av utenlandske (de flinke studentene) får tilbud om jobb før de e ferdig med studie og blir igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt.

Bli igjen i landet er ikke samme som å gi noe tilbake. Eg kjenner eit par som jobber med noe heeelt annet enn utdanninga deira. Fordi de "gidd ikke". Eit par som ble narkisa og lever på nav. Money well spent?

Halvparten av utenlandske (de flinke studentene) får tilbud om jobb før de e ferdig med studie og blir igjen.

 

 

I enhver bedrift må du regne med litt svinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...