Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får internett-tilgang fra switch, men ikke via ruteren


Anbefalte innlegg

Hei!

Oppsettet her er som følger. Modem, ruter, switch, ruter. 
Problemet mitt er at jeg bare får internett-tilgang hvis jeg bruker internettkabel direkte fra switchen. Hvis jeg kobler ruteren min til switchen så får jeg ikke internett-tilgang. Verken med kabel eller trådløst.

Ble tipset om at jeg trengte å ordne en statisk IP-adresse på ruteren. Kan det være løsningen? Og hvordan gjøres dette? 
Eller kan det være noe helt annet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange ganger det blir problemer med å ha to routere etter hverandre i nettverket, har modemet router innebygd så får du trippel routing/nat

 

https://www.tek.no/artikler/guide-ustabilt-nett-etter-a-ha-satt-opp-ny-tradlos-ruter/277191

 

dersom du kun har satt inn den siste routeren for å få flere porter etter ett langt strekk med kabel så bruk heller en switch istedet for router.

modem-router-switch-switch.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar. 

Situasjonen er slik at jeg bor i en sokkelleilighet. Modem, ruter og switch befinner seg i hoveddelen av huset, og jeg har kun 2 uttak fra switchen tilgjengelig i min leilighet. Dette oppsettet har fungert feilfritt tidligere, men etter en nullstilling av ruteren sluttet alt å virke. 

Er mange ganger det blir problemer med å ha to routere etter hverandre i nettverket, har modemet router innebygd så får du trippel routing/nat

 

https://www.tek.no/artikler/guide-ustabilt-nett-etter-a-ha-satt-opp-ny-tradlos-ruter/277191

 

dersom du kun har satt inn den siste routeren for å få flere porter etter ett langt strekk med kabel så bruk heller en switch istedet for router.

modem-router-switch-switch.

Lenke til kommentar

da står siste routeren i din leilighet? log på din router å slå av dhcp og kobl kabelen fra sokkelleilighet in på switch delen og bruk din router som en switch. da er det routeren den andre routerensom deler ut ip adresser til hele nettverket.

men da er din side åpen for resten av huset.

 

Ellers så må du sette opp routeren din slik den var. 

prøv evt å slå av NAT på din router.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Korrekt. Per i dag bruker jeg internettkabel rett fra veggen(switchen) til pc-en. Så hvis jeg kobler ruteren til veggen(switchen) og slår av dhcp, vil den da fungere slik at jeg kan bruke både kabel fra ruteren og trådløst?

da står siste routeren i din leilighet? log på din router å slå av dhcp og kobl kabelen fra sokkelleilighet in på switch delen og bruk din router som en switch. da er det routeren den andre routerensom deler ut ip adresser til hele nettverket.

men da er din side åpen for resten av huset.

 

Ellers så må du sette opp routeren din slik den var. 

prøv evt å slå av NAT på din router.

Lenke til kommentar

Takk for svar!
Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? 

Det burde fungere. Ønsker du å la din egen ruter tildele IP-adresser slik at din sokkelleilighet befinner seg i et subnett separert fra overetasjen, så må du definere et undersett med IP-adresser som din ruter kan benytte.

Lenke til kommentar

Stor sjangse for at begge ruterne har samme gatewayadresse og deler ut IP like IPadresser.

F.eks. at begge har 192.168.1.1 som gateway, og deler ut IP som starter med 192.168.1.x

 

Det fungerer ikke.

 

Enten gjør som du har fått tips om, å sett opp ruteren du har som aksesspunkt (dette er best og enklest). Da vil den ikke ha noen gatewayadresse, eller dele ut IPadresser, så ingen problem :)

 

Eller, om du må ha den som ruter (f.eks om du vil skille eget nett fra huseier sitt), så blir det å manuelt endre gatewayadresse og DHCP Scoop.

Lenke til kommentar

Stor sjangse for at begge ruterne har samme gatewayadresse og deler ut IP like IPadresser.

F.eks. at begge har 192.168.1.1 som gateway, og deler ut IP som starter med 192.168.1.x

 

Det fungerer ikke.

 

Enten gjør som du har fått tips om, å sett opp ruteren du har som aksesspunkt (dette er best og enklest). Da vil den ikke ha noen gatewayadresse, eller dele ut IPadresser, så ingen problem :)

 

Eller, om du må ha den som ruter (f.eks om du vil skille eget nett fra huseier sitt), så blir det å manuelt endre gatewayadresse og DHCP Scoop.

Takk!

Har nå fått til å sette opp ruteren som et aksesspunkt. Får internett-tilgang både med kabel og trådløst :) 

 

Ønsker jo helst å skille nettet mitt fra huseier sitt. Kunne du ha guidet meg gjennom det?

Lenke til kommentar

Hvis ruteren i etasjen over bruker 192.168.1.x som adresseområde, så må du sette opp ditt eget nett til å bruke

f.eks. 192.168.10.x

 

I config-oppsettet for din egen ruter må du:

1) sette den til å motta ekstern IP-adresse (WAN) automatisk. (via DHCP)

2) sette den til å bruke f.eks. 192.168.10.1 som sin egen adresse på LAN-siden (ditt eget nett)

3) sjekke at DHCP-serveren i ruteren er slått på

4) sjekke at DHCP-range er 192.168.10.a - 192.168.10.b

( a < b, sett f.eks. a=50 og b=200, eller la det stå som det står)

 

5) restart ruteren (ikke reset to factory settings eller noe så drastisk)

6) Har jeg glemt noe?

7) Sjekk at PC'en får kontakt med a) ruteren og b) resten av verden

 

Du har nå et "double NAT" oppsett som fungerer fint for all trafikk fra ditt utsyr ut til internett, eller mellom dine egne dingser på ditt lokale nett, men du kan ikke uten videre kjøre en server som står klar til å motta trafikk fra hvor som helst på internett. Da må det også gjøres endringer i den "ytre" ruteren.

Lenke til kommentar

Eksakt hvilket menyvalg du har for din ruter er veldig ruter-spesifikt. Generelt burde du ha et menyvalg for "internet". Her må du gi din ruter en IP-adresse som ligger i hoved-ruteren sin range, samt må du ligge inn default gateway, som da er hovedruteren sin IP-adresse.

Eks: R1 er hovedruteren, og R2 er din ruter som er viderekoblet. Dersom IP-adressen til R1 er 192.168.1.1, og tildeler ip-adresser fra 192.168.1.100-255, så velger du en statisk ip-adresse for din ruter under "internett"-instillingene som ligger i dette området, og default gateway til 192.168.1.1 (Har du muligheten til å velge å få dette automatisk for ISP, så kan du teste dette. Veldig mange rutere klarer å håndtere dette som en viderekobling helt selv).

 

Deretter må du sette opp ditt eget LAN, som du burde finne et meny-valg for. Velg gjerne her en IP-adresse som ikke er i konflikt med default gateway, for eksempel 192.168.10.1. Velg å benytte ruter som DCHP, og sett en IP-range, for eksempel 192.168.10.2-254.

Lenke til kommentar

Eksakt hvilket menyvalg du har for din ruter er veldig ruter-spesifikt. Generelt burde du ha et menyvalg for "internet". Her må du gi din ruter en IP-adresse som ligger i hoved-ruteren sin range, samt må du ligge inn default gateway, som da er hovedruteren sin IP-adresse.

 

Det er enklere å velge "Auto" her og la den "ytre" ruteren (via DHCP) tildele IP-adresse til den "indre" ruteren .

Man kan alltids endre det til statisk IP senere uten at det påvirker noe av oppsettet på LAN-siden av den "indre" ruteren.

 

sett en IP-range, for eksempel 192.168.10.2-254.

 

Da blokkerer du helt muligheten for å sette opp en statisk IP-adresse på det "indre" nettverket.

For de fleste vil 192.168.10.40 - 192.168.10.240 gi nok av automatisk tildelte adresser, samtidig som man har litt fleksibilitet til å opprette noen statiske IP-adresser uten at disse kommer i konflikt med DHCP-serveren på den "indre" ruteren.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett når det kommer til både en og to. Når det gjelder det første, så forsøkte jeg å si det samme. Men jeg har vært borti rutere som håndterer dette dårlig, og til og med rutere som ikke engang er utstyrt med muligheten, så jeg tok det generelt og presiserte heller i andre avsnitt. Når det gjelder poeng nummer to, så er jeg helt enig i at mitt forslag var dårlig. Min nåværende ruter takler helt fint statiske ip-adresser innenfor DHCP-serveren sitt span, men akkurat som med det første så vil det kanskje ikke alltid stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...